Weekje redelijke rustig en relaxed - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Weekje redelijke rustig en relaxed - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Weekje redelijke rustig en relaxed

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

02 Maart 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo allemaal, nou de hectiek van het carnaval net achter de rug en we zitten al weer in de maand maart. De tijd vliegt hier, ondanks dat het wat rustiger aan gaat, ook wel snel hoor.
Bedankt voor jullie leuke reacties weer. Ik vind het erg leuk wat jullie allemaal schrijven en ik hoop dat mijn berichtjes een indruk geven hoe ik hier leef en alles ervaar.
Even over het vorige berichtje. Marian, er zijn hier ontzettend veel bewakers op straat die een bedrijf of winkel bewaken. Uiteraard zie je ze bij alle banken bij de ingang staan maar ook bv. bij een kleine winkel (wat naar mijn mening financieel niet veel te bewaken heeft), daar zie je dan zo'n bewaker met een geweer staan. Klinkt allemaal wild-west maar valt toch wel mee hoor, het is het afschrik-effect wat het moet opleveren denk ik. Misschien schieten ze alleen met propjes?
Ja, de carnaval heb ik zelf niet veel meegemaakt qua verkleed-partijen; wat wel leuk was is dat ze op dinsdag (dolle dinsdag) elkaar met een gevuld ei (confetti of wit poeder erin) bekogelen. Het is een afsluiting van de carnaval en begin van de vasten. Verder hoop ik nog foto's van mijn Salsa-bewegingen op internet te zetten.
Het week-end van carnaval ben ik nog met Isabella naar een klein stadje hier in de buurt geweest met de chickenbus, genaamd Salcaja. Het is een klein arbeidersstadje en bekend om de oudste christelijke kerk in Midden-Amerika!! (uit 1542, zie foto's). Verder hebben ze daar 2 lekkere drankjes (iets met frutas en iets met advocaat met veel alcohol) die Isabella en ik uiteraard geproefd hebben, erg lekker. Verder hebben wij daar de markt bezocht; is op zich al een belevenis. Alles loopt door elkaar; allerlei geuren komen je tegemoet en iedereen zit je aan te staren (vanwege mijn lengte denk ik). Terug (beetje aangeschoten) weer naar Xela met de chickenbus. De bussen kosten hier echt niks hoor. Voor 25 eurocent zit je een half uur in een bus. Het zijn die oude schoolbussen uit de USA die ze hier gebruiken en chickenbussen noemen. Het is echt leuk om dat mee te maken. De bus is erg klein (voor mij) maar zit vaak stampvol met mensen. Er kunnen officieel 40 mensen mee maar soms zijn dat er 60-70!! En ze scheuren als gekken. Maar nogmaals een belevenis.
En wat is mij nog meer opgevallen. Ze hebben in Xela zowaar een reinigingsdienst. Ik wist niet eens dat het woord hier bestond. Maar inderdaad er lopen mensen met een oranje hesje rond vuil van de straten te verzamelen en in een vrachtauto dumpen. Xela limpia (Xela schoon) staat er op de de zijkant van de auto. Leuk toch. Ik moet zeggen, in de straten valt de rommel soms wel mee. Het is vaak buiten de steden dat je veel troep langs de weg ziet liggen.
Afgelopen week niet veel bijzonders gebeurd. S'ochtends was ik bezig met vrijwilligerswerk (onderhoud + plantjes planten); 's middags naar school en 's avonds wat huiswerk maken. Ik ben woensdagavond nog met mijn 2 andere huisgenoten wezen chinees eten in Xela. Weer eens wat anders dan bonen en eieren. Nou, dat hebben we geweten. We hadden behoorlijke trek dus we bestelde ieder een portie. Nou er kwamen schalen vol met eten op tafel; dus het was proppen. Gelukkig dat Patrick (Amerikaan) altijd trek heeft dus die heeft bijna de helft van alles opgegeten. Echt een Amerikaan dus.
Afgelopen vrijdag en week-end ben ik naar Antigua gereisd met de bus. Dat is mijn nieuwe stek waar ik vanaf April ga wonen en werken voor een andere organisatie. Het is zo'n 4-5 uur bussen dus een aardig ritje. Deels ook weer met een chickenbus, dus weer leuk.
Antigua is heel anders dan Xela. Het is echt dé stad van Guatemala. Elke toerist komt er wel langs. Dat merk je ook wel want het is er vol met winkeltjes, restaurants en hotels. Maar toch heeft het zijn karakteristieke Maya-uitstraling voor een groot gedeelte bewaard gebleven (=Unesco-werelderfgoed). Het ziet er erg mooi uit, heel schoon ook en weinig verval van gebouwen en huizen. De straten en parken zijn ook mooi en ruim opgezet en ze hebben een heel mooi Central Parque. Sommige zeggen de mooiste van heel Midden Amerika. Het is een gezellige drukte en er is een hoop te doen. Ik zie er erg naar uit voor mijn nieuwe periode. Ik heb daar ook kennis gemaakt met mijn nieuwe vrijwilligers-organisatie. Erge aardige mensen en een leuk gesprek gehad. Ik ben van plan om begin April (week voor Pasen) daar heen te gaan, ook vanwege de bezichtiging van Semana Santa (Heilige Week). Dit is voor de mensen hier volgens mij de belangrijkste christelijke gebeurtenis in het jaar, met allerlei processies en andere christelijke gebeurtenissen. En in Antigua schijnt de mooiste en kleurrijkste te zijn van heel Guatemala. Dus dat mag je niet missen.
Verder afgelopen zaterdag nog een vulkaan bezocht (Pacaja) die nog deels lava uitspuwt. Helaas was het weer op de top van de berg niet zo goed; erg mistig en we konden ook niet goed bij de lava komen dus ik heb helaas weinig lava gezien. Ik ga het zeker nog een keer doen.
Nou dit was het weer, deze week weer Spaanse lessen.
Hasta Otra, Ben


  • 03 Maart 2009 - 06:42

    Mirjam:

    Hoi Ben, wat leuk om weer wat van je te lezen. Wat een prachtige foto's! Wat gaat de tijd inderdaad snel!! Het is nu alweer maart! Je eerste 3 maanden zitten er alweer bijna op, voor je het weet zitten we samen in een restaurantje te genieten van jouw reisverhalen. Maar geniet nog maar eerst lekker van je avontuur! Kus Mirjam

  • 03 Maart 2009 - 09:34

    Hans Reuzenaar:

    Hoi Ben, Ik heb ook een rustig weekje(ziek thuis). Merk aan jouw dat je het guatamalaanse ritme begint op te pakken. Het gaat relaxed en voorspoedig proef ik uit jouw schrijven. De komende 5 maanden gaat zeker lukken, maar omarm elke dag!Leuk om al die fotoos te zien, Krijg een goede indruk van dit land. Succes fam. Reuzenaar

  • 03 Maart 2009 - 15:55

    Gonnie:

    Hoi Ben,

    Wat een prachtige foto's! Zo te lezen geniet je nog steeds met volle teugen, houden zo, veel succes,
    groetjes

  • 03 Maart 2009 - 17:08

    Wijze Uit Het Oosten:

    Lieve Ben. Wat ziet het er weer allemaal prachtig uit op de foto's. Krijg er spontaan de reiskriebels van. Die mooie kleuren (waar wassen ze in hemelsnaam mee dat het zo kleurig blijft???)het is een plaatje.Ook de schoonmaak dienst doet dus goed werk of was voor het eerst dat het je opviel doordat je de schoonmaakdienst zelf zag? Ik herinner mij dat ze in het buitenland ten allen tijden aan het vegen waren,stof verplaatsen zeg maar,maar ook met emmers water waren ze soms bezig. Doen ze dat bij jou in de straat ook???Geniet er maar weer fijn van en een dikke knuffel van ons allemaal.

  • 03 Maart 2009 - 19:33

    Tom En Jose:

    Lieve Ben.
    Het wordt een beetje saai maar ook wij vinden jou foto's prachtig. Wat een kleuren! Wat hebben wij toch een saaie bussen in Nederland. Ook de natuurplaatjes zien er geweldig mooi uit.Jammer van de mist bij de vulkaan.
    Je hebt het prima naar je zin zo te zien.Wat gaat de tijd snel zeg. Je zit er alweer bijna drie maanden. Geniet nog maar lekker van al het moois om je heen.
    Het is hier nog steeds een beetje kwakkel weer, de lente laat nog wel op zich wachten.
    Verder gaat alles goed hier. Tineke haar 50e verjaardag was erg leuk.A.s zondag gaan we met pa en ma naar tante Lies in Eemnes. Ik zal kijken of wij wat van jou foto's kunnen laten zien.
    Nou lieverd, een dikke tuut van ons.
    Veel liefs Tom,Jose,Guus en Mies.

  • 04 Maart 2009 - 07:32

    Fia:

    Hoi Ben,

    Wat leuk om je zo te volgen, die foto's prachtig. Het is allemaal weer een herkening voor mij vooral in Antigua geniet ervan.

    Groetjes Fia


  • 04 Maart 2009 - 17:14

    Lida:

    Dag lieve Ben, wat een mooie, kleurige foto's weer. Vooral van die kleding.
    Frank Govers zou wel zeggen: "Trouwens, mooie blouse heb je aan. Nieuw?" Misschien wassen die mensen ook wel met Robijn insentief!!! Ik ben altijd nieuwsgierig naar je berichten en ben blij als je weer je doen en laten aan ons laat weten. Veel plezier Ben en tot een volgende bericht.
    Dikke kus en veel liefs, Arend en Lied

  • 05 Maart 2009 - 13:51

    Ingrêthe:

    Hoi Ben,
    Weer even op je site kijken, inmiddels heel wat fotos erbij. Antigua ziet er mooi uit zeg, hoe ver is dat van de grens af. Voorlopig ben je nog niet uitgekeken als ik dat zo lees!
    Groetjes!!!

  • 07 Maart 2009 - 16:10

    Marian:

    Hallo Ben,

    Ik kijk uit naar je salsa-bewegingen op internet.(gniffel, gniffel)
    Wat een leuke foto's heb je weer genomen. Ik word helemaal blij van al die kleuren. Echt een oppepper tegen de grauwsluier die nog hier in Nederland over ons heen hangt. Vandaag was het trouwens wel het 1e voorjaarsdagje. Een lekker zonnetje en je kon zowaar al uit de wind in de zon op een terrasje zitten. En de voorjaarsbloemen schieten nu ook als paddestoelen uit de grond. De natuur loopt hier zo'n 6 weken achter vanwege de strenge winter.
    Dus lekker bij de chinees geweest. Bestel je dan ook een Fou Yong Hay of Tjap Tjoy met rijst, bami of nasi of heet en smaakt het daar op z'n guatemalaans?
    Dus nog ff lekker "luieren" en je als een toerist vermaken en dan moet je los.
    Geniet er dus nog maar van.
    Dikke tut,
    Marian

  • 08 Maart 2009 - 01:42

    Tineke:

    Heeee Ben...

    Ben...mn verjaardag aan t verwerken. Heerlijk was t om je stem te horen op 1 maart...wat maak je mooie dingen mee... xxxxxxxxxxxxxxx

  • 08 Maart 2009 - 01:51

    Tineke:

    ik heb zo n gezellig warm feest gehad!!!...met zoveel lieve mensen...met vader en moeder...heerlijk...maar ik heb je wel gemist!

    dag lieve Ben xxxxx

  • 08 Maart 2009 - 17:15

    Ruud Degeling:


    Hoi Ben,

    Wij zijn net terug uit het Friese Rijs waar we van een kleine vacantie in ons buitenhuis hebben genoten. Vandaag was het zelfs een beetje voorjaar. Om een uur of twaalf kwam de zon door en toe we om vier uur richting huis gingen was de hemel nog helemaal blauw. Op ons terras hebben we lekker in de zon gezeten en daarna nog een wandeling gemaakt richting Oudemirdum. Wel hadden we een zieke bij ons. Hajo was al een week ziek (brochitis) en is de hele week in Rijs zoiek geblleven. Na een tweede anti biotica kuur ging hij eindelijk herstellen. Je leest het Ben "het voorjaar komt eraan"Blijf lekker genieten en tot ziens/hoors

    groet Ruud en hele familie

  • 08 Maart 2009 - 19:25

    Ingrid:

    Hi Ben,
    Wat heerlijk toch zo'n warm land met die heerlijke kleuren en geuren. Het geeft mij een fantastisch dejavu gevoel van onze reizen die we met de rugzak hebben gemaakt. Jij mag daar nog vele maanden van genieten...super! 24 april ben jij jarig en ik op 27 april en nu heb ik bedacht dat ik het midzomerfeest maar voor mijn rekening ga nemen dit jaar. Vindt je dat een goed idee of ben jij op 21 juni al weer terug in Nederland? liefs van Ingrid, John, Yalissa en Yara

  • 08 Maart 2009 - 19:54

    Monique En Millie:

    Dag Ben,

    ook wij volgen je belevenissen. Geweldig hoor wat je allemaal ziet en meemaakt. Op 4 april gaan we weer eens borrelen en een hapje eten met de Hoornse club. We zullen even op je klinken.
    Nog veel plezier,
    lieve groetjes van Millie en Monique

  • 10 Maart 2009 - 07:18

    Rob:

    He Ben. Man wat gaat de tijd hard. Al weer bijna opweg naar je 2e verbrlijfsplaats. Hoe gaat het met het vergroenen van je omgeving ? Zijn er al aanwijsbare verbeteringen t.g.v. de inzet van jullie organisatie. Ik ben benieuwd hoe je de manier van leven ervaart. Ander tempo, andere klimaat, andere geur, andere smaken. Hoe is het politieke klimaat op dit moment ? Zet men zich ook af t.o.v. van de V.S.( iets wat op dit moment veel speelt in Midden - en Zuid Amerika) Bij Scope gaat alles, ondanks enige personele wisselingen ( Benjamin en Martje ) gewoon door. We gaan actief op zoek naar een projectleider voor Delft en doen veel aan acquisitie om de portefeuille gevuld te houden. We zijn 1 1/2 week geleden met Scope bij DNB op bezoek geweest. Onze 4 collega's hebben ons met enige trots alles laten zien. Ik moet zeggen een indrukwekkend project. Daarna hebben we bij de Schutter met zijn allen gezellig gegeten en gedronken. Ben, veel plezier. Vriendelijke groet, Rob

  • 15 Maart 2009 - 15:56

    Ron Priem:

    Hey Ben, Man wat leuk iedere keer je berichten te lezen. Kon ik je maar sponseren om daar te blijven en mij iedere week op te beuren met je mooie belevenissen, want hier gaat alles gewoon z'n gantetje hoor. Moet ook wel, maar het lijkt me heerlijk er zo tussenuit te knijpen zoals jij dat gedaan hebt. Ben echt wel jaloers op je hoor. Alleen zijn heeft toch ook weer z'n voordelen he. Alleen, je gaat ons niet de rest van je leven die verhalen keer op keer opnieuw vertellen zoals pa over Indië he hahaha.. grapje! Maak er weer een mooie week van Ben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 54689

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: