Semana Santa in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Semana Santa in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Semana Santa in Antigua

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

09 April 2009 | Guatemala, Antigua

Dag allemaal, t´is al weer ruim een week geleden dat ik iets op deze site heb gezet dus het wordt weer hoog tijd. Nou, ik ben dus niet naar Mexico geweest. Het was alleen bedoeld om mijn visum d.m.v. een nieuwe stempel bij de grens met nog eens 90 dagen te verlengen maar ik kon het op een andere manier ook doen. Ik had nl. mijn paspoort afgegeven bij een reisburo die het meenam naar de grens en liet stempelen. Scheelde mij een reis van-naar Mexico en 3 dagen overnachten daar. Het grappige was wel dat ik het paspoort terugkreeg op de 6e April maar de stempel was van 8 April (toekomst dus). Nou ja, ik heb de stempel en dat is het belangrijkste.
Nou, vorige week was mijn laatste werkweek bij het vrijwilligersproject. Vrijdag hadden ze voor mij nog een afscheidslunch aangeboden. We aten de lunch buiten op een heuvel in de buurt van het project. We waren met zo´n 8 mensen en het was erg gezellig en lekker (kip, salades, mango´s en natuurlijk bier en rum (met cola)). Ik had voor de vaste werknemers nog een klein kadootje gegeven. Vrijdagavond was er nog een Salsa-avond bij ICA (de spaanse school). Was erg leuk maar ik kon die heupen maar niet soepel in beweging krijgen (en dat is nou juist het belangrijkste). Ik beloof dat ik nog eens een paar echte Salsa-(actie)foto's op de site zal zetten.
Afgelopen zaterdag heb ik met Patrick (Amerikaanse huisgenoot) weer een fietstocht gemaakt door de regio van Xela. Prachtige foto's gemaakt van o.a. landschap, kleurige kerken en weer een cementary. Was prachtig weer (erg warm) en een zeer mooie route. We werden nog bijna door honden gebeten omdat we (verdwaald) een verkeerde route reden en echt vlak langs erfgrenzen reden (en honden beschermen die). Dus die kwamen al blaffend achter ons aan gerend; toen maar even een sprintje getrokken want ja, van die tanden in je kuiten is ook niet prettig.
Afgelopen week-end verder een paar keer uiteten geweest c.q. wezen stappen met een groepje internationale studenten. Was een soort afscheidsgebeuren van mij.
Afgelopen maandag en dinsdag had ik dus helemaal vrij. Nog met mijn huisgenoten (Patrick en Frank) wezen uiteten en borrelen. Toch bijna 3 maanden met ze opgetrokken.
Ik had voor de familie nog wat kadootjes gekocht. Vonden ze erg aardig en de kadootjes waren in de emmer.
Gisterochtend (woensdag 8 April)vroeg afscheid van ze genomen en met de shuttlebus naar Antigua gereden. Het was zo'n 5 uur karren en vlak na de middag was ik bij het andere gezin. Wat ik al eerder zei, het is een veel kleiner huis en ook het gezin is kleiner (moeder met zoon van 17 jaar en een dochter van 15 jaar). Er zitten daar nog 3 andere Nederlanders maar die gaan over een paar dagen allemaal of terug naar Nederland of naar een andere bestemming.
Is weer even wennen hier maar ik ken de stad al een beetje van de vorige keren. Ik val echt met mijn neus in de boter hier want het is deze week Semana Santa (Heilige Week). Gistermiddag meteen de 1e processie gezien (kinderen). En vandaag 2 echte processies gezien. Is zeker indrukwekkend hoor. Ontzettend veel mensen, hoofdzakelijk mannen, zijn verkleed in een paarse gewaad. Zo'n processie begint bij een bepaalde kerk (er zijn er zo'n 12 hier in de stad) en gaat kriskras door de stad weer terug naar die kerk. Maar dat duurt dan zo'n 8-10 uur!! Het looptempo is zeer laag; er wordt een grote baar gedragen waarop Jezus staat met een groot kruis op zijn schouder. Ze lopen door de straten soms over prachtige gekleurde "tapijten". Deze tapijten worden gemaakt van of gekleurd zand of van bloemen o.i.d.. Het is echt monnikkenwerk om het te maken (vaak 's nachts) en de processie loopt het dan in een minuut kapot. Verder lopen er vele verklede mensen bij (Romeinse soldaten, dragers). En de hele stad ruikt er naar wierook wat grootschalig wordt uitgespreid, net als in een kerk. Achteraan de processie loopt een fanfare die van die treurige (doden)muziek speelt. Het is ontzettend druk in de stad want het schijnt (zeggen ze hier) de bekendste te zijn over de hele wereld (na Malakka? in Spanje).
Vanavond waarschijnlijk weer stappen met de Dutch Boys. Het uitgaansleven is hier wel veel bruisender dan in Xela, dus dat beloofd wat.
Nou, dit was het weer even. Ik wens jullie allemaal een Zalig Pasen, veel succes met eieren zoeken (en bedankt voor die bloemen) en tot de volgende keer (Hasta Otra).
PS: bedankt weer voor jullie leuke en hartverwarmende berichtjes. Doet mij erg goed.

  • 10 April 2009 - 12:36

    Paul:

    He Ben, klinkt allemaal erg mooi! Goed dat je die honden heb weten af te schudden. Hier in NL gaat gaat het ook goed en krijgen ook al weer beter weer. Heel veel plezier nog.

  • 13 April 2009 - 18:42

    RuudD:

    Hai Big Ben,

    Goed te horen dat je het naar je zin hebt. Ben je ziet er met je boeren zakdoek uit of je de hele dag carnaval aan het vieren bent. Het lijkt mij ook heel bijzonder om een processie mee te maken. Acht uur om van de ene plek naar de ander te gaan pffff. Daar kan je wel even een dagje voor uit trekken dus. Het paas weekend is hier bijna weer voorbij. Het was prima weer circa 20 graden. We hebben met de hele familie in Rijs genoten van deze prachtige dagen. Nog twee weekjes werken en dan mei vacantie. Lekker 11/2 week vrij. En natuurlijk naar de queens day.
    Ben het gaat je goed. Laat regelmatig iets van je horen want ik vind het leuk om te lezen hoe het met je gaat.
    Groeten Ruud

  • 14 April 2009 - 18:59

    Rina:

    Tsjonge Ben,hoe verwerk je dit in Godsnaam.Zoveel te zien,zoveel te doen.Zo'n processie met al die mensen die er zoveel werk van maken,baar,kleding en die zandvloer.Is het echt om hunzelf omdat ze zo geloven of is het voor toeristen en moest je nog een duit in het zakje doen?Je laat ons wel geweldig meegenieten.Wat zal je straks weer omschakelen moeten!Maar dat is van later zorg.Voor nu nog steeds lekker genieten blijven dan doen we met je mee.Hartelijke groeten van Rina.

  • 14 April 2009 - 20:36

    Tom En Jose:

    Lieve Ben.
    Wat heb je weer een mooi verslag geschreven. Het is erg leuk om te lezen wat je er allemaal beleefd. Je zit nu in Antigua en het zal wel weer even wennen zijn na die drie maanden in Xela.
    Ook weer prachtige foto's Ben! Ik blijf me verwonderen over die mooie en ook felle kleuren die ze daar veel gebruiken. Het maakt het allemaal zo vrolijk! Kunnen wij hier in dit landje best ook wel gaan doen, vooral op de begraafplaatsen.
    Nou Ben, dat was goed afgelopen met die honden. Jakkes wat eng. Gelukkig heb je aardig conditie opgebouwd en kon je goed wegkomen!!
    Wat leuk dat je die Heilige Week hebt kunnen meemaken in Antigua. Zo'n processie is voor ons toch vrij onbekend. Wat een werk maken die mensen er toch van. Je kunt wel zien dat het geloof daar voor de bevolking erg belangrijk is. De foto's van die processie zijn ook erg mooi.
    Hier gaat alles goed. Mooi weer gehad met de Paasdagen. We hebben flink wat gevulde eieren gegeten. Mies noemde je naam nog op toen we ze aten. "Ben vindt die toch ook zo lekker", zei Mies.
    Je bent vaak in onze gedachten Ben. Maar wetende dat je het er zo naar je zin hebt maakt het voor ons alweer een stuk gemakkelijker dat je zo ver weg bent!
    Lieverd tot snel weer!
    Heel veel liefs en kussen van ons, Tom, Jose, Guus en Mies.

  • 14 April 2009 - 21:08

    Hans Reuzenaar:

    Heel verhaal getypt vliegt alles eruit! Ik was bang dat je als geestelijke terug zou komen, na het zien van zoveel mooie fotoos. Het gaat je goed merk ik. Je conditie wordt goed op pijl gehouden en nu op naar je hobby: de bouw vak. Goetjes fam Reuzenaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 54707

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: