Muchos calor y cansado - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Muchos calor y cansado - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Muchos calor y cansado

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

18 April 2009 | Guatemala, Antigua

Hallo allemaal, hier weer een berichtje uit het warme en gezellige Antigua. Ja, het vorige bericht had ik geschreven midden in de drukte van de Semana Santa. De dagen erna, vrijdag t/m zondag, was het gelukkig ietsje minder druk. Ik moet zeggen, ik heb het nu een keer gezien, het is indrukwekkend maar als je enkele processies hebt gezien zijn ze allemaal min of meer hetzelfde. Dus de laatste dagen heb ik niet zo veel processies meer gezien. De zondag, Paaszondag, is hier niet zo'n grootse dag qua activiteiten. Eigenlijk een rustige slotdag.

Nou, afgelopen zaterdag (1 week geleden dus) heb ik voor de 2e keer een tocht naar de vulkaan Pacaya ondernomen. Ik wilde toch een keer de echte lava zien. Het was weer een prachtige tocht naar boven/beneden maar nu heb ik helemaal geen "vers" lava gezien. Ik hoorde daar dat de vulkaan al een paar dagen niets had uitgespuwd. We hebben nog wel wat gelopen over oud, zwart uitgehard lava maar dat was meer een pleister op de wond. Jammer maar helaas. Ik wil het nog één keer proberen; in Mei of zo.

Afgelopen zondag had ik nog een klein werkoverleg met ConstruCasa over de afgelopen 1e werkweek die ik heb gehad. Overleg was in de kroeg, waar anders.
Nou ik heb dus nu die 1e werkweek gehad, maar dat was fysiek behoorlijk aanpoten hoor. Wat een verschil met het andere project in Xela zeg (halve dagen werken).
Het project is op zo'n 2 uur rijden vanaf Antigua, vlak bij de kust. We zitten op zeenivo en dat is goed te merken want het is er bloedheet (mucho calor; plm. 35 graden). We zitten in een klein gehucht waar echt niets te beleven valt. Er is een klein winkeltje waar je wat levensmiddelen kunt kopen maar dat is het. Omdat het zo ver weg is blijven we er ook overnachten in een hele primitieve behuizing. Het is een lege kamer (naast de kerk) waar wij, de 3 vrijwilligers, slapen. We hebben matrassen op de grond en verder is er niets. Ik heb ook de klamboe gebruikt (bedankt Eelco) want er komen malariamuggen voor. Er is een oude, simpele buiten-toilet waar je je behoefte moet wegspoelen met een emmertje water. Toiletpapier moet je hier in GUA altijd apart in een afvalemmer of in dit geval in een plasticzak deponeren. En de "douche" is een grote wasplateau welke buiten staat. Het wordt ook gebruikt om er kleren mee te wassen. Inclusief wat plastic schermen eromheen voor de nodige privacy. Zeer, zeer basic allemaal. De volgende keer laat ik wat foto's hiervan zien.

Ik heb afgelopen week 4 dagen gewerkt en afgelopen vrijdag, gisteren, had ik vrij en was ik weer terug in Antigua. Kon ik een beetje bijkomen. Maar nogmaals, het werk op zich is echt geen vakantie hoor. We beginnen om 7.00 uur tot plm. 16.30 uur. Onder de middag lunchen we daar (klaartgemaakt door de familie voor 10 Quetzales = plm. 1 Euro). Tussendoor krijgen we voldoende te drinken (+ fruit) want je tapt wat zweet weg zeg. Na een uurtje werken werk je al in klammige kleding. Maar het is dankbaar werk. De familie bestaat uit vader, moeder en 7 kinderen + een oma. Ze hebben een klein huisje met een vloer van modder en een buitenkeuken uit de middeleeuwen. Op hun erf barst het van de kippen (we eten ook elke dag kip daar) en er lopen diverse honden en varkens rond.

Onze bouwploeg bestaat uit 6 personen, te weten 2 echte bouwvakkers, 1 ervaren hulp (ayudante) en wij met ons drieen de vrijwilligers. De vader helpt ook regelmatig mee en soms ook wat kinderen uit de buurt.
Onze werkzaamheden bestaan hoofdzakelijk uit graafwerk van de fundatiestrook, vlechten van de fundatiewapening, aanleveren van de materialen (betonnen holle blokstenen, grind, cement), het maken van de beton + metselspecie. En het hakken van sleuven/gaten in de betonblokken voor het creëeren van betonnen balken en kolommen in de muren. Het is allemaal handwerk natuurlijk en het metselen gebeurd ook hier zonder profielen (alleen een waterpas en een schietlood). De buitenmuren (140mm betonblokken) worden op de fundatie (dik 100mm) gemetseld. De binnenwanden staan echter op de kale prut. In de buitenmuren worden metalen, in kleur gespoten, raam-/deurkozijnen geplaatst incl. enkelglas. De binnenkozijnen/-deuren zijn van hout. Het huisje is plm. 7.50 x 8.00 m1 groot waarbij een kwart is uitgespaard voor een soort overdekte buitenveranda. Dit huisje krijgt tevens een inpandige toilet en douche. De normale prijs voor zo'n huisje is plm. € 2.600,=. De volgende keer zal ik er wat meer over vertellen.

Maar dit werk is echt een aanslag op mijn rug zeg. Er zijn ook geen echte stoelen (met rugleuning) aanwezig zodat de rug geen enkele steun heeft. Nou ja, de eerste week is altijd het ergste en volgende weken zal het allemaal beter gaan. Ik kan mij er dan wat beter op inspelen.
Maar het werken aan dit project op zich is erg leuk om te doen hoor, nogmaals het is dankbaar werk en erg leuk om een compleet huis te bouwen (in 1,5-2 weken) voor een arme familie.

Ik heb natuurlijk vorig jaar in Ghana ook een week een woningbouwproject gedaan, onder de "hoed" van Habitat. Maar dat is wel een verschil met dit project hoor.
Ik mag het misschien niet vergelijken maar dat van Habitat is dat echt een luxe werkervaring geweest. We sliepen in een luxe hotel met zwembad, kregen elke dag een uitgebreide lunchbuffet op de werkplek en ook het werk op zich vond ik minder zwaar als hier in GUA. Hoewel het in Ghana ook zeer warm was hoor, net zoals hier.

Ons bouwteam heeft als tijdverdrijf nog 2 x gevoetbald tegen de plaatselijk pupillen en junioren. Het veld is eigenlijk een opgewaardeerd knollenveld waar wat vee rondloopt. De wedstrijden speelden wij op het eind van de middag, minder heet dus, en het was een partijtje van 2 x 25 minuten. Die kinderen vinden het prachtig natuurlijk en rennen als gekken achter die bal aan. Techniek hebben ze een beetje maar tactiek kennen ze niet. Prachtig om te zien hoe die stofwolk (spelers + bal) van links naar rechts zwerft en af en toe een schot op doel. De 1e pot was een gelijke stand (wel zelf gescoord). De 2e pot gingen we toch de boot in met 1-4 (ook weer zelf gescoord), dus die kinderen waren dolblij met de overwinning. Maar het is ontzettend leuk om te doen, anders is er toch niet veel te beleven daar. Voor de rest is het 's avonds een beetje lezen (Autobiografie van Beatles) en wat kaarten met de andere mannen (Guatemaltecen) van ons bouwteam. Ik moet zeggen we hebben een leuke groep en ook de familie waar we voor bouwen zijn hele aardige mensen. Maar wat was ik blij dat ik donderdagavond weer in Antigua was zeg, ik was bekaf (mucho cansado) en ben na het avondeten + douchen meteen het bed ingedoken en heb geslapen tot de volgende ochtend.

Nou, vandaag en morgen niet zoveel schokkende dingen te doen. Vanavond ga ik met de 2 andere vrijwilligers (Erasmus uit Denemarken en Maurice uit Amsterdam) stappen in Antigua. Volgende week dus weer een werkweek (4 dagen werken) en vrijdag weer vrij. Ik vier mijn verjaardag (23 April) dit jaar dus op de bouwput met de bouwploeg. Weer eens wat anders.

Nou dit was het weer, vanuit een relaxed en warm Antigua, Hasta Otra (tot de volgende keer).
Groet Ben

• 19 April 2009 - 08:06

Mirjam:

Heej Ben,
    Wat leuk om weer wat van je te lezen. Zo lezen heb je het even behoorlijk zwaar, maar zoals je zegt al zegt: het zal even moeten wennen.
    Het is hier nog steeds mooi weer en volgende week is het hier alweer meivakantie.
    Ruud zit een paar dagen in de Eifel voor een trainingsweekend, helaas hebben ze daar een stuk minder weer. Nou ben ik wens je alvast een prettige verjaardag!
    Kus Mirjam

• 19 April 2009 - 10:16

Gert Van Der Sar :

Hola Ben, Een dapper verhaal ik kan mij de omstandingheden waarin je werk goed voorstellen, klasse dat je het toch maar aanpakt. Vanuit je verhalen veel herkenning ik mis Guate elke dag... Dus wens je veel plezier en geniet ervan !Que te diviertas!...

• 21 April 2009 - 19:49

Gonnie:

Hoi Ben,
    Wat een verhaal weer zeg, dat is wel even aanpoten daar en ook nog onder primitieve omstandigheden, wel geweldig wat je voor die mensen kunt betekenen. Veel plezier nog daar en alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een gezellige dag van,
    groetjes

• 22 April 2009 - 12:52

Peter En Ans:

Hello Ben,
    We houden met plezier je berichten in de gaten.
    Gefeliciteerd met je verjaardag en veel sterkte en pret toegewenst. Kun je ook golfen op het "sportveld"?
    Groet, Peter en Ans

• 22 April 2009 - 14:20

Wanda Beemsterboer:

Hallo Ben,

Wat een indrukwekkende verhalen iedere keer. Dit vergeet je je leven lang niet meer.
    Hier gaat het redelijk goed. We zijn bezig met een paar grote projecten vanuit de Nadine Foundation tegen het vele geweld.
    Hele fijne verjaardag en alvast van harte gefeliciteerd.
    Liefs en groetjes (ook van Jacques en Jacqueline),
    Wanda

• 22 April 2009 - 18:05

Fam. Reuzenaar:

Lieve Ben wat leuk om zo nu en dan iets over je te lezen. Je vermaakt je in ieder geval goed.We houden je berichten in de gaten en wensen je een fijne verjaardag toe daar hoog op de steiger...daar in het verre verre Antiqua
    GEFELICITEERD !!!!!!!!!TOE GEWENST DOOR HANS ANITA TATIANA FELISIA* EN DE KLEINE MYLENNA

• 23 April 2009 - 06:07

Marijke De Bruin:

Hey,

Ik lees allemaal geweldige verhalen. Wat zal jij een mooie tijd daar hebben. Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een mooie dag van.

Groetjes

• 23 April 2009 - 06:40

Jacques Kueter:

Ha die Ben, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en in goede gezondheid.Zo te zien worden het stevige bouwwerken in gewapend metselwerk.De te volgen procerdure, is net als in GANA grepppel graven storten maar.De sobere kwaliteit van de kleine woningen, is toch altijd beter dan allen wat golf plaat en wat voor hande is. De maaltijd die optafelstaat ziet er goed uit, is het een soort rijst met bonen?de omgeveing is behoorlijk divers bos-bergen en lava vlaktes,dus erg vruchtbaar en groen.
    veel plezier met het verjaardag feest niet teveel tequila hasta la pasta. Jacques.

• 23 April 2009 - 07:09

Lida:

Goeie morgen lieverd,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Het feit dat je je verjaardag op een hele andere plaats viert, is op zich al heel bijzonder! We wensen je een hele leuke dag toe en we zijn benieuwd hoe je deze dag beleeft en of iemand iets leuks voor je in petto heeft.
    Proost lieve Ben, op je gezondheid!
    Veel liefs en een dikke kus,
    Arend en Lida.

• 23 April 2009 - 07:15

Georgia:

Hai Ben,
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Je verhalen over Guatemala zijn iedere keer weer leuk om te lezen. Succes met het werk daar. Interessant om te lezen hoe snel jullie daar een huis in elkaar zetten. Groeten,
    Georgia

• 23 April 2009 - 07:16

Naomi Van Der Loo:

Hé die Ben!
    Ik ben nog steeds onder de indruk van je mooie verhalen, WOUW zeg allemaal! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en maak er een mooie dag van, maar dat zal wel lukken denk ik!
    dikke groetjes!

• 23 April 2009 - 07:36

Jolanda Aker:

Felicitado Ben!
    Wat leuk om je verhalen te lezen en foto's te zien. Zo reizen we een beetje met je mee.
    Ik hoop dat je een fijne verjaardag hebt (ondanks het harde werken).
    Groeten,
    Jolanda

• 23 April 2009 - 07:50

Chantal:

Ola Ben!

Dit jaar een speciale verjaardag zo in het verre Quatamala, daarom ook een speciale uitvoering van hét verjaardagslied:

¡Cumpleaños feliz

Groetjes Chantal

• 23 April 2009 - 07:53

Laura Wietsma:

Hey Ben,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Leuk die verhalen zo elke keer, echt heel leuk om te lezen!

Groetjes Laura

• 23 April 2009 - 11:16

Sven En Simone:

Hoi Ben,

VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!!!!
    Maak er een mooie dag van, voorzover je niet hard hoeft te werken.
    We volgen je berichtjes op de voet en we lezen ze met veel interesse.
    Groetjes van Sven en Simone

• 23 April 2009 - 11:30

Jan De Haan:

Ben, van harte gefeliciteerd met je verjaardag in de rimboe en nog vele jaren! Jan

• 23 April 2009 - 16:57

Rina:

Hoi Ben,van harte gefeliciteerd met je verjaardag,deze ga je nooit meer vergeten,ik heb je nog geen keer zien schrijven over gebak daar en 'n verjaardag zonder taart komt in jouw leven nog niet voor maar de dankbaarheid van die mensen daar kan geen kado tegenop,je verhaal was weer prachtig,ik wens je weer heel veel plezier en neem een lekkere borrel op het komend jaar.
    Groetjes Rina

• 23 April 2009 - 17:14

Nico+Sil Ed Kids:

Hai, Ben vanuit een zonnig Oostwoud van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hopende op een hele gezellige dag aldaar met de fam., collega's en mede reisgenoten. We zullen er vanavond zeker een op je proosten. Liefs Nico,Sil, Aneesha en Shaylene.

• 23 April 2009 - 18:13

Fia :

Ben, van harte gefeliciteerd met je verjaardag .Wat is het geweldig om je zo te volgen geniet er van en een fijne dag toegewenst.Groet, Fia

• 23 April 2009 - 20:23

Tom En Jose:

Dag lieve Ben.

Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Zo'n verjaardag heb je nog niet eerder beleefd! We zijn benieuwd hoe deze toch feestelijke dag is verlopen.
    Wat een verhaal heb je weer geschreven Ben. Wij hebben heel veel bewondering voor wat jij daar in Guatamale toch allemaal doet. Echt geweldig! Het is natuurlijk ook heel dierbaar als je ziet hoe blij die mensen met jullie hulp zijn, dat maakt eigenlijk alles weer goed. (Zoals die primitiviteit bijvoorbeeld.) Wat leven wij toch in een luxe elke dag!
    Je foto's zijn weer prachtig. Volgens mij zag ik in jullie bouwkeet jou plastic draagtas van DEEN liggen!
    Jammer dat je bij de vulkaan geen 'verse'lava heb kunnen zien. Maar toch wel heel mooi die omgeving bij de vulkaan.
    Nou lieve schat, we wensen jou nog een hele fijne verjaardag en weer een goed weekend. Lekker weer even bijkomen!
    Heel veel liefs en kussen... Tom, Jose, Guus en Mies.

• 23 April 2009 - 20:38

Groetjes Uit De Rijp:

Ben, weer een jaartje op de teller, ofwel "gewoon doorgaan"! Oefen je je 'swing' nog 'n beetje (lekker los uit de heupen). Ben, wat is eigenlijk de volkssport daar. Fietsen ze daar (klimgeiten), of is het toch voetbal? Zelf ben ik nog aan het bijkomen van de Amstel Gold Race. Voor de eerste keer de toertocht over 150km gefietst, nou dan ben je wel weer ff klaar hoor! Maar volgens mij is het nog 'n makkie vergeleken met jouw 'ontberingen'.
    Wel gaaf om te lezen, en je komt nog 's ergens! Groetjes (ook van Yvonne & the kids), Nico.

• 24 April 2009 - 04:42

Ron En Tineke:

Heee lieve Ben!!

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Hoop dat je n hele mooie dag hebt in t verre mooie Guatamala. Zal n hele bijzondere verjaardag zijn dit keer. In gedachten ben je bij ons lieve Ben met al je mooie verhalen en mooie foto's. Je kan er wel n boek over schrijven. Wat n klus om onder deze primitieve omstandigheden
    en in die hitte n huis te bouwen. Maar de dankbaarheid van die mensen is toch t mooiste kado die je mag krijgen lieve Ben voor je verjaardag. Dan weet je weer waarvoor je dit allemaal doet. Ik ben trots op je! Hoop dat t met je rug weer wat beter gaat en dat je in t weekend weer kan bijtanken. Hier gaat alles goed. We zijn heel blij met onze AZ kampioenschap. De schaal is nog niet overhandigd maar we hebben vorige zondag op t Waagplein t feest al n beetje gevierd na de overwinning van PSV tegen Ajax (6-2). AZ had die zaterdag verloren van Vitesse dus t was nog spannend allemaal. Nou lieverd ik ga naar mn werk....het wordt weer n hele mooie zonnige dag vandaag....de zoveelste in de reeks...heerlijk. Alles staat in bloei en is groen....dus lente!!!
    Hou je haaks, geniet en tot schrijfs.
    n Hartelijke zonnige groet en dikke tuut van Ron en Tien

• 25 April 2009 - 10:15

Karianne:

Ha Ben, ik lees nog met regelmaat je spannende verhalen hoor! Ik zie nu heel veel reacties staan en lees dat je jarig was...van harte gefeliciteerd! Sterkte met al het zware werk onder primitieve onstandigheden!
    Groetjes

• 26 April 2009 - 19:31

Ton En Marian:

Dag lieve Ben,

Ik volg gewoon de vele reakties van deze week en feliciteer je van harte met je verjaardag.
    Door het mooie weer hier, zijn we wat nalatig geweest met schrijven, maar blijven je met veel interesse volgen.
    Lekker vlot zo een huisje bouwen.
    Lijkt me ook wel wat voor hier. Als het goed is beginnen wij in mei met de verbouw van de garage. We hebben de vestigingsvergunning bijna rond. Gemeente vroeg nog om een aantal aanpassingen w.b. brandveiligheid, lichtinlaat, milieu e.d. en dan kunnen we los. Maar in 2 weken lukt het ons niet. Het zal wel november/december worden, voordat het helemaal klaar is.
    We hopen dat je een leuke verjaardag hebt gehad en niet teveel tequilla hebt ingenomen.
    Veel liefs.

• 28 April 2009 - 19:02

Millie En Monique:

Hoi Ben,

even een verlate felicitatie. We zijn dit weekend terug van vakantie. Ook in Nerja (Andalusie) waren er prachtige paasprocessies te bewonderen. We hopen dat je een fijne verjaardag hebt gehad en dat alles goed met je gaat. vele groetjes Millie en Monique