Trip naar El Salvador - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Trip naar El Salvador - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Trip naar El Salvador

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

07 Juli 2009 | Guatemala, Antigua

Hallo allemaal, weer een berichtje vanuit Guatemala.
Bedankt iedereen weer voor de reacties. Het wordt een aardig reisverslag zo en is een mooie herinnering voor later.
Allereerst heb ik nog wat nagekomen foto´s van de afgelopen rondtrip door Guatemala geplaatst, dus bij deze.
Verder een paar foto´s van één van de vele (heftige) regenbuien die hier geregeld op ons neerplenzen. Je merkt echt dat dit land de nodige problemen heeft met de regen. Diverse overstromingen waarbij de plaatselijke bevolking moet worden geevacueerd. Verder is de kans op grondverschuivingen (vanwege de illegale boskap) in de bergen zeer aanwezig en ook de infrastructuur (autowegen) heeft te leiden onder de regen (veel gaten en scheuren). Gelukkig regent het meestal ´s nachts dus heb ik er niet te veel last van.

Ja, en de komende 3 weken ga ik rondtrekken door de buurland(en) van Guatemala. Daar is een kleine wijziging in gekomen want zoalas jullie weten is de situatie in Honduras behoorlijk gespannen vanwege de staatsgreep/coupe op de 28ste juni.
Op deze zondag werd president Zelaya uit z´n bed gelicht en (in pyama) op het vliegtuig gezet naar Costa Rica. De reden hiervan was omdat Zelaya een extra regeerperiode afdwong en dit met een referendum wilde bekrachtigen. De Supreme Court, alsmede het leger, keurde dit af vanwege strijdigheid met de Grondwet met als gevolg dat ze de president hebben afgezet. Waarschijnlijk wilde Zelaya hiermee nog meer macht krijgen. De nieuwe interim president Micheletti werd meteen beedigd en zwaait nu de scepter. De internationale reactie op deze staatsgreep is grotendeels afwijzend. Ook de OEA (Organisatie van (Midden- en Zuid-) Amerikaanse landen) keurt dit af en heeft Honduras inmiddels uit deze organisatie gezet.
De situatie is momenteel nogmaals gespannen en zit behoorlijk op slot. De grenzen zijn voor een groot deel van de tijd gesloten, het nationale vliegveld is gesloten, er is een avondklok en de bevolking komt in opstand.
Er zijn eerste berichten om een dialoog aan te gaan met de nieuwe leider(s) en de internationale gemeenschap (OEA en USA). We zullen zien wat hieruit rolt.

Dus geen bezoek aan Honduras. Ik ga nu de komende 3 weken door El Salvador rondreizen wat ook een prachtig land is. Ik ben nu een beetje een route aan het uitstippelen met de Lonely Planet. De verwachting is dat ik a.s. donderdag op pad ga. Dus het volgende berichtje komt uit El Salvador.

Voor iedereen in Holland, een zeer plezierige zomervakantie toegewenst, en tot 31 juli want dan kom ik weer terug op Nederlandse bodem.

  • 07 Juli 2009 - 20:26

    Fam. Reuzenaar:

    Lieve Ben wachten dan op een berichtje uit El Salvador.Ga de laatste drie weken nog maar even genieten want voor je het weet sta je weer op Nederlandse bodem. Hier alles oke redelijk weer Tatjana zit op dit momemnt met vriendin en haar ouders in Frankrijk en zelf gaan we 31 juli naar Boekelo dat is tevens de eerste dag van onze vakantie. Liefs, Hans Anita Tatiana Felisia* en MYlenna

  • 07 Juli 2009 - 21:07

    Ruud Degeling:

    hoi Ben,

    Volgens mij is het heerlijk genieten als je lekker door zo een land kan reizen en zo het land kan ontdekken. Ben ik zie je graag weer gezond terug in Hoorn.
    Je bent op tijd terug voor de Hoornse kermis dus met de BBQ kunnen we lekker kletsen over jou belevenissen. Vandaag herdenkings viering Michael Jackson gezien. Het was toch wel een bijzonder mens die verdomd goede muziek heeft gemaakt.(iemand van onze generatie)
    Ben heel veel plezier en geniet er van de laatste weken. Wij zitten vanaf 12 juli 4 weken in Rijs. Als je zin hebt ben je welkom om even langs te komen. (wie weet een leuke play back show ?)

  • 09 Juli 2009 - 17:19

    Rina:

    Daar doe je heel verstandig aan om een andere route te kiezen,voorlopig is dit het laatste berichtje wat je van mij krijgt want we gaan op vakantie,naar de camping en we nemen geen computer of laptop mee maar ik ga wel rustig nu ik je verslag weer gelezen heb.Heel veel plezier nog en tot over 4weken want dan ga ik het allemaal weer lezen.Hartelijke groeten

  • 09 Juli 2009 - 20:08

    Tom En Jose:

    Dag lieve Ben.

    Allereerst nog bedankt voor je felicitaties, had ik bij ons vorige berichtje helemaal vergeten!
    Wonderschoon al die foto's van de laatste periode. Ik was er gewoon even stil van. Wat is de natuur daar toch prachtig. Deze trip zal je nooit meer vergeten, dat weet ik zeker!
    Je hebt wel hele spannende dingen gedaan zeg, zo'n sprong van die hoge brug, jakkes!
    Jammer dat je je reis door die staatsgreep heb moeten wijzigen, maar El Salvador zal ook veel moois te bieden hebben.
    Nog maar drie weken en dan zien we jou weer na zo'n lange tijd. Het is best wel snel gegaan.
    Hier is alles goed. Ik heb net Johan en Alie gebeld omdat ze opa en oma zijn geworden. Ik had begrepen dat jij dit goede nieuws ook al had gehoord. Het gaat goed met Niels en Martine en ook met de kleine Marlies.
    Lieverd, geniet nog maar lekker van die laatste weken en doe voorzichtig daar.
    Heel veel liefs van Tom, Jose, Guus en Mies.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 54679

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: