Baka Foto en zeeschildpadden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Baka Foto en zeeschildpadden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Baka Foto en zeeschildpadden

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

18 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal,
alweer het 3e verslag van mijn verblijf in Suriname. Ik zit al weer ruim 2 weken hier, de tijd vliegt hier ook om.
Nog bedankt voor jullie reacties. Leuk om te zien en lezen dat vele mensen de berichtjes waarderen.
Ik hoorde dat het in Nederland aardig lente wordt, de temperaturen stijgen tot plm. 20 grdn. Hier heeft de afgelopen week de regen meer van zich doen spreken. Vaak korte maar hevige buien en af en toe een hele ochtend regen. Volgende week lijkt iets beter te worden. Maar de temperatuur is nog steeds goed hoor, overdag rond de 30 graden en ' s nachts 'afkoelen' tot 24 graden! Ik klaag niet hoor haha.
Het eten is ook fantastisch hier. Veel rotti natuurlijk, maar ook heerlijke Indonesische gerechten en lekker gekruid allemaal. En natuurlijk een grote keuze aan fruit: mango, papaja, ananas, appels, bananen.

Vorige week zondag heb ik een bezoek gebracht aan Fort Zeelandia. Het is een oud Hollands fort wat in de 17e eeuw langs de Suriname-rivier werd gebouwd om de groeiende stad Paramaribo en de toegang naar het binnenland te beschermen tegen vijanden. Dit fort werd in 1667 veroverd door de Nederlanders (Zeeuwen) op de Engelsen. De naam Zeelandia komt van het Nederlandse schip Zeelandia wat toendertijd deelnam aan de verovering.
Dit fort bestaat uit 5 bastions welke met dike stenen muren zijn verbonden. Eromheen was een slotgracht gegraven.
Dit fort en de stad Paramaribo zijn altijd sterk met elkaar verbonden geweest, de stad werd vroeger ook wel eens Baka Foto (achter het fort) genoemd.
Toen later fort Nieuw Amsterdam werd gebouwd verviel de functie als verdedigingsfort en kreeg het jarenlang de functie van gevangenis.
Begin jaren 80 van de vorige eeuw kwam deze plek weer in het nieuws toen hier 15 opgepakte prominenten die kritiek hadden tegen het militaire regime op 8 december 1982 werden doodgeschoten. Het onderzoek hiernaar is nog steeds gaande en lijkt door een omstreden Amnestiewet in de doofpot te geraken.
In de muren van één bastion zijn nog de (voor onderzoek uitgeboorde) kogelgaten te zien.
Maar het was een indrukwekkend bezoek en er is een mooi museum binnen ingericht.

Naast dit fort staat een standbeeld van Koningin Wilhelmina welke na de onafhankelijkheid van Suriname in 1975 werd verplaatst van het Onafhankelijkheidsplein naar dit minder in het zicht zijnde plekje.

Gisteren heb ik een andere trip gedaan, een bezoek aan het zeestrand waar zeeschildpadden 's avonds/'s nachts vanuit zee op het strand komen om eieren te leggen in het zand. We gingen met een klein groepje en een gids op een bootje naar dit stukje strand wat aan de Atlantische Oceaan, naast de monding van de Surinamerivier, ligt.
Het was een mooie boottocht langs de Surinamerivier en de Commewijnerivier (met prachtige mangrovebegroeiing en vogels).
Op het strand aangekomen hebben we vanaf 8uur 's avonds de wandeling langs de kust gemaakt waar we diverse sporen van de zeeschildpadden ontdekten. Omdat het donker was en er niet mocht worden geflitst (gids had wel een rode lichtlantaarn bij zich om bij te lichten) was het maken van foto's erg lastig. Heel indrukwekkend was dat we getuige waren om van dichtbij een zeeschildpad te zien die bezig was om haar eieren te leggen in een gegraven kuil in het zand. Zeeschilpadden kunnen tussen de 80 en 130 eieren per keer leggen welke na plm. zes weken uitkomen. Per seizoen (februari-augustus) kan hetzelfde vrouwtje wel tot 6 keer op het strand komen om eieren te leggen. De temperatuur in het 'nest' is heel belangrijk en bepaald voor een groot deel het geslacht (mannetjes bij koelere temperatuur/ vrouwtjes bij warmere temperatuur). Ook hebben we de grootste zeeschildpadsoort, de lederzeeschildpad, gezien. Op zijn schild zijn verdikte (ruggegraad-)randen te zien. Nogmaals een prachtige ervaring om dat van dichtbij, maar met voldoende respect en afstand om ze niet te storen, te bekijken.
Volgens mij hebben we totaal zo'n 8 schildpadden gezien, de meeste van het soort Groene zeeschildpad en enkele Leder zeeschildpadden.

Vandaag een rustige zaterdag. Morgen ga ik vroeg op pad om oa. verschillende culturele markten te bekijken in Paramaribo.

Tot de volgende keer.
Groet, Ben

• 18 April 2015 - 20:10

Fia:

Hoi Ben.
    Wat geweldig je verslag,en te lezen dat je lekker geniet.
    We hebben hier ook geweldig weer en de kermis voor de deur.
    Voor morgen op de markt en de rest heel veel plezier mooie momenten en alle goeds toegewenst.
    Lieve groet FIA.

• 18 April 2015 - 20:27

Silvia Visser:

Hoi Ben

wat een mooie foto's en belevenissen. Hier is het lekker droog en zonning. Vandaag hadden we rommelmarkt in Warder en hebben we met veel vrijwilligers weer 4000 euro opgebracht voor de Warder Kerk. De komende week blijft het hier lente en kunnen we genieten van het lekkere weer.

Succes verder. groetjes Silvia

• 18 April 2015 - 20:49

Ruud Degeling:

Hoi Benny,

Mooi verhaal Ben. Je kan onze vaderandse geschiedenis overzee mooi vertellen.
    Geniet lekker.

Ruud

• 18 April 2015 - 22:38

Tom, José, Guus En Mies.:

Dag lieve Ben.

Weer een prachtig en ook heel interessant reisverslag!
    We steken er elke keer weer veel van op.
    Lekker genieten van het warme weer en het lekkere eten.
    We zijn jaloers!!!
    Geniet ervan en we kijken weer uit naar je volgende verslag!

Liefs en kussen van Tom, José, Guus en Mies. xxxx

• 21 April 2015 - 19:50

Hans Reuzenaar:

Hoi Ben, waarom neem je nu een foto van de achterkant van Willlemientje?
    Wel een prachtig mooie omgeving. Die mangrove bossen lijken me heel indrukwekkend.
    Kleurrijk land denk ik qua volk maar ook uit dit zich in bebouwing.
    Geniet er van!!!!!!!!

Hans

• 23 April 2015 - 09:06

Gonnie:

Hoi Ben,

Leuk om te lezen Ben, mooie ervaringen zo! Vandaag is dan echt je verjaardag, van harte gefeliciteerd en we hopen dat je een gezellige verjaardag hebt, wij nemen er vanavond eentje op jouw gezondheid, veel plezier nog daar,
    Groetjes
    Fons en Gonnie

• 23 April 2015 - 12:32

Lilian:

Hoi Ben, Allereerste van Harte met je verjaardag!
    Ga je je het nog een beetje vieren?

Je hebt wel al heel veel gedaan in ruim 2 weken tijd. Mooie beschrijvingen maak je van je ervaringen. Veel plezier en geniet van je tijd daar.
    Groet Lilian

• 23 April 2015 - 13:15

Lida:

Hé lieve Ben,
    Vandaag is het de 23e april dus..................... van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Heel bijzonder dat je daar je verjaardag viert. Ik ben heel benieuwd hoe vandaag jouw dag verloopt, maar dat horen we uiteraard, tezamen met je mooie en leerzame reisverslag.
    Een hele leuke dag toegewenst en een dikke zoen.
    Liefs van ons, Arend en Lida

• 23 April 2015 - 19:41

Nico En Silvia En De Meiden:

Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhhh
    Ben, ook vanuit Oostwoud-centrum van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ga je het daar nu ook nog vieren met een of andere lente c.q- zomer feest ?
    Ga je nog trakteren Ben ? Misschien heb je wel vrij gekregen van je baas.
    Maar wel heel apart natuurlijk om daar je verjaardag te vieren.
    Nog geprobeerd je mobiel te bellen, maar ik kreeg een of ander vrouwtje aan de lijn.
    Hele fijne dag toegewenst, liefs van ons,
    Nico,Silvia,Aneesha en Shaylene.

• 23 April 2015 - 20:08

Monique En Millie:

Ha die Ben,

Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Voor vandaag natuurlijk van harte met je verjaardag.
    Geniet nog volop van je verblijf in Suriname.
    lieve groetjes van Millie en Monique

• 23 April 2015 - 23:14

Sven En Simone:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een mooie dag van. We lezen met veel plezier je reisverslagen. Have a nice time!!!! Groetjes van Sven en Simone

• 24 April 2015 - 08:34

Peter En Ans:

Gefeliciteerd met je verjaardag, Ben! Bedankt voor je mooie verslagen en we wensen je een voorspoedige reis en verblijf verder. Groet, Peter en Ans

• 24 April 2015 - 10:33

Andries:

Hé Ben,
    Wat gaaf om je blog te bekijken en alle mooie foto's te bewonderen. In één woord: GEWELDIG!
    Een beetje op z'n Surinaams (dag te laat): nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Groet, Andries