Constru Casa y mas - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Constru Casa y mas - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Constru Casa y mas

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

23 Mei 2015 | Guatemala, Antigua

Dag allemaal,
hier weer een berichtje vanuit de andere kant van de wereld: Antigua, Guatemala.

Het nieuws sloeg hier ook in als een bom: Trijntje is niet doorgedrongen in de finale van het Eurovisie Songfestival! Hoe is dat mogelijk met zo'n goed nummer (geschreven door Anouk) en mooie jurk (weliswaar zonder lage decoleté)!
Wij hier snappen er ook niks van. En volgend jaar doet Dries Roelvink een poging? Ik ben benieuwd of Anouk ook voor hem zal schrijven.

Zo, ik heb mijn 1e werkweek bij Constru Casa achter de rug. En ik moet zeggen, het was een hele andere ervaring als het vorige project in Suriname. Ik was natuurlijk wel wat gewend 6 jaar geleden hier maar toch viel het niet mee hoor, vooral de 1e dag.
Ik werk bij een groep enthousiaste en aardige, lokale bouwvakkers met een oude bekende uitvoerder, Carlos, die ik 6 jaar geleden ook heb meegemaakt. Ik werk aan de nieuwbouw van een school (voor leerlingen van 12-16 jaar). Het project is gelegen in Ciudad Vieja, een plaats vlakbij Antigua en ligt tegen de helling van de vulkaan Agua. Ciudad Vieja was lang geleden de oude hoofdstad van Guatemala, daar is niet veel meer van terug te zien. Tijdens een aardbeving was het toen grotendeels verwoest. Hierna werd Antigua de hoofdstad maar na een andere aardbeving is de hoofdstad verplaatst naar de hudige hoofdstad, Guatemala-City.

Het bouwproject is plm. 15 minuten rijden vanaf Antigua wat ik elke dag afleg met de chickenbus. Altijd een leuke ervaring om hierin mee te rijden, die afgedankte Amerikaanse schoolbussen welke hier een 2e (kleurrijke) leven krijgen. Wat ik al zei, het werk is fysiek best wel pittig. Veel sjouwwerk/verplaatsen van grond, betonblokken, zand, grind en cement. Bijna alles wordt met de hand gedaan, oa. maken van beton (voor de kolommen en liggers) en metselcement. De school bestaat uit muren van een raamwerk van betonnen kolommen en liggers met ertussen de ingemetselde metseblokken. De vloeren zijn ook van gestort beton. Het totale project duurt zo'n 10 maanden, we zijn nu in de 4e maand bezig. Wat het werken ook lastig maakt is niet alleen de warmte (zon schijnt bijna de hele dag) maar ook de hoogte (1500 m1 boven zeenivo). Dus dat kost veel energie. Tot nu toe ben ik de enige vrijwilliger daar, samen met de 6 bouwvakkers.

Maar het gaat al beter hier. Volgende week de 2e week daar en daarna wil ik een week gaan werken aan de bouw van een huis. Verder wil ik graag nog een week werken op het kantoor van ConstruCasa. De organisatie is vergeleken met 6 jaar geleden flink gegroeid hoor. Ze hebben nu een groter kantoor buiten Antigua waar permanent 6 mensen werken. Ieder met zijn eigen afdeling.

Morgen en maandag neem ik een uitje naar een prachtig bergmeer (oude vulkaankrater), genaamd Lago de Atitlan, zo'n 3 uur rijden vanaf Antigua.
Ik hoop op goed weer dan. Qua weer is het hier vrij regelmatig. De dag begint zonning, rond 13.00uur begint het wat te betrekken, je hoort het dan een beetje rommelen (onweer) en gaandeweg de middag komt er al meer bewolking wat tegen het eind van de middag losbarst als een grote regenbui met heftige onweer. Soms regent het maar een paar uur, soms de hele avond door.

Vandaag heb ik een heerlijke massage gehad (zweeds; geen foto's, sorry) en ben ik ook naar de kapper geweest (ook geen foto's, weer sorry). Dat laatste kwam ook omdat ik binnen een kwartier geknipt en wel weer buiten stond. Rapido hè? Dus voordat ik het fototoestel in gereedheid had was ik al weer klaar! Knipresultaat is prima hoor, een echt Guatemalteeks model.

En wat speelt er hier allemaal op Nationaal nivo. Weer genoeg, er zijn 3 ministers de laan uit gestuurd vanwege duistere praktijken (corruptie etc.). Het lijkt een groeiende olievlek wat betreft de corruptie-zaken die hier worden ontdekt. De kritische geluiden van de bevolking om de huidige president weg te sturen worden ook al luider. Ben benieuwd of hij de eindstreep van zijn regeerperiode (september dit jaar) zal halen. Verder de gebruikelijke misdaad en moordpartijen, gelukkig allemaal ver weg van Antigua.

Voorlopig tot zover. Verder gaat het allemaal prima hier. Het gastgezin is erg aardig en het eten is prima te doen. Het klassieke ontbijt bestaat uit bruine bonen, gebakken banaan, gebakken eieren met brood. Verder veel kip en mais (oa. tortilla's) en rijst.

Hasta otra vez,
Ben

  • 25 Mei 2015 - 17:18

    Tom, José, Guus En Mies.:

    Dag lieve Ben.

    Alweer een erg leuk verslag van je reis in Guatemala.
    Vanuit je verhaal heb ik heb wel het idee gekregen dat je hier harder moet werken!
    En met die warmte, hoogte en zes jaar ouder, zal dit best pittig zijn! Maar, petje af hoor Ben dat jij dit allemaal doet!! Zo'n Zweedse massage is dan wel erg lekker na een dag van zware arbeid!
    De school in aanbouw ziet er heel indrukwekkend uit, best wel groot! Tja, dan zijn wij in Nederland wel bevoorrecht met al die voorzieningen en de Arbo wet!!!
    Leuke foto van het gastgezin, spreek je nu al wat meer Spaans?
    Hier alles goed. Het is nog steeds niet zulk mooi weer buiten, af en toe een zonnige dag maar zeker niet elke dag opstaan met een zon, zoals bij jou!
    Wat betreft het songfestival, naar mijn idee heb je niets gemist!! Ik heb er ook niet veel van mee gekregen. Natuurlijk wel de uitschakeling van Trijn in het nieuws, maar ik begreep ook dat haar outfit niet goed uitgekozen was. Wat een gedoe daarom heen zeg, echt, waar hebben we het over! Er zijn wel belangrijkere dingen om je druk over te maken toch?
    We kijken weer uit naar je volgende verslag, veel plezier met je uitstapje en geniet van je werkvakantie!
    Liefs en kussen van ons uit Leeuwarden, Tom, José, Guus en Mies. xxxx

  • 25 Mei 2015 - 19:36

    Ruud Degeling:

    hoi Ben,
    Bijzonder dat de prestatie van Trijn zelf in Guatemala gevolgd wordt.
    Dat wordt dus terug komen als een bouwvakker. Geen sportschool voor jou nodig.
    Lekker dat het weer goed is en dat je niet in de regen hoeft te werken. Voordeel is ook dat je zonder zonnebankje gelijk het strand op kan in Nederland.
    Leuk om je verhalen te lezen en dat je met regelmaat iets van je laat horen.

    Hasta otra vez Ruud



  • 26 Mei 2015 - 08:17

    Silvia Visser:

    Hoi Ben ,

    Wat weer een gezellig verslag, maar wat een werk moet daar nog verzet worden, ik begrijp wel dat iedere hand daar welkom is. Veel plezier met je trip naar de vulkaan en hoop inderdaad dat je mooi weer hebt. Hier alles oke, het weer hier valt nog niet echt mee af en toe een dag redelijk zonnig en tegen de 20 graden. Helaas de dag daarna weer 13 graden. gistermiddag bij Marco op verjaarsvisite geweest, daar hebben we het ook nog even over jou gehad en over je mooie verslagen. Iedereen volgt ze met veel plezier. Wij waren op de fiets eerst naar een fair in Midwoud en daarna naar Wognum. Wij hebben niet gekeken naar songfestival waren niet echt enthousiast over Trijntje. Maar leuk om te lezen dat het dus over de hele wereld wordt gevolgd. Succes de komende week en kijk weer uit naar je volgende verslag.

    groetjes Silvia

  • 26 Mei 2015 - 23:07

    Ans:

    Hoi Ben,

    Eindelijk een berichtje van mij. Ik kon je niet vinden op de site via mijn mobiel. Kreeg steeds de melding dat de site in onderhoud was. Ook ben ik intussen weer eens een keertje oma geworden, dus even met andere dingen bezig geweest.
    Nu ik je getraceerd heb, ga ik al jouw verhalen maar eens teruglezen.

    Fijn dat het goed gaat met je en hopelijk zie je weer veel moois.
    Ga nu regelmatig reageren hoor.

    Groetjes
    Ans

  • 27 Mei 2015 - 19:15

    Hans Reuzenaar:

    =AyYayayaj,, dqt dacht ik zowel bij dat liedje als bij beide outfits van Trijn....Kwam ook uit!
    =Als ik het goed begrepen heb heeft Syngenta ook ergens een vestiging bij de plaats waar jij zit.
    =Nog een vraag: kan jij ze nog veel leren qua bouw, bijv. zie je dingen die eigenlijk niet kunnen (niet alleen op de bouwplaats maar op andere bouwlocaties) of valt er wat op te steken.
    =Tatjana heeft het helemaal gevonden op de drieboomlaan. Lekker dicht bij haar werk en de trein en de stad. Als die thuis komt zal ze net als jij waarschijnlijk ook moeten aclimatiseren

    Gr.Hans en Anita

  • 20 Juni 2015 - 09:44

    Nico En Silvia En De Meiden:

    Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh,
    Hai broer, ben ook maar weer even achter de laptop gekropen om weer even wat op papier te zetten.
    Ben wat ken jij het toch boeiend brengen, je zou een boek moeten schrijven van al jouw belevenissen.
    Dat wordt een bestseller hoor. Goed om te horen dat je het naar je zin hebt aldaar. Alles met de hand doen en dat op die hoogte, petje af hoor. Kunnen ze daar geen oude betonpomp regelen , of een mobiele kraan. Ik zal de firma Winder wel even polsen of er nog wat staat, je weet het nooit.
    Dat ontbijt trouwens zal ook wel als een blok in je maag leggen lijkt mij. Moeder vraagt af en toe wel naar je hoor, "is Ben al thuis" heeft ze 2-3 keer wel gezegd. Maar als ik dit schrijf, duurt het naar mijn idee nog enkele weken. Dat horen we vanzelf wel.
    Lieve Ben, hou je goed , ook dus bij deze de lieve groetjes van Mam.
    Nico, Sil, Aneesha en Shaylene.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 54705

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: