Lago de Atitlan y mas - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Lago de Atitlan y mas - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Lago de Atitlan y mas

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

31 Mei 2015 | Guatemala, Antigua

Dag allemaal,
Allereerst wil ik iedereen weer bedanken voor de leuke reacties op mijn berichtjes. Het is fijn om te weten dat jullie de verhaaltjes waarderen en er naar uitkijken.

Vorig weekend (zondag+maandag) ben ik naar Lago de Atitlan geweest, een groot meer tussen diverse vulkanen. Ik ging er zondagochtend vroeg met een shuttle-busje naar toe, samen met nog andere toeristen. De tocht duurde zo'n 2,5 uur en dan kun je zien hoe afwisselend het landschap is. Veel gebergtes met bossen, akkers en dorpjes er tegenaan gelegen.
Het meer Atitlan is plm. 25 km breed en heeft een maximale diepte van 300 m1. Het is duizenden jaren geleden ontstaan door vele vulkaanuitbarstingen en door het gewicht van de lava en as zakte het de grond in. Later ontstonden andere vulkanen, zoals San Pedro en Toliman die het meer vormde zoals het er nu uitziet. Er ontstonden rivieren die het meer vulde met water.
In Panajachel waar we aankwamen heb ik wat gegeten met een prachtig uitzicht op het meer. Het was gelukkig mooi weer. Ik nam daarna een boot (plancha) naar de overkant, Santiago de Atitlan.
Daar kwam ik een Duitse toeriste tegen, Sonja, en samen hebben we die middag doorgebracht in Santiago.
Samen hebben we met een tuktuk een leuke toer gemaakt door dit stadje. We kregen een paar mooie uitzichten te zien, ook nog een gedenkmonument vanwege de Burgeroorlog hier (jaren 80-90) en hebben ook een bezoekje gebracht aan een plaatselijke 'God', genaamd San Simon. Deze "God' word uitgebeeld als een pop in een vreemde outfit van diverse stropdassen en andere kledij. Van oorsprong komt dit van de Maya-tijdperk en de Spanjaarden (Inquisitie) hebben hier ook invloed op gehad.
Vele mensen geloven in hem, aanbidden hem met offers en vragen hem om een gunst. Hij wordt in 'leven' gehouden door geld, drank en sigaretten. Een bijzonder figuur dus en grappig om te zien maar ik had er totaal niks mee. De vorige keer, 6 jaar geleden, heb ik ook al eens zo'n San Simon gezien in een andere plaats die er uitzag als een Michael Jackson.
Verder de hele zondag daar een beetje rondgekeken en eind van de middag weer terug naar Panajachel.
De volgende dag heb ik alleen, Sonja was weer terug naar Antigua, een overtochtje gemaakt naar een andere plaats, San Pedro. Ook daar wat rondgekeken, het was niet zo'n bjizondere plaats, beetje een hippie-sfeertje (peace man).
Daar kwam ik weer andere dames tegen die ook met mij op de heenreis in dezelfde shuttle-bus zaten.
In Panajachel heb ik die maandagmiddag ook nog een museum bezocht over het ontstaan van het meer, zie hierboven. Verder een mooi overzicht van archeologische vondsten welke in het meer zijn gevonden. Een leuk museum om te bekijken.
Nog leuk om te vermelden is dat de plaatsen rondom het meer Atitlan genoemd zijn naar de 12 apostelen.
Maandag eind van de middag weer terug naar Antigua met de shuttle-bus.

De rest van de afgelopen week heb ik weer gewerkt bij Constru Casa aan de bouw van de school.
Qua bouw heeft het veel gelijkenis met de andere gebouwen/woningen. Een gevel-/wandframe (kolommen-liggers) van gewapend beton met ertussen de betonnen blokstenen. Vloeren en vlakke daken zijn van gestort gewapend beton, de kozijnen (ramen en deuren) zijn van staal. De wanden/gevels worden gestucadoord (ook de buitenzijde) en waar nodig gesausd in een kleur.
Qua constructie is het allemaal eenvoudig van opzet en is de manier van bouwen wat omslachtig (alles gaat met de hand) maar alles is goed uitgedacht (en uitgetekend!) en ik kwam geen zaken tegen dat ik dacht, dat kan anders/beter/eenvoudiger.
Deze week is ook gelijk mijn laatste week op dit project. Ik trakteerde de werklui (totaal 6 arbeiders) nog op een biertje, Gallo.

Vanaf morgen ga ik minimaal een week werken op kantoor van Constru Casa voor wat technische ondersteuning van (toekomstige) projecten.
Mogelijk dat ik nog een week ga werken bij de bouw van een huis.

Verder heb ik ook nog wat uitjes in de planning, oa. naar Copan, Honduras. Misschien ook nog naar Tikal (oude Maya-vestiging) gelegen midden in de jungle.

En mogelijk ook nog een weekje Spaanse les. Het Spaans gaat redelijk, gelukkig voor mij is dat de gastfamilie ook Engels spreekt.

Het weer is nog steeds goed te doen. De laatste dagen weinig tot geen regen gehad. Als het regent is het bijna altijd eind van de middag/begin van de avond. Vaak gaat het gepaard met onweer. Temperaturen schommelen tussen 14 graden ('s nachts) en 25 graden overdag.

O ja, en gisteren weer een lekkere maasage gehad. Had ik weer nodig na al dat zware til-/sjouw- en hakwerk.

Verder gaat het prima hier, nog een maand te gaan!!

Hasta otra vez,
muchos besos y abrazos.
Ben

  • 31 Mei 2015 - 19:51

    Gonnie:

    Hoi Ben,

    Leuk om weer te lezen hoe het je allemaal vergaat daar. Zo te lezen verveel je je geen moment! En ook nog goed bezig met het werken aan de school.
    Veel suc6 nog daar en vooral ook veel plezier.
    Groetjes van ons
    Fons en Gonnie

  • 02 Juni 2015 - 17:15

    Tom, José, Guus En Mies.:

    Dag lieve Ben!

    Wederom bedankt voor je leerzame reisverslag! We steken er elke keer weer veel van op!
    Heel knap hoe je dit allemaal zo duidelijk in een verslag weergeeft.
    Mooie foto's, wat een prachtige natuur!
    Je excursie was ook de moeite waard en je ontmoet veel mensen die daar rondreizen, lijkt mij erg leuk!
    Hoe vinden de bouwvakkers het om met je te werken? Zijn ze geïnteresseerd of praten ze niet zoveel?
    In ieder geval is dit inderdaad ook goed om je Spaans wat op te halen. Leuk dat je misschien nog een weekje Spaanse les gaat volgen!
    Hier stormt het en valt er regelmatig een bui. Nederland snakt zo'n beetje naar mooi weer wat maar niet lijkt te beginnen!! Je mist dus wat het weer betreft hier nog helemaal niets!
    Fijne week weer Ben, het vliegt voorbij. Je gaat alweer bijna aftellen.
    Veel liefs vanuit een winderig Friesland! Dikke kussen van Tom, José, Guus en Mies xxxx

  • 08 Juni 2015 - 20:27

    Ans:

    Leuk dat je weer terug gaat naar Tikal, daar was je vorige keer toch ook geweest? Fijn dat je weer gespreksstof aan het verzamelen bent :)

  • 20 Juni 2015 - 10:06

    Nico En Silvia En De Meiden:

    Eeeeeeeeeeeeeeeeeuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhhhh.
    Hai Ben, wat weer prachtige foto's. Een ook aardige collega's op de bouwplaats.
    Hoe hoog \ laag zijn de "faalkosten" daar ? Misschien ken je nog tips meenemen om het hier
    wat naar beden te krijgen. Maar bouwwerk ziet er goed uit hoor, alleen mis ik nog het reclame bord van de plaatselijke aannemer. En voldoet de bouwkeet ook een beetje Ben ?
    Heel mooi dat je ook zoveel mensen tegenkomt, van vele nationaliteiten. Ook mooi om te lezen dat jouw "Spaans" best wel aardig gaat. Hebben jullie ook de finale champions leaqe gezien ?
    (Barcelona-Juventus: 3-1). Mogelijk in de plaatselijke kroeg ?
    Hou je goed en geniet nog van de komende weken.
    Lieve groeten, Nico , Sil , Aneesha en Shaylene.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 54687

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: