Kantoorwerk Constru Casa en Acatenango - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Kantoorwerk Constru Casa en Acatenango - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Kantoorwerk Constru Casa en Acatenango

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

10 Juni 2015 | Guatemala, Antigua

Dag allemaal,
Weer bedankt voor jullie leuke reacties van het vorige verslag. Hier is alles oké met mij. Het weer is wat aan het veranderen. We zitten nu midden in het regenseizoen en dat is merkbaar. De dagen zijn wat koeler, meer bewolking en de regenbuien zijn frequenter en duren langer. Meestal begint het in de middag te regenen en dat kan tot eind van de avond duren. Dan veranderen de straten hier in Antigua in kleine riviertjes. Maar de volgende dag schijnt de zon weer en is er van al het regenwater bijna niets meer te zien.

Het eten bij de familie is goed en lekker, altijd met verse produkten. Zij, Enrique en Elvira, zorgen goed voor ons. Gelukkig eten we niet veel tortillas wat dat is niet mijn favoriete eten hoor. Het smaakt en ruikt altijd hetzelfde en het wordt hier heel veel gegeten. Is ook goedkoop om te maken (mais-bloem en water). Vele (huis)vrouwen zijn er een groot deel van dag mee bezig om het te maken. En dag in, dag uit.

Vorige week en deze week heb ik bij Constru Casa gewerkt op hun kantoor, gevestigd in San Pedro las Huertas. Dit is een klein dorpje, gelegen tegen de vulkaan Agua, iets buiten Antigua. Ik ga er elke dag met de chickenbus naar toe. Zo'n ritje duurt 15 minuten en ik betaal Q 1,50 (= € 0,18). Je lacht je broek aan flarden toch? Het is altijd weer een leuke ervaring om met deze bus op pad te zijn. Het zit een beetje krap dat wel maar als je ziet hoe het allemaal gaat en hoe de bus door de straten scheurt, prachtig.

Ik ben nu dus een kantoorpikkie haha. Het is leuk werk en sluit goed aan op wat ik normaal doe in Nederland bij Scope. Ik ben bezig met budgetten te maken (grove calculaties) van een nieuw type woning en school die Constru Casa wil gaan bouwen in de toekomst. Het zijn eenvoudige begrotingen hoor (in excel) en niet zo ingewikkeld qua constructies.
De prijzen liggen hier een stuk lager dan bij ons. Ik denk dat het een verhouding heeft van 6-8x goedkoper! De kwaliteit is in verhouding ook lager maar het voldoet en is functioneel.
Verder heb ik de afgelopen weken wat vertaalwerk gedaan voor de website van Constru Casa (van Engels naar Nederlands). Momenteel ben ik bezig met een nieuwbouwplan van een medische kliniek die mogelijk door Constru Casa gebouwt gaat worden.
Deze week is officieel mijn laatste werkweek maar het kan zijn dat ik de laatste weken nog wat doe voor hun.

Want volgende week wil ik Spaanse lessen nemen om toch een beetje Spaans bij te spijkeren. En de laatste week nog een paar uitstapjes.

Afgelopen zondag heb ik nog een leuke trip gemaakt. Ik heb nl. de vulkaan Acatenango beklommen! Het is één van de hoogste bergen (vulkaan) in Guatemala en de top ligt op 3.950m1+zeenivo. Het gebied rondom deze berg ligt op plm. 1.500m1+zeenivo dus het was toch een aardige klim van bijna 2.500 m1. En dat viel niet mee hoor. Pfff. Vooral het eerste uur vanaf het dorp Acatenango door de akkers omhoog. Tjonge, het was behoorlijk stijl, glibberig (had de vorige dag behoorlijk geregend) en natuurlijk het hoogte-nivo speelde een rol. En een beetje mijn leeftijd ook hoor haha.
Gelukkig kreeg mijn gids (ik was de enigste toerist!) na een uur klimmen (klauteren) het goede idee o voor mij 2 wandelstokken te maken (van een dikke tak) wat een behoorlijke verbetering was.
Helaas was het weer niet super. erg mistig tot aan de top. Maar géén regen dus dat was erg prettig. We bereikte de top in toch wel een snelle tijd hoor, zo'n 3uur 45 minuten. Het is een niet-actieve krater, de top is alleen maar grof zwart zand en keien. Af en toe werd de bewolking boven ietsje minder en kon je een paar seconden naar beneden kijken.
De wandeling terug naar beneden was ook niet makkelijk hoor. Erg glibberig en mijn bovenbenen ontplofte bijna, zoveel spierpijn had ik. Het was constant scheef lopen (2,5uur) dus dat voel je behoorlijk in je bovenbenen. Dus......, zaterdag neem ik weer lekker een massage :-).

De tijd vliegt hier hoor. Nog 3 weken en dan vlieg ik weer terug. Maar het is hier prima vertoeven en nog geen ziek en zeer (klop-klop).
De laaste week ga ik nogmaals wat tripjes maken maar dat hoor je nog wel.

Iedereen de hartelijke groeten y muchos besos y abrazos.
Hasta otra vez,
Ben

  • 11 Juni 2015 - 14:15

    Chantal:

    Wauw Ben wat een belevenis weer. Wat een end klimmen en dan weer dalen, maar dat compenseert je kantoorwerk weer ;-)

    Hier slaat het weer ook (weer) om. Nu lekker zonnig en morgen tropisch!

    Geniet van je laatste weekjes daar!

    Groetjes Chantal


  • 11 Juni 2015 - 16:46

    Lida En Arend:

    Hé lieve Ben,
    Goed bezig geweest, man. Wat een klauterij, zowel naar boven als naar beneden. Jammer van het weer, maar je kunt niet alles hebben. Leuk dat je ook op kantoor bezig bent, lekker afwissend, zo. Ik denk dat het allemaal erg gewaardeerd wordt met wat je daar voor de bevolking doet. Lijkt mij heel dankbaar werk.
    Hier is alles oké. Het is heerlijk weer, veel zon. Lieve Ben, geniet er nog maar flink van. Want voor je het weet........
    Veel liefs van ons, Arend en Lied

  • 11 Juni 2015 - 20:53

    Marco:

    Hallo wereldreiziger,
    Het is weer erg leuk om te lezen over jouw belevenissen. Wel goed dat je wat kantoorwerk oefent, kan je straks zo in NL ook weer in de kantoorflow ... of is dat gemeen? Je herinneren aan het feit dat er straks weer gewoon ... mmm, laten we daar inderdaad maar over ophouden. Nog heel veel plezier en ... ik vind het ook wel weer leuk dat je deze kant straks weer op komt. Hier komt het zon-seizoen aan (heb ik uit betrouwbare bron) en het wordt hoog tijd om samen weer eens een biertje te drinken.
    Hartelijke groeten van iedereen hier!
    Sam, Anna, Mark, Karina en Marco

  • 12 Juni 2015 - 20:22

    Silvia Visser:

    Hallo Ben

    Wat een mooie tocht naar de vulkaan en prachtige foto's. Het regen seizoen. Hier was het vandaag ook tropisch warm 31 graden. In het zuiden zijn regen en omweersbuien maar hier bij ons is het heerlijk en droog. Vandaag wezen behangen eigenlijk te warm maar ja had het beloofd. Tiddo zit de hele week al op de tennis baan en dan hebben ze ook droog weer nodig. Ja het aftellen voor jou is begonnen geniet er vooral nog even van en maak nog een paar mooie trips. En natuurlijk zaterdag je massage.

    Heb weer genoten van je verslag en wens jou nog een fijne paar weken toe.

    groetjes Silvia

  • 14 Juni 2015 - 19:35

    Erna:

    Zo je verslag net gelezen onder het genot van Pink Pop op de achtergrond. Momenteel treedt Kovacs op. Goede voorloper op Dijkpop 4 juli. Klinkt verdomd goed. kunnen we een dag bijkletsen.
    Zeg ik weet niet of de tijd bij jou net zo vliegt als hier. Maarre geniet er vooral zo veel mogelijk van.
    Nog een paar weekjes en dan is het alweer naar huis. Zal weer raar zijn. Het gewone leventje. Hi hi nog niet teveel aan denken.
    grt en een dikke knuf. Erna

  • 14 Juni 2015 - 21:43

    Ingrid:

    Mooi verhaal weer Ben. Nog even genieten daar. Je mist hier Robbie Williams op Pink Pop, maar die kun je ongetwijfeld in de herhaal nog zien.

    xxxxx
    Ingrid, John, Yalissa en Yara

  • 20 Juni 2015 - 10:19

    N:

    Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.
    Hai broer, goed bezig om alvast weer kantoorwerk te doen en kantoorpikki zijn, daar is niets mis mee hoor. Daar ken je ook oud mee worden. Maak je trouwens gebruik van een soort "moederbegroting" Ben, want de normering lijkt me lastig te bepalen in zo'n land. En hebben ze ook een plaatselijk BBN die de spullen op de bouw brengt ?
    Ja nog een aantal weken en zit je weer in het frisse Nederland. De zomer hebben we volgens mijn alweer gehad en de herfst is al op tijd begonnen hier.
    Ben trouwens nog met Aneesha naar de vriendschappelijke wedstrijd Nederland-USA geweest in de Arena. Leuke belevenis, alleen jammer dat ze verloren met 3-4.
    Mocht de pret niet drukken. Aneesha heeft net de laatse toetsweek gehad en heeft al nagenoeg zomervakantie. Shaylene nog een paar toetsdagen en dan is ook zij klaar met haar 1e jaar voortgezet onderwijs. Verder weinig te melden hier. Hou je goed Ben
    Liefs Nico,Sil,Aneesha en Shaylene.




  • 22 Juni 2015 - 13:36

    Marijke :

    Hey Ben,

    Wat een heerlijke belevenis allemaal. Nog paar weekjes en je bent alweer terug in Nederland. Leuke ervaring om daar ook je calculatie kwaliteiten te kunnen uitoefenen.

    Ga nog maar even heerlijk genieten en een goede reis terug.

    Groeten Marijke

  • 24 Juni 2015 - 20:58

    Marian Beemsterboer:

    Hallo lieve Ben,

    Wat een prachtige verhalen en belevenissen komen weer vanuit de andere kant van de wereld naar ons toe. Ik liep een beetje achter met lezen en weet nu niet meer waar ik op moet reageren. Het is zoveel en ook weer hele mooie foto's. Het geeft een mooi beeld van waar je mee bezig bent geweest en wat je hebt meegemaakt.
    Nog ff en je bent weer thuis.
    Heb nog een fijne laatste weekjes en een goede reis terug.

    Veel liefs,
    Marian.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 54676

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: