Tikal + laatste week in Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Tikal + laatste week in Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Tikal + laatste week in Guatemala

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

28 Juni 2015 | Guatemala, Antigua

Hallo allemaal,
Wedeom iedereen weer bedankt voor de leuke berichtjes bij mijn vorige verslag. Speciale dank aan 'Ome' Dennis uit Portugal die ook een berichtje stuurde vanuit Portugal. Ik heb hem en zijn familie ontmoet in Suriname tijdens het weekend in resort Berg&Dal. Erg leuk weekend gehad daar.

Ja, dit wordt mijn laatste berichtje vanuit Antigua, Guatemala. Morgenmiddag vlieg ik terug naar Nederland (via Panama-City) en dinsdag kom ik dan aan in Amsterdam.

Afgelopen woensdag ben ik nog even langs geweest bij het bouwproject van de Secundary School in Ciudad Vieja, waar ik mijn eerste 2 weken voor Constru Casa heb gewerkt. Ik was onder de indruk hoe snel het allemaal gaat daar en allemaal handwerk hè. De enige electrische apparaten die ze gebruiken zijn een slijptol en een afkortzaag.

Donderdag en vrijdag (25+26 juni) ben ik voor de 2e keer naar Tikal geweest, een oude Maya-vestiging in het noorden van Guatemala, midden in de jungle. Gezien mijn beperkte tijd was ik deze keer met het vliegtuig naar Tikal gegaan. In plaats van 10 uur in de bus zitten was het nu 50 minuten vliegen. Erg luxe dus en veel tijdsbesparing. We landden op St. Helena (vlakbij Flores) en reden met de bus naar Tikal. Ondanks dat het mijn 2e bezoek was daar vond ik het weer erg indrukwekkend.
De grote tempels (plm. 60-70 m1 hoog) welke toen zijn gebouwd (periode 300-900 AD) ter ere van een koning zijn mooi om te zien. De Maya's waren voor die tijd een zeer ontwikkelde bevolking waarin religie een zeer belangrijk onderdeel was in hun samenleving. Er wordt geschat dat er in de bloeiperiode zo'n 200.000 mensen woonden in dit gebied.
Donderdag hadden we een rondleiding door het park met een gids. Vrijdagochtend heb ik ook de sun-risetour gedaan (met een gids; start om 04.00uur!!) vanuit hotel Tikal Inn (gelegen naast het park). Helaas, helaas het weer was niet best voor de sunrise. Het was zwaar bewolkt (af en toe wat regen; per slot van rekening is het natuurlijk een REGENwoud). De plek om de sunrise te zien was bovenop de hoogste tempel daar (tempel IV; 70 m1 hoog). Daarboven aangekomen was het zelfs mistig dus we hebben nagenoeg niks kunnen zien. Wel kunnen horen!!; het is prachtig om het ontwaken van het oerwoud te horen. Allereerst allerlei vogels die beginnen te fluiten, en om 05.30uur de hoofdact, de brulapen die en enorm kabaal maken. Ze zijn niet groot (gelijk als een chimpansee) maar het geluid wat ze produceren, is als een groot monster. Een angstaanjagende oerbrul, zo luid dat het net lijkt of ze naast je staan. En om 06.00uur is het weer over, dan hoor je ze (nagenoeg) de hele dag/avond/nacht niet meer.
Daarna met de gids weer een (andere) rondleiding gedaan en om 08.00 uur weer terug naar het hotel voor het ontbijt. 's Middags nog een paar musea naast het park bekeken. Vooral de opgegraven keramische gebruiksvoorwerpen, beelden en altaren van die periode waren in het museum erg mooi om te zien (helaas geen foto's van mogen maken). De taal (soort hieroglieven) van de Maya's vind ik ook erg mooi om te zien.
In de avond was ik weer terug (met het vliegtuig) in Antigua.

Gisteren en vandaag een beetje relaxen. Gisteren heb ik mijn gastfamilie (Enrique en Elvira) nog getrakteerd met een heerlijke lunch in een restaurant, gelegen op de heuvels rond Antigua. Het uitzicht was prachtig, het eten ook hoor. De gastfamilie heeft erg goed voor mij gezorgd, het was een fijne tijd daar.

Vanavond de koffer inpakken. Morgenochtend dus met de shuttlebus naar Guatemala-City waar mijn vliegtuig om 14.00uur vertrekt (via Panama) naar Nederland.

Het was een mooie tijd hier, ik heb veel leuke mensen ontmoet, al was het soms maar voor een paar uurtjes. Opvallend is dat ik bijna geen mensen uit Nederland heb ontmoet. Dus de afgelopen 6 weken was het hoofdzakelijk in Spaans en Engels spreken, ik dacht zelfs in deze talen. Grappig hè?

Vergeleken met de vorige keer heb ik nu meer tijd aan vrijwilligerswerk kunnen besteden en wat minder de toerist uitgehangen. Maar het was erg dankbaar werk wat ik heb kunnen doen en erg blij dat ik dit heb mogen meemaken. Net als mijn tijd in Suriname wat ook een boeiende periode voor mij was.
Nogmaals bedankt voor jullie enthousiaste reacties en medeleven met mij, ook via de vele Whatsappjes.
Ik hoop jullie spoedig weer te zien in Nederland. En ik neem het mooie weer van hier mee naar Nederland.

Salud,
Ben

  • 28 Juni 2015 - 19:59

    Ingrêthe:

    Hoi Ben,

    Dat gaat dan toch snel hè, al bijna weer terug naar Nederland! Lijkt me prachtig Tikal en dan midden in de jungle. Jammer dat je geen foto's mocht maken, je hebt er gelukkig al veel van andere bezienswaardigheden. Veel gezien en meegemaakt weer zo te lezen, weer een ervaring rijker. Geniet nog even van het exotisch leven daar, voordat je het weet zit je weer in ons koude kikkerlandje

    Goede reis terug Ben!

    Groetjes Ingrêthe

  • 28 Juni 2015 - 22:06

    Marian Beemsterboer:

    Dag lieve Ben,

    Voor morgen een goede vlucht terug en
    WELKOM THUIS.
    Je gaat in ieder geval lekkere warme dagen tegemoet, dus het afkicken qua weer is goed te doen.

    Groetjes,
    Marian

  • 28 Juni 2015 - 22:44

    Gonnie:

    hoi Ben,

    Tsja, dan zit het er zo weer op! Mooie ervaringen opgedaan Ben, daar kun je goed op terugkijken, goede thuisreis gewenst. Het wordt tropisch deze week, dus dat valt mee,

    Groetjes Fons en Gonnie

  • 29 Juni 2015 - 00:22

    Ans:

    Nog net op tijd hopelijk om je een goede reis te wensen. En tot gauw maar weer om de verhalen rechtstreeks te horen!

  • 29 Juni 2015 - 00:22

    Ans:

    Nog net op tijd hopelijk om je een goede reis te wensen. En tot gauw maar weer om de verhalen rechtstreeks te horen!

  • 29 Juni 2015 - 00:22

    Ans:

    Nog net op tijd hopelijk om je een goede reis te wensen. En tot gauw maar weer om de verhalen rechtstreeks te horen!

  • 29 Juni 2015 - 00:22

    Ans:

    Nog net op tijd hopelijk om je een goede reis te wensen. En tot gauw maar weer om de verhalen rechtstreeks te horen!

  • 29 Juni 2015 - 08:34

    Nico En Silvia En De Meiden:

    Ben, een hele goede reis terug met een hoofd vol verhalen!!!! Thuis komen in een hittegolf..... Hoe bijzonder is dat na de koude maanden hier in Nederland. We spreken elkaar snel!!! Liefs van ons vanuit het Oosten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 54680

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: