Arequipa en omgeving - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Arequipa en omgeving - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Arequipa en omgeving

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

21 Augustus 2019 | Peru, Arequipa

Hallo lieve mensen in Holland,
Hier weer een verslagje vanuit Peru, nu vanuit Arequipa. Arequipa is de 2 na grootste stad in Peru, na hoofdstad Lima. Ik kwam met de nachtbus vanuit Puno hier op maandag 12 augustus 's ochtends vroeg aan. Ik had een hotel iets buiten het centrum en de 1e dag daar wat rondgelopen. Het is een heel verschil met de vorige stad Puno. Je kunt wel zien dat het een belangrijke stad is, de gebouwen zien er mooi uit, de straten worden goed schoongehouden. De stad ligt tussen een paar vulkanen, oa. de Misti en Pichu Pichu. De stad wordt de witte stad genoemd omdat de gebouwen zijn opgebouwd uit wit lavagesteente. Het centrale plein, Plaza de Armas, ziet er prachtig uit met rondom de kathedraal en galerijgebouwen. Het weer was ook prachtig, zonnig en lekker warm. De stad ligt op 2400+ dus ook minder vermoeiend met wandelen. De 2e dag heb ik oa. het klooster van Santa Catalina bezocht. Een mooi en goed onderhouden klooster waar jonge dochters (plm. 12-13 jaar) van rijke families naartoe werden gestuurd om non te worden. De eerste 4 jaar was de leerperiode wat heel sober was en ze geen contact met de familie en de buitenwereld mochten hebben. Na die 4 jaar jaar kregen ze een eigen huisje en meer privileges (zelfs een bediende), afhankelijk hoe rijk de familie was die het allemaal betaalde. Een deel van dit klooster is nog steeds in gebruik door de Orde van Dominicanen (zwart-witte gewaden). HEt klooster ziet er prachtig uit met mooi rood en blauw. De dagen erna heb ik in Arequipa heel veel rondgelopen en diverse kerken en musea bezocht. Wat mij opviel is dat er in bepaalde straten soms heel veel opticiens zitten, allemaal naast elkaar. Of tandartsen zie je ook erg veel, en ook veel drogisten. Waar kunnen ze van leven zou je denken. Op straat zie je overal mensen kleine dingetjes verkopen, souvenirs of huishoudelijke dingetjes, zoals batterijen. Vaak pruldingetjes. De straten zijn vaak erg druk met rijen bussen en auto's. Gekkenhuis.
Af en toe koop ik een krant, om een beetje Spaans te leren en ook een beetje het nieuws te volgen. Heel veel nieuws gaat over corruptie, politiek (er worden hervormingen beloofd).
Zondag 18 augustus ben ik voor 2 dagen naar de Colca Canyon geweest, de langste Canyon ter wereld (wordt gezegd). Vanuit Arequipa met bus naar Chivay gereden (via de top van Cordillera vulkaan op 4910+). Eerst die ochtend nog coca bladeren gekauwd en mate de coca gedronken vanwege de hoogte(ziekte)....Gelukkig geen last van gehad. In Chivay nog een tokkeltripje gedaan waar ik in een tuigje aan de staalkabel van berghelling naar berghelling scheerde. Echt kikken hoor, zo snel het ging.
'S avonds was er een folkloristische avond met eten, muziek en dans. Leuk om een keertje mee te maken.
De dag erna, maandag 19 augustus (in Nederland lappendag....), gingen we langs de Canyon rijden met diverse uitkijkstops en om een dorpje te bekijken. Onderweg zagen we prachtige natuur met kuddes lama's, alpaca's en vicunas. Mooi om te zien. Bij eindstop, Cruz del Condor, konden we, zoals de naam al zegt, condors spotten en die hebben we ook gezien. Prachtig. De foto is niet helemaal duidelijk maar echt diverse condors gezien, zwevend op de termiek van de hellingen.
Tijdens deze trip heb ik een leuk stel, hij heet Bernardo, uit Spanje ontmoet en de 2 dagen mee opgetrokken.
Die avond heb ik de nachtbus terug naar Cusco genomen waar ik nu weer ben voor een paar dagen.
Ik zou ook Nasca aandoen (Nasca-lijnen) maar vond de busrit van plm. 10 uur (voor een half uurtje boven de lijnen vliegen) toch een beetje te ver.

Ik zal binnenkort wat vertellen over de laatste dagen in Cusco en de reis naar Guatemala waar het volgende vrijwilligersproject/avontuur op mij wacht.

Hasta otra vez y saludos,
Ben


  • 22 Augustus 2019 - 16:52

    Arend En Lida:

    Hé lieve Ben,
    Wat een verslag weer en wat een mooie foto’s. En wat een indrukken allemaal. Ikzelf kan het al nauwelijks bevatten wat je allemaal ziet en met de wetenswaardigheden erbij. Hoe is het eten daar eigenlijk? En waar bestaat je ontbijt uit? Laten we het daar eens over hebben……
    Maar dat je geniet, is duidelijk. Ik zie dat het daar lekker weer is. Dat hebben we hier ook weer gelukkig. Geniet ervan Ben en veel succes in Guatemala met het vrijwilligerswerk.
    Dikke kus en liefs van ons, Arend en Lied

  • 24 Augustus 2019 - 13:27

    Mirjam Balkenende:

    Weer een leuk reisverhaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Arequipa

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

Hallo lieve mensen,
Over een kleine week vertrek ik weer voor een nieuw avontuur naar dit keer Peru en Guatemala. Op vrijdag 19 juli is het zover en ga ik weer met een volle koffer naar Zuid-Amerika. Ik zal daar 5 weken zijn en deels vrijwilligerswerk doen in een dierenopvang-centrum vlak buiten de stad Cusco, midden in de Andes. Ik verblijf dan 2 weken bij een gastgezin in Cusco en zal in die periode werkzaam zijn in het opvangcentrum. Daar worden gevonden en gewonde dieren opgevangen en verzorgt. Ik zal daar allerlei hand&spandiensten verrichten. Ik ben benieuwd hoe het daar zal gaan, ook omdat de omgeving op een hoogte van plm. 3400 meter boven zeenivo ligt. Erg hoog dus en dus wennen aan de ijlere lucht, vooral de eerste paar dagen. Het advies is om rustig aan te doen en weinig fysieke inspanning te doen. Veel water drinken wordt ook geadviseerd.
Na die 2 weken wil ik zo'n 3 weken de regio ontdekken en andere bijzondere plekken in Peru bekijken, zoals Machu Picchu, Titicaca-meer, Nazca-afbeeldingen, Lima.
Na die 5 weken ga ik door naar Guatemala waar ik weer het huizen-project ga doen bij ConstruCasa. Dat wordt dan de 3e keer dat ik daar ben en dit keer zal ik 2-3 weken veel werk op kantoor van de organisatie doen, zoals bouwkosten-overzichten maken en zaken voorbereiden. Een beetje wat ik ook op mijn werk hier in Nederland doe. Verder hoop ik weer te helpen bij het bouwen van een huis.
Daarnaast weer leuke tripjes doen in Guatemala en wellicht een tripje naar een buurland. Ik zie het wel.
Ik heb er erg zin in en kijk er naar uit.
Tot het volgende berichtje, wellicht vanuit Peru.

Groet,
Ben

Recente Reisverslagen:

13 Oktober 2019

Laatste week sabbatical

22 September 2019

Flores, Tikal y mas

15 September 2019

3 weken in Antigua

01 September 2019

1e week in Antigua, Guatemala

25 Augustus 2019

Laatste dagen in Peru en start in Guatemala
Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 54683

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: