Vogelsport en zondagsmarkten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Vogelsport en zondagsmarkten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Vogelsport en zondagsmarkten

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

26 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal in Nederland en omstreken,
ik bedank jullie weer voor de leuke reacties vooral op mijn verjaardag. Later meer hierover.

Ik wil eerst iets uitleggen over een geplaatste foto van de vorige keer. Dat gaat om de achterzijde van het standbeeld van Koningin Wilhelmina. Onder de Koningshuis-gezinde mensen onder ons is dat natuurlijk een misplaatste foto maar dat heeft een reden. Als je goed op de foto kijkt zie je aan deze achterzijde wat witte lijnen lopen. Dat zijn scheuren omdat dit beeld bij de haastige verplaatsing van Oranje-plein (huidige Onafhankelijkheidsplein) naar de huidige plek naast fort Zeelandia is gevallen en gebroken. Dit is toen weer professorisch gerepareerd. Dit beeld staat op een minder prominente plek in Paramaribo. Bij deze nogmaals de foto van de voorzijde van onze voormalige vorstin.
Vorige week zondag heb ik weer een dagtripje gedaan. 's Ochtends vroeg om 07.00uur verzamelen en gingen we met een gids naar het Onafhankelijkheidsplein waar elke zondag vanaf zonsopgang vele vogelkooitjes op een standaard staan waarin kleine zangvogeltes zitten. De eigenaren, alleen maar mannen, hebben als hobby om hun aangeschafte zangvogel te laten trainen om zo goed en veel mogelijk te laten fluiten. Op de zondagen zijn er dan wedstrijden waar per 2 vogels wordt geturft hoeveel keer ze fluiten in 15 minuten. Degene met de meeste 'streepjes' heeft gewonnen en op deze manier is er een hele competitie gaande. Hierin gaat veel (prijzen)geld in om en de beste vogeltjes leveren veel geld op (tot wel € 3.000,-). Dit is echt een mannensport en het hele gezin moet thuis meehelpen om het vogeltje een zo goed mogelijk (zang)leven te geven.
Na dit 'spektakel' gingen we een paar zondagsmarkten langs. Dit zijn markten die alleen op zondagochtend gehouden worden en van een specifiek groepering c.q. onderwerp is, bv. Chinese markt, Javaanse markt, vlooienmarkt. Leuk om te zien wat er dan allemaal verkocht wordt. Heel veel specifieke groentes, fruit, vlees, vis op overdekte marktplaatsen c.q. stentjes langs de weg. Erge gezellige drukte, je kunt er ook van alles kopen en eten en vooral de Javaanse markt heeft erg veel lekkere gerechten. Daarna zijn we nog naar een Bloemenmarkt geweest en als ' toetje' nog een bezoekje aan de plaatselijke dierentuin. Van de laatste bezoekjes heb ik geen foto's kunnen nemen, mijn batterij van het fototoestel was helaas leeg.
De dierentuin is niet groot en je kunt er alleen de dieren zien die ook specifiek in Suriname voorkomen, zoals de panter, soorten dwergapen, vogels en reptielen (maar die was gesloten, de reptielen waren op 'vakantie').
In de loop van de zondagmiddag ben ik met een ander groepje en gids op een boot de Suriname-rivier en Commewijne-rivier opgegaan om wat oude glorie van een plantage te bekijken en dolfijnen te spotten in laatstgenoemde rivier. Van de oude plantages is niet veel meer over. Je ziet hier en daar nog wat oude (gerestaureerde) gebouwen c.q. opslagloodsen van de suikerriet- en koffieplantages.
Waar wij gingen kijken was alleen nog een oude watersluis te zien en op de plek van de oude behuizing van de vroegere slaven was nu een dorpje gesticht.
We hebben wat gegeten daar en toen weer op de boot om dolfijnen te spotten. We hebben (van afstand) wel wat dolfijnen gezien maar Flipper was er niet bij en van de meegenomen hoepel werd door deze dieren niet doorheen gesprongen.....jammer hoor.

Afgelopen week heb ik in de werkplaats geholpen aan het bouwen van een houten dierenverblijf. Dit is een leuk project waar veel houten verbindingen gemaakt moeten worden wat mij weer doet denken aan 1e klas MTS (lessen houtbewerking van dhr. Buis). Knappe tekeningen zijn er amper en veel constructies moeten we zelf bedenken. Maar erg leuk om te doen. Dit project is voor een klant die dit bij Unu Pikin heeft besteld. Dit zijn weer inkomsten voor Unu Pikin om het begeleiden van de hier werkende (kansarme)jongeren te kunnen bekostigen.

Mijn verjaardag op 23 april was een leuke dag geweest die rustig is verlopen. s'Ochtends taart getrakteerd voor de mensen/jongens die bij Unu Pikin werken (plm. 15 mensen). s'Middags nog een extra taartje getrakteerd bij de bewoners van het woongebouw waar ik ook zit. 's Avonds nog bij wat kennissen langs geweest. Maar jullie hebben er goed aan gedacht en ik heb vele felicitaties gekregen van familie, vrienden en collega's via App, sms, e-mail en telefoon. Dank je wel allemaal!!

Vanavond ga ik naar een Koningsnacht-party in een groot hotel hier in Paramaribo.

Volgende week dinsdag is een trip voor 2 dagen naar Nickerie (Bigi Pan) gepland en volgend week-end voor 4 dagen naar een dorpje in de jungle!
De volgende keer vertel ik hier meer over....

Ik wens jullie allemaal een fijne Koningsdag (ik werk dan 'gewoon' ).

Hajeto,
Ben

  • 27 April 2015 - 10:12

    Ingrêthe:

    Mooie foto's weer Ben, Heel bijzonder de vogeltjes zangwedstrijd! Dus bij terugkomst in Nederland ga je deze nieuwe sport hier introduceren?? En dolfijnen gezien, ze staan op de foto, mooi! Genoeg te beleven en te zien weer. Leuke Koningsnacht gehad, vast wel? Wij hebben hier nu een heerlijk zonnetje dus perfect voor Koningsdag! Veel plezier volgende week in de jungle, klinkt goed!

    Groetjes Ingrêthe

  • 27 April 2015 - 15:13

    Ron Priem:

    Nou Ben, ik werk ook gewoon hoor hier in Amsterdam... nog gefeliciteerd met je verjaardag, en altijd leuk jouw verhalen te lezen en je foto's bekijken natuurlijk. Bedankt... groet ron

  • 27 April 2015 - 19:41

    Tom, José, Guus En Mies.:

    Dag lieve Ben!

    Jij ook gefeliciteerd met koning Willem! Hier is het een mooie (vernieuwde versie van de) Koningsdag geweest met best zonnig weer! Is er helemaal geen aandacht aan de verjaardag van Koning Willem besteed in Suriname?
    Mooie foto's Ben en ook weer een prachtig en interessant verslag. Ook dit keer weer heel leuk om te lezen wat jij daar allemaal doet en beleefd! De foto's geven een goede sfeer aan, volgens mij is het daar prima vertoeven!! Vooral al dat eten, volgens mij eet je daar elke keer weer verrukkelijk!
    Leuk wat er nog aan uitjes te wachten staat, we zijn weer benieuwd naar je volgende belevenissen!!
    Veel plezier en geniet ervan, de tijd vliegt voorbij!
    Liefs en dikke kussen van Tom, José, Guus en Mies xxxx

  • 28 April 2015 - 16:10

    Arend En Lida:

    Hé lieve Ben,
    Wat een verhalen weer met de mooie bijbehorende foto's. Als je het ook niet opschrijft, kun je het volgens mij het allemaal niet meer bijhouden en onthouden! wat je tot nu toe allemaal hebt gezien en gedaan!
    Koningsdag was hier vooral 's middags erg zonnig maar behoorlijk aan de koude kant (noordoosten wind). Het KNMI zat er helemaal naast, wat de voorspelling betrof: regen en veel wind! Maar we hebben weer lekker gesnuffeld op de markt in Hoorn.
    Ik ben benieuwd hoe je daar de koningsnacht-party hebt beleefd.
    En je gaat nog een aantal trips meemaken: we wensen je daar weer heel veel plezier bij en we wachten weer met spanning af hoe jij dat hebt ervaren.
    Veel liefs van ons, Arend en Lida

  • 29 April 2015 - 15:53

    Tineke:

    Hoi lieve Ben!

    Leuk man...die mooie kleurrijke foto's. Heel bijzonder. Ik geniet er elke keer weer van.


    Dikke tuut van Tien xxxx

  • 30 April 2015 - 19:48

    Tiddo Valk:

    Hoi Ben,

    Leuke verslagen weer met allemaal mooie foto's. Wat Koningsdag betreft was je niet de enige die moest werken. Ik ook! De internationale effectenhandel staat niet stil op dit soort nationale feestdagen, dus moeten wij (met beperkte bezetting) aan de bak. 5 mei ben ik ook weer aan de beurt en op Hemelvaart en 2e Pinksterdag mogen andere collega's het overnemen. Ondanks alle negatieve voorspellingen viel het weer toch aardig mee. Het was wel koud, maar de hele dag droog en een zonnetje. In Amsterdam begon de drukte eigenlijk pas rond het middaguur, maar echt veel heb ik er niet van meegekregen. Hooguit tijdens een extra boottochtje heb ik wat sfeer kunnen proeven. Ik had de auto in Noord geparkeerd en op de terugweg pakte ik de verkeerde pont. Gratis dus wat extra kilometers over het IJ gemaakt. Voor het overige gaat alles hier zo zijn gangetje . De lente wil nog niet echt doorzetten want de temperaturen zitten de laatste tijd vaak rond 12/13 graden. Wat dat betreft zit jij beter. Veel plezier op je uitstapjes en tot de volgende keer! groeten Tiddo.

  • 05 Mei 2015 - 13:11

    Hans Reuzenaar:

    Zat je toch dwars van die foto? Leuk berichtje met nieuwe foto.
    Dat met die vogeltjes wordt ook gedaan in de bijlmer. Toevallig een keer gezien bij man bijt hond. Alleen toen werd het afgeblazen door ons Nederlands weer, hoe ze ook hun best deden om ze te laten zingen.

    Gr Hans Anita en kids

  • 20 Mei 2015 - 20:49

    Erna:

    Hoi Ben,

    Wat wordt ik toch blij van al je verhalen. Echt gewoon fantastisch. Enne ik weet het niet maar volgens mij ben je prima op je plek.
    En ik heb een nieuwe roeping voor je. Geschiedenis leraar. :) Als jij mensen niet meer kunt enthousiasmeren dan weet ik het ook niet meer. Mij heb je. En met de foto's erbij gaat het nog meer leven.
    Zo op naar het volgende reisverslag. Ik kijk er naar uit.

    Liefs Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 54691

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: