Koningsdag en Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Koningsdag en Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Koningsdag en Bigi Pan

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

05 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,
het is al weer 1,5 week geleden dat ik het laatste berichtje heb geschreven. Wat vliegt de tijd. Ik heb afgelopen week 2x een trip gedaan dus weinig tijd om te schrijven. Nu dus even.

Allemaal weer bedankt voor jullie leuke reacties op het vorige verhaaltje.

Dit keer iets over Koningsdag, of eigenlijk Koningsnacht. Die werd hier in Paramaribo georganiseerd op zondagavond 26 april op het achterterrein van hotel Torarica. Het was groots georganiseerd met allerlei eettentjes, een grote tent met podium en grote dansvloer. Er werden (gratis!!) bitterballen, haring en Hollandse kaas gerserveerd en zelfs de ambassadeur met z'n vrouw waren er aanwezig. Ook onze Koning Willem-Alexander met Maxima waren vertegenwoordigd, welliswaar in karton uitgeknipt (op ware grootte) maar toch. Het was een leuk feest met een enthousiaste muziekband uit Nederland wat veel mensen op de dansvloer bracht.
Op een gegeven moment kwam het officiële gedeelte van de avond met een (te) lange speech van de ambassadeur voorafgaand aan het zingen van het Wilhemlmus, 2 coupletten, jawel!!
Toch leuk om mee te maken toch?
Op Koningsdag zelf heb ik gewerkt.

De dinsdag en woensdag erna had ik een leuke trip naar Bigi Pan, een prachtig natuurgebied (moeras) aan de westzijde van Suriname (aan de kust ten noorden van de plaats Nickerie). De reisgroep was klein, alleen ik en een vrouw, Merlin geheten. We werden met een boot vanuit Nickerie naar het gebied gebracht waar ons verbljf op palen boven het water van een groot meer was gebouwd. Erg leuk om dat een keer mee te maken, het gebouw was uit hout opgebouwd met in de vloer grote kieren waardoorheen je het water kon zien. We hebben daar lekker gerelaxed (kayakken/zonnen/lezen). Verder op het einde van de 1e dag vogels gespot (die elke dag op het einde van de middag/begin van de avond naar hun vaste slaapplaats vliegen). Je hebt er oa. roze flamingo's, rode ibissen en witte reigers. De roze/rode kleur krijgen ze omdat ze hoofdzakelijk krabben eten (rozig vlees).
Het is een prachtig moerasgebeid met veel mangroves en waterplassen. 'S avonds gingen we nog erop uit om kaaimannen en slangen te spotten. Kaaimannen hebben we wel gezien (hun oplichtende ogen op afstand) maar helaas niet gevangen (voor de 'stoere' foto). Wel wat (giftige!) slangen gezien en een kleine leguaan. Maar wel een spannende trip hoor zo in het pikke-donker.
De volgende ochtend (de laatste dag) gingen we met de boot richting de Oceaankust waar een waar modderbad was gecreëerd (tijdens periode van eb). We hebben daar lekker in het modderbad liggen poedelen, een hele bijzondere ervaring. Het verhaal gaat dat deze modder stoffen bevat die mensen jonger maakt. Ik kom dus als een jonge god terug!!
Begin van de middag van de 2e dag gingen we weer met het busje terug naar Paramaribo. Het was een zeer geslaagde trip met prachtig weer.

Verder gaat het prima met mij. Lekker eten, nog niet ziek geweest oid (klopklop) en het werk bij Unu Pikin is ook leuk om te doen. Het dierenverblijf vordert al en is bijna af.
Afgelopen week hebben we prachtig weer gehad en deze week is tot nu toe ook prima. Ik zit hier al weer in mijn eindperiode, nog 9 dagen en dan vlieg ik door naar Guatemala, mijn volgende uitdaging!

Ik zal binnenkort een verslagje schrijven over mijn 2e trip van afgelopen week-end, 4 dagen in de jungle!
Tot dan,
Hajeto,
Ben

• 06 Mei 2015 - 16:59

Lida En Arend:

Hé lieve Ben,
    Man, man, wat maak jij een hoop leuke en mooie dingen mee, zeg. Om jaloers op te worden. Wat een leuke trip naar Bigi Pan. Een bijzondere ervaring om in zo'n houten gebouw boven het water te verblijven en dan dat modderbad ............!! En al die ibissen en reigers en de natuur. Het is maar goed dat je dan foto's maakt, want anders is het voor ons moeilijk voor te stellen hoe alles eruit zou zien.
    Maar hoe weet je dat van die trips / uitstapjes? Moet je dat zelf uitvogelen of wordt je daar over getipt?
    En dan 4 dagen in de jungle! Wat een ervaring moet dat zijn. Wacht met spanning je verslag daarover af. Lieve Ben, geniet er nog van, want voor je het weet, zit je al weer in Guatemala.
    Liefs van ons, Arend en Lied

• 07 Mei 2015 - 08:59

Silvia Visser:

Hoi Ben,

Jee wat een mooie foto's weer en wat leuk dat je dit met ons deelt. Je ziet er lekker ontspannen uit en zo lekker gereinigd nu door dat modderbad. Wij genieten zo met je mee van de mooie natuur. Geniet nog je laatste stuk in Paramaribo en van het lekkere weer hier is het af en toe heel regenachtig. Heb de fiestvierdaagse van Hoorn gefietst maar heb het elke keer droog gered, 45 km per dag. De eerste twee dagen weinig wind, maar de laatste twee bijna stormachtig. De mensen die later dan half negen starten liepen elke keer de buien op. Tiddo en ik gaan volgende week een weekje naar Drenthe niet zo ver maar ook heerlijk.

Groetjes Silvia

• 08 Mei 2015 - 10:42

Tom, José, Guus En Mies.:

Dag lieve Ben.

Weer een mooi verslag van je belevenissen in Suriname, een compleet andere wereld.
    Mooie foto's, prachtige natuur. Wat een belevenis om zo'n trip naar Bigi Pan te doen. Inderdaad is het wel heel leuk om via de foto's te zien hoe het je daar allemaal beleefd, zo kunnen wij ook een beetje mee genieten!!
    Ik ben wel benieuwd hoe jong je bent geworden, kun je dan ook een potje van die modder voor ons meenemen? Veel plezier met je trip in de jungle en we wachten jou, altijd interessante, reisverslag weer af!!

Veel liefs van ons uit Friesland!! Tom, José, Guus en Mies. xxxx