Terug in Antigua, Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Terug in Antigua, Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Terug in Antigua, Guatemala

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

17 Mei 2015 | Guatemala, Antigua

Hallo allemaal,

Hier mijn 1e berichtje vanuit Antigua, Guatemala. Ik ben hier afgelopen donderdag gearriveerd. De eerste dagen hier zijn een zee van herkenning. Later meer hierover.

De reis van Suriname naar hier was een lange dag. Donderdagochtend vroeg (02.15uur) werd ik opgehaald vanaf mijn studio bij Unu Pikin voor de rit naar het vliegveld Zanderij, zo'n 1,5 uur rijden. Mijn reisschema naar Guatemala ging via Curacoa en Miami. Dus met een behoorlijke omweg. De overstap in Curacoa ging prima. En die in Miami ging gelukkig ook goed, ondanks dat ik daar een strenge (langdurige) controle had en ook moest uitchecken (+koffer halen) en meteen daarna moest inchecken. De controle was nogmaals erg streng daar. Er werd een fotoscan van mijn gezicht gemaakt, digitale vingerafdrukken van mijn beide handen, de snuffelhond kwam nog langs en ook werden mijn handen gecontroleerd op drugsstof (middels een soort pleister). Maar alles ging gelukkig goed en had ik voldoende tijd (3 uur) om naar mijn volgende vlucht te gaan, naar Guatemala City.

Op vliegveld Guatemala City werd ik opgewacht door Martha, zij werkt voor Constru Casa, en bracht mij naar de gastfamilie in Antigua. Daar kwam ik om 19.00uur aan. Met het tijdsverschil meegerekend ben ik vandaag zo'n 20 uur onderweg geweest.
Hier is het 3 uur vroeger dan in Suriname, met Nederland is dat totaal 8 uur vroeger.

Nogmaals, de eerste dagen hier in Antigua zijn met veel herkenning van de vorige keer, 6 jaar geleden. Vele herinneringen komen weer naar boven, zelfs tot de kleinste details. Grappig is dat om te zien. Sommige dingen zijn natuurlijk toch wel veranderd, zoals de school waar ik Spaanse les heb gehad. Deze bestaat niet meer op die plek. Of een kroeg die is verhuisd naar een andere locatie.
Ik zie ook andere veranderingen: er zijn veel meer horeca-gelegenheden erbij gekomen. Veel meer hotels en zo, reisburootjes, restaurants. Het toerisme groeit en groeit hier. Het verkeer is ook drukker.
Verschil met Paramaribo is dat het hier plm. 10 grdn koeler is en veel minder (straat)honden en minder steekmuggen! Is wel erg prettig hè.
En het is hier schoner en minder stoffig. Maar Antigua is wat dat aangaat helaas geen maatstaaf voor de rest van Guatemala, waar men het niet nauw neemt met opruimen van (huis)vuil.

De gastfamilie waar ik ben ondergebracht is erg aardig. Enrique en Elvira zijn aardige mensen die (gelukkig) ook een aardig woordje Engels spreken. Ik hoop toch dat mijn Spaans hier weer wat beter wordt de komende weken. We zullen zien.

Morgen, maandag, begin ik bij Constru Casa met de nieuwbouw van een school, even buiten Antigua. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan maar en kijk er erg naar uit.

Ja, en wat speelt er allemaal in Guatemala momenteel. Best wel veel eigenlijk. Ook hier zijn er presidentsverkiezingen, in september dit jaar. De huidige president (Molina) is een ex-militair (de eerste oud-militair die president is geworden in Guatemala) die het de afgelopen 4 jaar niet zo goed heeft gedaan volgens de bevolking. Kort geleden is de vice-president, Baldetti, opgestapt op verdenking van corruptie! En dat is een woord wat de laatste tijd veel wordt gehoord: corruptie. De bevolking is het spuugzat dat al lange tijd veel gemeenschapsgeld in de zakken van de politici belanden. Er was gisteren een grote landelijke protest-manifestatie in het gehele land wat op zich al iets bijzonders is hier. Het volk mort en komt in opstand. Laten we hopen dat er eindelijk een leider opstaat die definitief de corruptie hier zal bestrijden en niet alleen met loze beloftes. Ik heb mijn grote twijfels hierin, het zal een lange weg zijn....Maar de eerste stap hierin is gisteren wel gezet.

Vandaag nog een lekkere relaxte dag hier, het weer is prima. Mogelijk dat ik volgend week-end wat ga ondernemen.

Hasta luego.
Ben

PS de foto´s staan niet allemaal goed. Krijg het nog niet voor elkaar deze te draaien. Hopelijk de volgende keer wel goed.

  • 17 Mei 2015 - 22:16

    Tom, José, Guus En Mies.:

    Dag lieve Ben

    Leuk dat je alweer zo snel een bericht stuurt vanuit Guatemala.
    Weer een heel andere omgeving met ook weer zo'n andere cultuur.
    Gelukkig is je reis goed gegaan, je moet er toch niet aan denken dat je gedoe hebt bij zo'n strenge douane.
    Tja die corruptie, wat zal de wereld er toch anders hebben uitgezien als dat niet bestond!
    Het is goed te zien dat de bevolking dit niet accepteert maar het zal inderdaad niet één, twee drie over zijn!
    Fijn dat je gastfamilie wat Engels kan, is toch mooi meegenomen.
    Die foto met de gebakken eieren, was dat je ontbijt? Zijn dat zwarte bonen en wat ligt er nog meer op dat bord?
    Succes met je volgende project en we zien je volgende berichtje wel tegemoet!
    Veel liefs van ons, Tom, José, Guus en Mies xxxx




  • 18 Mei 2015 - 08:03

    Jurjen:

    Hoi Ben!

    Wat een hoop leuke verhalen komen er voorbij. Het is hier op het werk wel wat rustig zonder je, maar de tijd gaat snel. Dus geniet er lekker van daar. Ik begrijp dat je het eerste planbordoverleg in het Spaans gaat doen als je weer terug ;-)

    Veel plezier in Guatemala de komende tijd!

    ps. Je foto's van Antigua zijn voor mij ook een feest van herkenning. Leuk om te zien.

  • 18 Mei 2015 - 18:42

    Nico En Silvia En De Meiden:

    Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhh
    Hai lieve Ben, goed om te lezen dat je weer terug bent in Guatemala, waar je zo'n 6-7 jaar ook was.
    Is toch wel heel bijzonder dat je ergens na zoveel jaar weer terug komt en ziet hoe het daar nu is en gaat met de bevolking. De foto's zijn wel het zelfde, oftewel weer heel prachtig.
    Ook wij zullen in augustus wel merken hoe het toe gaat in Miami met de strenge controles als we op weg
    naar Atlanta , om vervolgens weer vanuit daar terug te vliegen naar Nederland.
    Tav het eten dat zag er heel goed uit op foto. Wij wensen je daar ook een hele prettige werkvakantie
    Ben, hou je goed en over een week of 6 zien we je al weer.
    Liefs, Nico,Sil en de meiden

  • 18 Mei 2015 - 20:20

    Tiddo Valk:

    Hoi Ben,
    Fijn te horen dat je weer goed bent aangekomen op je 2e bestemming. Ik hoorde vanochtend ook op het nieuws van de protesten. Hopelijk blijft het allemaal een beetje vreedzaam en ver van jouw bed.
    De helft van je reisduur zit er alweer op. Wat gaat de tijd toch snel. Voor het gevoel waren we nog niet zo lang geleden gezellig bijeen op de BBQ en stond jij aan de vooravond van 3 maanden ver weg. Geniet er nog lekker van, want voor je het weet staat het vliegtuig naar Amsterdam weer te wachten.
    Carpe Diem ! Veel plezier nog. Groeten, Tiddo

  • 18 Mei 2015 - 20:25

    Arend En Lida:

    Hé lieve Ben,
    Goed om te horen dat de reis goed is gegaan. Nog bedankt voor je sms-je!
    Wat een gedoe om door de douane heen te komen, zeg. En ik denk dat je "het jak an" had, toen je bij je gastgezin arriveerde.
    En hoe is het bed? Steken je voeten weer erg over de rand? Want die mensen daar zijn een stuk kleiner dan jij!! En misschien kun je inderdaad je Spaans weer een beetje ophalen; zal leuk zijn voor Enrique en Elvira om ook een beetje met jou in het Spaans te praten.
    Maar het is voor jou weer heel herkenbaar, maar voor ons ook, gezien de foto's. Ik ben benieuwd hoe jouw werkweek eruit zal zien. Maar dat gaan we weer horen van jou. Succes met de bouw en veel plezier met je uitstapjes.
    Liefs van ons, Arend en Lied

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 54693

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: