Cusco, 1e week - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Cusco, 1e week - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Cusco, 1e week

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

27 Juli 2019 | Peru, Cuzco

Dag lieve mensen in Nederland,
Nou, de 1e week in Peru zit er op!!
Precies een week geleden, op zaterdag 20 juli arriveerde ik hier in Cusco. Dat was een dag later dan gepland. Dat kwam omdat ik bij de tussenstop in Lima, waar ik op tijd aankwam met KLM, het volgende vliegtuig van Latam had gemist. Simpel gezegd, achteraf te kort tijd gehad om door de douane te gaan, koffer te halen en weer in te checken. Mijn koffer ging dus niet automatisch naar de volgende vlucht wat ik wel had gedacht. Dus een nachtje op het vliegveld vertoeft en zaterdagochtend dan toch naar Cusco gevlogen.
Daar werd ik opgewacht door Anna Maria, de moeder van het gastgezin waar ik 2,5 week zal verblijven. Ze woont samen met haar man Carlos, een echte Argentijn, in het centrum van de stad. De kinderen zijn de deur uit dus ze hebben enkele kamers vrij om de buitenlandse studenten en vrijwilligers te huisvesten.
Ik heb een eigen kamer(tje) en een gezamelijke badkamer met andere studenten. In het huis zitten momenteel een studente uit Frankrijk en een student uit de USA. Het eten is er prima, s ochtends een eenvoudig ontbijtje en s avonds een lekkere maaltijd.
Ja, en aan tafel natuurlijk Spaans praten, dat valt niet mee, die andere studenten praten een goed woordje Spaans maar met geduld en rustig praten kan ik mij aardig verweren hoor. Beetje handen, voeten erbij, perfecto.
De eerste dagen heb ik wat door de stad vertoeft. Cusco ligt op 3400+ hoogte dus dat was wel even wennen. De stad ligt midden in de bergen en de straten gaan of omhoog, of omlaag (van welke kant kom je...). Dus snel uitgeput als ik omhoog wil lopen. Daarom gedwongen om heel rustig te lopen; ik voel mij dan echter wel zo'n 25 jaar ouder haha. Ik word zelfs ingehaald door een oude Peruaanse vrouw met 30 kg aan spullen op haar rug.... Maar goed, 'cassi an' zoals mijn vader altijd zei.
Het is een drukke stad, veel auto's en bussen, vooral in de spits. Ze toeteren erop los. Bijna de helft van het aantal auto's is taxi (officieel of niet officieel) en die toeteren nog vaker om aandacht voor de klanten (zoals ik) te krijgen. Dus rond mij heen wordt er op straat behoorlijk getoeterd, dat kun je je wel indenken. Ik val nogal op hier, met name de lengte en de fel oranje jas die ik aanheb.
Cusco is een grote (toeristische) stad waar veel te zien is van de historie (Inca's) middels musea. Rond de stad zijn er diverse archeologische plekken te vinden waar restanten (oa. muren van gestapelde grote stenen) van Inca-bolwerken te zien zijn.
Ik loop elke dag een aardig stuk door de stad, mijn conditie stijgt met rasse schreden.....
Wat mij wel een beetje tegenviel is de kou. Is natuurlijk te verklaren; het is hier winter maar toch. 's Nachts is het hier rond vriespunt, soms eronder, en overdag niet warmer dan plm. 18 graden (in de zon). Dus veel laagjes kleding aan is het devies. Gelukkig schijnt de zon regelmatig dus dat is aangenaam. We hebben ook al regen gehad hier en zelfs hagel.....Is momenteel in Nederland niet voor te stellen hè. Sterkte daar met de hitte.....
En dan het werk op de dieren-opvang. Ik heb er nu 4 dagen gewerkt, van elke dag plm. 4 uurtjes. Nu is werken een groot woord; het is niet altijd dagvullend en veel dingen doe je dagelijks. Zoals eten klaarmaken voor de dieren, eten geven in de kooien en schoonmaken. Maar wel grappig om tussen de papagaaien of apen in de kooien te staan om eten uit te delen, ze willen graag op je schouder zitten...
De laatste werkdag heb ik wat mogen helpen met van bouwkundige reparaties van de dierenhokken en dat was leuker om te doen.
Wat voor dieren verblijven er; dat zijn best wel veel soorten. Het meest indrukwekkende dier is de condor, er zijn er wel 10-12 te vinden daar. Dan uiteraard de lama's en alpaca's, bergpuma's (was een heilig dier bij de Inca's), roofvogels, apen (oa. Spidermonkey), diverse papagaaisoorten, wilde katten, coati's en bergberen. En de meeste zitten er omdat ze of gewond zijn gevonden, of als huisdier werden gebruikt of als attractie bij bv. casino's of nachtclubs. Ze werden dan vaak verminkt (om ze ongevaarlijk te maken) of gedrogeerd. Hier hebben ze een beter leven en ondanks dat ze niet meer in het wild kunnen leven hebben ze het goed hier.
Volgende week de 2e week, dan hoop ik meer bouwkundige klusjes te doen. Het weer wordt iets beter; overdag rond de 20 graden.
Morgen, zondag 28 juli, is het de Dag van de Onafhankelijkheid (ik dacht vanaf 1821). Het schijnt een dag te worden met veel optochten en ceremonies en festiviteiten (beetje a la Koningsdag maar dan iets anders). Afgelopen dagen heb ik al een voorproefje mogen zien met optochten van groepen scholieren, militairen en politiekorpsen, inclusief fanfares etc.
Nogmaals sterkte met het warme weer y hasta la proxima vez.
Adios,
Ben
(ik hoop snel ook de foto's erop te zetten.......)

• 27 Juli 2019 - 19:03

Tom En José:

Dag lieve Ben.
    Goed om wat van je te horen. Wat een mooi verslag van je eerste week. En wat een belevenis om daar te vertoeven zo onder de bevolking. Ja, wat zijn wij ook niets gewend in dit vlakke landje. Zo’n oud besje die jou met 30 kg met alle gemak inhaalt!! En wat een bijzondere dieren in de opvang. Dit zou Arend ook wel leuk hebben gevonden.
    Goed om weer met je Spaans bezig te zijn Ben. Door je eerdere reizen pak je het nu waarschijnlijk weer wat sneller op.
    Fijn dat het buiten wat aangenamer gaat worden. Hier in het noorden van Nederland is het nog altijd behoorlijk warm. Volgende week zakt de temperatuur gelukkig weer wat. En er komt dan ook wat regen hopelijk!!
    Nou lieverd, veel plezier morgen met alle optochten. We houden contact!!
    Heel veel liefs van ons, Tom, José, Guus, Mies en Jake xxxxx

• 28 Juli 2019 - 05:16

Reuzenaar:

Ben bedankt voor je bericht. En wat een prachtige foto's . Groeten vanuit een zonnig Wognum.

• 28 Juli 2019 - 10:46

Lida En Arend:

Hé lieve Ben,
    Wat heerlijk om weer wat van je te horen.......... En wat heb je al veel gezien en beleefd in (nog maar) je eerste week! Dat belooft wat voor de komende tijd. Het is altijd weer mooi om je verslag te lezen met de bijbehorende foto's. Want zo krijgen we een goed beeld hoe het daar er uitziet en hoe de bevolking daar leeft. De geschiedenis en cultuur van een land of stad heeft jou altijd al geboeid en jouw interesse gehad. Dat kun je op deze manier heel goed combineren: werken en de omgeving verkennen.
    En de taal krijgt ook weer een oppepper. Op deze manier pak je het weer sneller op, denk ik.
    Mooi hoor, die beestjes verzorgen. Ze zitten er daar niet voor niks. Hebben al heel wat achter de rug. Dus prachtig dat ook daar zulke opvanghuizen voor deze dieren zijn. Heel dankbaar werk. En Arend zal dit ook mooi werk vinden!!
    Lieve Ben, dank je wel voor je verhaal en geniet maar weer van alles.
    Dikke kus, Arend en Lied.
    p.s. Wat heerlijk die temperaturen daar.............!!!

• 28 Juli 2019 - 11:08

Nico & Silvia Huisman:

Boeiend verslag Ben. En ook grappig te lezen wat je zo'n beetje doet deze 1e week. Best veel dieren om te verzorgen zo. Ja de nachten kunnen daar best koud zijn. Wij kwamen in Cusco met de trein aan destijds. We hadden daarvoor de Inca trail gelopen. Heel leuk om na zoveel jaar dit verslag dan te lezen. Het zal zeker genieten zijn. En ik hoop dat je de spaanse taal per dag makkelijker oppakt. Maar dat komt vast goed.
    Op naar de 2e week Ben. We zijn benieuwd.

• 28 Juli 2019 - 17:14

Mirjam Degeling:

Leuk om te lezen Ben. Weer een hele mooie ervaring voor je. Geniet en kassie an.
    Xxx Mirjam

• 28 Juli 2019 - 17:19

Ruud Degeling:

Ha die Ben ik wist niet dat je al weg was. Leuk verslag
    van je eerste week Peru.
    Ja dieren verzorgen is heel wat anders dan Calculeren.
    En door een oude vrouw met 30 kg bagage op haar rug gepasseerd worden dat is confronterend ;! Geniet lekker daar .Ik ben benieuwd naar je verhalen.

• 31 Juli 2019 - 08:55

Cees Degeling:

Hoi Ben, leuk verslag en mooie foto's. Boeiende omgeving waarin je terecht gekomen bent. Veel plezier en ik blijft je met belangstelling volgen. Ciao, Cees

• 31 Juli 2019 - 12:34

Ron En Tineke:

Heee lieve Ben,

Hehe...hier eindelijk ook een berichtje van ons vanuit een nu lekker afgekoeld Alkmaar.
    Wat was het blafheet de afgelopen dagen! Pfffff…
    We waren jaloers op jouw temperaturen!
    Gelukkig ben je goed aangekomen Ben....al was het een dag later...
    Ik hoorde van Lida al dat de overstap wel een dingetje zou worden...en dat bleek ook wel.
    Mooi dat je een eigen kamertje hebt...een beetje privacy is wel lekker denk ik...en met het Spaans en de conditie komt het wel goed de komende weken :)!
    Een leuk reisverslag met prachtige foto's....dankbaar werk...bezig zijn met de dierenopvang.
    Nou Ben....ik hoop dat je genoten hebt van het feest afgelopen zondag...en we kijken alweer uit
    naar je volgende verhalen.
    Veel plezier weer deze week.

Liefs van Ron en Tien

• 12 Augustus 2019 - 15:14

Mirjam Balkenende:

Hoi ben wat super leuk om je reisverslagen te lezen

Verslag uit: Peru, Cuzco

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

Hallo lieve mensen,
Over een kleine week vertrek ik weer voor een nieuw avontuur naar dit keer Peru en Guatemala. Op vrijdag 19 juli is het zover en ga ik weer met een volle koffer naar Zuid-Amerika. Ik zal daar 5 weken zijn en deels vrijwilligerswerk doen in een dierenopvang-centrum vlak buiten de stad Cusco, midden in de Andes. Ik verblijf dan 2 weken bij een gastgezin in Cusco en zal in die periode werkzaam zijn in het opvangcentrum. Daar worden gevonden en gewonde dieren opgevangen en verzorgt. Ik zal daar allerlei hand&spandiensten verrichten. Ik ben benieuwd hoe het daar zal gaan, ook omdat de omgeving op een hoogte van plm. 3400 meter boven zeenivo ligt. Erg hoog dus en dus wennen aan de ijlere lucht, vooral de eerste paar dagen. Het advies is om rustig aan te doen en weinig fysieke inspanning te doen. Veel water drinken wordt ook geadviseerd.
Na die 2 weken wil ik zo'n 3 weken de regio ontdekken en andere bijzondere plekken in Peru bekijken, zoals Machu Picchu, Titicaca-meer, Nazca-afbeeldingen, Lima.
Na die 5 weken ga ik door naar Guatemala waar ik weer het huizen-project ga doen bij ConstruCasa. Dat wordt dan de 3e keer dat ik daar ben en dit keer zal ik 2-3 weken veel werk op kantoor van de organisatie doen, zoals bouwkosten-overzichten maken en zaken voorbereiden. Een beetje wat ik ook op mijn werk hier in Nederland doe. Verder hoop ik weer te helpen bij het bouwen van een huis.
Daarnaast weer leuke tripjes doen in Guatemala en wellicht een tripje naar een buurland. Ik zie het wel.
Ik heb er erg zin in en kijk er naar uit.
Tot het volgende berichtje, wellicht vanuit Peru.

Groet,