Flores, Tikal y mas - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Flores, Tikal y mas - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Flores, Tikal y mas

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

22 September 2019 | Guatemala, Antigua

Dag allemaal,
Hier weer een berichtje uit het verre Guatemala, waar de zon vaak schijnt maar traditioneel rond 3 uur in de middag wel eens een buitje kan vallen...
Afgelopen week op de maandag heel vroeg opgestaan voor de vlucht naar Flores (plm. 35 minuten vliegen) in het noorden van Guatemala, aan de rand van de jungle.
Ik had daar een leuk hotel uitgezocht mét zwembad dus in de middag oa. even lekker in het zwembad gelegen. Verder die dag het stadje bekeken en naar de bank om tickets voor Tikal te kopen. Flores is een klein eiland wat in een groot meer ligt en via een brug is te bereiken. Deze plek wordt vaak aangedaan door toeristen die naar Tikal of andere plaatsen in El Peten gaan.
Ik had een ticket voor de volgende dag gekocht, inculsief een sunrise-tour in Tikal zelf. Dat betekende dat ik weer heel vroeg moest vertrekken (4 uur in de ochtend) om die sunrise tour te doen. De sunrise tour was met gids en het groepje was alleen ik en een stel uit Spanje. Helaas geen sunrise gezien, was erg mistig die vroege ochtend maar de zon kwam later (na koffietijd) wel te voorschijn. Veel dieren gespot, oa. schorpioen, kikkers, coatis, toekans en natuurlijk de spidermonkey én brulaap (alleen gehoord). Die brulaap is heel moeilijk te spotten maar des te beter te horen. Ze zijn maar 50 cm hoog maar produceren een geluid dat heel ver te horen is en indruk maakt in de jungle. De mannetjes van een groep apen brullen om hun territorium te beschermen tegen andere groepen brulapen. Indrukwekkend dus nogmaals.
Tikal ligt midden in de jungle en werd bewoond door de Mayas vanaf 2000 voor Christus tot plm. 900 na Christus. Het was jarenlang de hoofdstad van Mayas in de regio. Waarschijnlijk door langdurige droogte zijn de Mayas (populatie tot plm. 60.000 mensen) plotseling uit dit gebied weggetrokken naar andere oorden. Pas na zo'n 2000 jaar is het gebied, inmiddels overwoekerd door de natuur, ontdekt en in de jaren 50/60 van deze eeuw opgeknapt en gerestaureerd. Sinds 1979 is het Werelderfgoed van Unesco.
Na deze enerverende dag in Tikal de volgende dag alweer een volgende bezoek aan een Maya-vestiging, Yaxha. Dit ligt meer ten oosten van Flores, in de buurt van de grens met Belize. Het is een kleiner bolwerk van Maya-tempels/gebouwen maar qua natuur vond ik het veel mooier/groener dan Tikal. Het ligt aan een groot meer, vol met slangen en krokodillen trouwens, maar deze archeologische plek ligt prachtig tussen een bosrijke gebied. Hier wel een mooie zonsondergang gezien.
De donderdag in Flores nog een laatste dagje gedaan, oa. een boottochtje over het meer en nog een museum aan de overkant van het meer, San Miguel, bezocht. Een mooi en modern/groot museum wat midden in de middle-of-nowhere staat, maar wel gratis is. Ik was de enigste bezoeker die dag en de gids vertelde mij dat het er nooit druk is. Maar dat verbaasde mij niks.
Gisteren nog een dag in Guatemala-City geweest. Een hele grote maar erg smerige stad, in het centrum weinig mooie dingen te zien, behalve wat officiële gebouwen, oa. Pallacio Nacional. Ik heb daar het Nationaal Histyorisch museum gezien, oa. met een copie van de Acta de la Independencia (Onafhankelijkheidsverklaring) en andere bijzondere historische wetenswaardigheden. Verder een heel ander soort museum bezocht, heet Spoorwegmuseum. Diverse oude locs en leuk om te zien hoe eenvoudig het spoorwegnetwerk was en werd gerund. Verder wat rondgelopen door het centrum (Zona 1), want buiten het centrum moet je niet zijn qua veiligheid.
Nog een kleine week voor de boeg. Eind volgende week, zaterdag 28 september de terugreis naar Nederland. Erg snel gegaan hier die weken maar mooie herinneringen (en foto's).

Tot de volgende keer.
Groet,
Ben

  • 22 September 2019 - 21:29

    Tom En José:

    Dag lieve Ben. Dat was een mooie trip naar Flores, plus een lekker hotel met zwembad, altijd goed!! Je hebt weer vele bijzondere dieren gezien. Heel bijzonder om die brulaap te horen lijkt mij! Je bent ook nog in de jungle geweest!! Helaas heb je geen sunrise kunnen bekijken, dat was natuurlijk wel jammer...Maar uiteindelijk wel een prachtige zonsondergang, mooie foto! Je hebt wel het bezoekersaantal van het museum in San Miguel weer wat omhoog gebracht! Guatemala city lijkt dus niet een stad waar je blij van wordt maar toch wel de moeite waard dat je een copy van de onafhankelijkheidsverklaring hebt kunnen bekijken.
    Jeetje Ben, je laatste week gaat alweer in...wat is dat toch snel gegaan!!! Geniet nog even van dit prachtige land. Alvast een heel goede terugreis toegewenst en wij zien he snel weer!!! Veel liefs van Tom, José, Guus en Mies xxxx

  • 23 September 2019 - 11:46

    Arend En Lida:

    Hé lieve Ben,
    Weer een boeiend verslag van je gelezen met de bijbehorende foto’s!!
    Dank je wel voor al het moois……… Ook wij hebben van al jouw verhalen genoten.
    Nog een kleine week voor de boeg: haal eruit wat er in zit!!
    Liefs, Arend en Lied
    (Alvast een goeie terugreis toegewenst)

  • 24 September 2019 - 11:24

    Linda:

    Hoi Ben,
    Leuk om al jouw reis ervaringen weer mee te kunnen beleven. Volgens mij heb je het weer heel erg leuk gehad. Ik wens je nog een paar mooie dagen en een goede reis terug naar ons koude kikkerlandje.
    Groetjes uit Almere, Linda

  • 24 September 2019 - 18:39

    Nico & Silvia Huisman:

    Hai Broer, doe je goed nog even relaxen bij een hotel met zwembad. Ja je gaat je laatste week alweer in.
    Wat vliegt de tijd dan toch weer. Wat heb je een cultuur gesnoven zeg, niet te kort. En ook weer prachtige kiekjes hoor. Spoorwegmuseum lijkt trouwens erg op die in Utrecht. Maar geniet nog van je laatste dagen Ben. Alvast een goede terugreis. Lieve gr. vanuit een regenachtig Nederland, Nico,Silvia e\d dames.

  • 27 September 2019 - 22:53

    Ron En Tineke:

    Hoi lieve Ben,
    Hartstikke mooi je reisverslagen. Met heel veel plezier gelezen... met natuurlijk je mooie foto's erbij!!
    Het zit er alweer op je mooie reis...ging veels te snel denk?
    Een grote rugzak met heel veel mooie herinneringen neem je weer mee terug.
    Een hele goede terugreis toegewenst!
    Tot gauw!!
    Groetjes en liefs van Ron en Tien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

Hallo lieve mensen,
Over een kleine week vertrek ik weer voor een nieuw avontuur naar dit keer Peru en Guatemala. Op vrijdag 19 juli is het zover en ga ik weer met een volle koffer naar Zuid-Amerika. Ik zal daar 5 weken zijn en deels vrijwilligerswerk doen in een dierenopvang-centrum vlak buiten de stad Cusco, midden in de Andes. Ik verblijf dan 2 weken bij een gastgezin in Cusco en zal in die periode werkzaam zijn in het opvangcentrum. Daar worden gevonden en gewonde dieren opgevangen en verzorgt. Ik zal daar allerlei hand&spandiensten verrichten. Ik ben benieuwd hoe het daar zal gaan, ook omdat de omgeving op een hoogte van plm. 3400 meter boven zeenivo ligt. Erg hoog dus en dus wennen aan de ijlere lucht, vooral de eerste paar dagen. Het advies is om rustig aan te doen en weinig fysieke inspanning te doen. Veel water drinken wordt ook geadviseerd.
Na die 2 weken wil ik zo'n 3 weken de regio ontdekken en andere bijzondere plekken in Peru bekijken, zoals Machu Picchu, Titicaca-meer, Nazca-afbeeldingen, Lima.
Na die 5 weken ga ik door naar Guatemala waar ik weer het huizen-project ga doen bij ConstruCasa. Dat wordt dan de 3e keer dat ik daar ben en dit keer zal ik 2-3 weken veel werk op kantoor van de organisatie doen, zoals bouwkosten-overzichten maken en zaken voorbereiden. Een beetje wat ik ook op mijn werk hier in Nederland doe. Verder hoop ik weer te helpen bij het bouwen van een huis.
Daarnaast weer leuke tripjes doen in Guatemala en wellicht een tripje naar een buurland. Ik zie het wel.
Ik heb er erg zin in en kijk er naar uit.
Tot het volgende berichtje, wellicht vanuit Peru.

Groet,
Ben

Recente Reisverslagen:

13 Oktober 2019

Laatste week sabbatical

22 September 2019

Flores, Tikal y mas

15 September 2019

3 weken in Antigua

01 September 2019

1e week in Antigua, Guatemala

25 Augustus 2019

Laatste dagen in Peru en start in Guatemala
Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 54708

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: