De eerste uren in El Salvador - Reisverslag uit Ahuachapán, El Salvador van Ben Huisman - WaarBenJij.nu De eerste uren in El Salvador - Reisverslag uit Ahuachapán, El Salvador van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

De eerste uren in El Salvador

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

09 Juli 2009 | El Salvador, Ahuachapán

Dag allemaal, hier alweer een 1e berichtje vanuit El Salvador. Ik ben vanochtend op tijd vertrokken met de shuttlebus van Antigua naar Guatemala City, zo´n 1,5 uur rijden. Ik werd afgezet in echt een abbenissige (schrijf ik dat zo goed)achterbuurt bij een grote garage. Dan denk je, het zal wel goed zijn, maar het zag er armetierig uit. Een ticket gekocht en zo´n 2 uur wachten. En gelukkig, even later reed een Galgos (1e klas) bus de garage in. Nu is 1e klas hier niet hetzelfde als 1e klas bij ons. Je zit in de bus in ieder geval droog. De rit naar de grens, zo´n 3 uur bussen, ging vlot. Was wel grappig, vlak nadat we waren vertrokken stopte de bus langs de straat en werden er zo´n 20 zeer grote plastic zakken de bus ingebracht en achterin opgestapeld. Het leek net zo´n geheime lading die ongemerkt de grens over moest. Misschien wel een
lading drugs, wie weet.
Bij de grens de bus uit en paspoortcontrole, kreeg een stempel en weer de bus in. Slagboom omhoog, een rivier oversteken en weer een slagboom omhoog. En toen was ik in El Salvador. Weer een paspoortcontrole, nu in de bus. Gelukkig geen gekke toestanden.
Elke keer als een 1e klas bus onderweg stopt loopt er een legertje mensen de bus in om allerlei etenswaren te verkopen, dus bij de grens stapte wel zo´n 12 mensen gelijk de bus in. Lekker chaotisch dus, maar heeft wel wat.

Nu zit ik in de eerste grote stad in El Salvador, zo´n 17 km landinwaarts genaamd Ahuachapan. Het weer was vanmiddag helaas niet zo best, veel regen maar nu is het droog met een bleek zonnetje. Maar ik moet zeggen wat ik tot nu toe gezien heb, het is een mooie stad/streek, misschien nog wel mooier dan Guatemala. Dus dat beloofd wat. Ik blijf hier minimaal 2 nachten, ga morgen de omgeving verkennen, en dan door richting het midden van het land, naar een mooi bergmeer, genaamd Lago de Coatepeque.

El Salvador is het land van de vele vulkanen en natuurlijk de burgeroorlog die hier eind vorige eeuw vele jaren heeft gewoed. Eén van de bekendste slachtoffers hiervan was aartsbisschop Oscar Romero die in 1980 werd vermoord. Wat dat aangaat heeft El Salvador een roemruchte geschiedenis maar nu is het een aardig stabiel land.

Nou, dit was het even vanuit El Salvador. Dit keer (nog) geen foto´s maar die komen de volgende keer zeker wel.
Groet uit een broeierig (bollig) Ahuachapan, Ben

  • 10 Juli 2009 - 07:13

    Fam. Reuzenaar:

    Hallo Ben, wat leuk zo snel al een bericht uit EL Salvador. het weer bij jullie regenachtig hier ook op dit moment veel regen. Gaan ook een busrit maken maar dan een retour Hoorn.(uitstapje met Mien)dus hopelijk breekt hier ook dat bleke zonnetje door dan kunnen we vertrekken.
    Groetjes uit Wognum...........

  • 10 Juli 2009 - 13:24

    Chantal:

    Ha die Ben,

    Even een kort berichtje vanuit een grijs De Goorn. Hier alles goed, rustig op kantoor maar druk in de agenda. Laatste uurtjes voor het weekend en dan nog 1 weekje werken voordat mijn vakantie begint! We gaan naar Noorwegen. Ben dus druk bezig met aftellen. Jij ook zeker? Maar dan richting einde reis ipv start reis.

    Je verhalen zijn super om te lezen. Ik wist niet dat er zo'n schrijver en fotograaf achter jou schuil gingen. Geniet nog van El Salvador en omgeving. Ik ga genieten van het weekend!

    Groetjes Chantal

  • 10 Juli 2009 - 20:22

    Ton En Marian:

    Hallo Ben,

    Je bent over 19 dagen terug. Jeetje wat is dat snel gegaan. Voor jou ook denk ik. Wat een toestand daar in Honduras trouwens. Hier wordt er weinig over in de krant geschreven. En als je dan jouw verhaal hoort en wat er hier in de krant staat krijg je 2 verschillende verhalen. Maar heel verstandig om daar dan maar niet heen te gaan. We willen je wel weer ongeschonden terug hebben.
    Ton en ik moesten van de week nog even denken aan jouw bezoek van vorig jaar met die stevige regenbui. Van de week ging het namelijk hier weer zo lekker tekeer en wij lekker droog in het prieel. Inmiddels hebben we trouwens onze vergunning binnen gekregen van de gemeente en kunnen we los. Wordt ook tijd, want we hebben al 1 aanmelding sinds 1 juli. Ton gaat per september voor een jaar met onbetaald verlof en in die tijd kan hij gaan verbouwen en hopen we ons clientenbestand verder uit te breiden.
    We wensen jou daar natuurlijk weer het allerbeste en geniet van je vakantie.
    Veel liefs.

  • 10 Juli 2009 - 20:53

    Rene Assendelft:

    Hallo Ben,

    Vanavond heb ik met Monique een hapje gegeten en ze vertelde over je reis. Meteen even op je site kijken. Erg leuk hoor, nog veel reisplezier de komende tijd. Groeten Rene

  • 12 Juli 2009 - 09:49

    Marion:

    Hee Ben, hier dan eindelijk een berichtje van mij. Wat een avontuur, jouw reis! Ik gok dat je het niet had willen missen.

    Mijn baan bevalt heel goed. Er is veel ruimte voor eigen inbreng. Momenteel zijn we met 7 nieuwe locaties bezig waar ik heel veel werk voor verricht. Super leuk en het MT is heel enthousiast! Veel locaties starten na de zomervakantie, dus ik werk de komende maand nog lekker door.

    Ik ben wel begin juni een weekje naar Barcelona geweest. Echt een prachtige stad! (al hoef ik jou dat niet te vertellen haha).

    Geniet nog van jouw laatste weekjes vakantie!

    Groeten Marion

  • 13 Juli 2009 - 17:50

    Ruud Degeling:

    Hoi BEN,

    Dat klinkt lekker avontuurlijk man.Ik hoop dat je het een beetje naar je zin gaat krijgen.
    Hier lekker zomer weer 22 graden zonnetje.
    Ik zit nu in de nachtdienst,nog twee nachtjes en dan ga ik mij bij de rest van de familie voegen in Rijs.

    groet Ruud

  • 14 Juli 2009 - 18:03

    Erna:

    Hoi Ben,

    ja ja eindelijk weer eens iets van mij. Heerlijk he nu nog even vakantie. En dan ja helaas voor jouw terug naar ons "koude kikker landje". Ook al is het hier momenteel fantastisch weer. 's avonds 20.00 uur en nog steeds een graadje of 25. Dus als dit nou ook zo is als jij weer thuis komt dan valt het niet zo tegen. Nou geniet er nog even van enne als je terug bent gaan we snel weer eens stappen. En vooral bijkletsen. Gr. Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: El Salvador, Ahuachapán

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 54714

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: