Naar het het Oosten van El Salvador - Reisverslag uit San Miguel, El Salvador van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Naar het het Oosten van El Salvador - Reisverslag uit San Miguel, El Salvador van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Naar het het Oosten van El Salvador

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

18 Juli 2009 | El Salvador, San Miguel

Dag allemaal, hier een berichtje vanuit het snikhete San Miguel, een grote plaats in het oosten van El Salvador. Het berichtje vanuit de de vorige plaats, La Libertad, was ook al erg warm. Activiteiten buiten moet je hier dus zo veel mogelijk mijden.

Ik heb al verschillende busritjes gemaakt door dit land en het is soms wel eens grappig te zien wat er gebeurd in zo´n bus. Vooral tijdens de tussenstops is het vaak een drukte van belang van mensen die dan de bus instormen om spullen te verkopen. Dat is meestal fruit, water, andere etenswaren, maar soms ook heel andere dingen zoals gereedschap, pennen en vaak zijn het ook medicijnen (smeerseltjes). Deze medicijnmannen komen dan met een tas vol met potjes de bus in, houden een verhaal van zo´n 5 minuten. De ene helft van het verhaal versta ik niet vanwege de herrie van de bus, de andere helft versta ik ook niet omdat mijn Spaans nog niet dat nivo heeft. Maar het gaat over dolor (pijn) hier en dolor daar. Dus het is tegen de pijn. En soms stappen er wel 3 verschillende medicijnmannen achter elkaar de bus in met elk hun eigen verhaal.
En wat je ook veel ziet in de bus is dat mensen de Boodschap van de Heer komen brengen, tegen een vergoeding.

Onderweg geniet ik van veel mooi natuurschoon en hier en daar een vulkaan.
Wat ik onderweg ook heel veel zie zijn vele pamfletten en de partijkleuren van politieke partijen hier, hoofzakelijk van de FMLN en ARENA.
ARENA heeft de kleuren blauw-wit-rood (omgekeerde Nederlandse vlag) wat je heel veel op vangrails en lantaarnpalen geschilderd zie.
Het is een rechtse partij die tot afgelopen verkiezingen (mei/juni) de president had. Nu is het de FMLN (linkse partij) die de president heeft (Mauricio Funes).
De FMLN is als geurillagroep begonnen tijdens de burgeroorlog hier en is na een paar fusies als een politieke partij verder gegaan. En met succes dus.
Ik ben nog van plan om in San Salvador een museum bekijken die gaat over deze zwarte bladzijde van dit land, de burgeroorlog.

En wat mij ook opgevallen is hier in El Salvador zijn de vele apotheken (pharmacia), tandartspraktijken (dentil centro) en (privé) hospitalen hier. In elke straat zie je er wel een paar staan. Gezondheid heeft hier een hoge prioriteit, zou je zo denken.

En dan de route hier in El Salvador. Zoals gezegd gaat deze route nu richting het oosten waar het al warmer aan het worden is, zeg maar heet.
Vanuit La Libertad ben ik met de bus via Comalapa, Zacatecolupa naar Usulutan gegaan. Niet zo´n spectaculaire plaats waar ik echt de enige toerist was en geen echt restaurant en/of bar/café heb kunnen ontdekken. Dus dan maar eten in zo´n fastfoodtent (Pollo Campero).
Vanuit Usulutan heb ik een dagtochtje naar een mooi natuurgebied gemaakt, Bahia de Jiquilisco. Daar met een lancha (boot) naar een schiereiland gegaan en van daaruit een mooie wandeling gemaakt naar de kust van de Pacific, met redelijk wit zand dit keer en palmen natuurlijk. Maar ook hier helemaal alleen (ik lijk af en toe wel Remi; alleen op de wereld) en snikheet. Moest terug 2 uur wachten op dezefde boot, want je zit er echt wel een beetje in the middle of nowhere. Maar en leuke dag gehad.

De volgende dag, vandaag, ben ik weer met de bus naar San Miguel gereden, waar ik net een middag zit. Op zich een leukere stad dan de vorige, doch de enigste (lange) toerist hier, dus veel bekijks.
Morgen misschien de vulkaan San Miguel beklimmen (maar waarschijnlijk te heet) of een andere leuke plaats in de buurt bekijken. Hierna een stukje naar het noorden en dan terug via de bovenzijde richting Guatemala (de bergen opzoeken).

Nou, dat was het weer voorlopig. Vanuit een snikheet maar leuk San Miguel.
Hasta Otra, Ben

• 19 Juli 2009 - 15:52

Thea:

Dag neef Ben,
    tjonge wat een avonturen weer.
    Was al 'n tijdje er niet aan toe gekomen om je verhalen te lezen, maar ben weer helemaal bij. Vakantie voor jou nu en zeker welverdiend. Een reis om nooit te vergeten en waarschijnlijk hou je er een hoop kennis(sen) aan over!
    Het blijft raar om te lezen, hoe jij in Verwegistan van alles en nog wat beleeft, terwijl hier in Eemnes het leven gewoon doorkabbelt!
    Eind volgende week hebben wij de vakantie gepland; beetje kamperen in de Ardennen en 'n beetje varen met ons zeilbootje over de randmeren.
    Joris is door naar zijn 2e jaar studie Geschiedenis in Utrecht, gothic Mike geslaagd voor z'n HAVO en Sanne (hekkensluiter van de basisschool-periode) gaat naar Hilversum 1e jaar VWO doen.
    Geen grootse avonturen Ben, maar we genieten (net als jij) op onze eigen manier van het leven.
    Het zal toch wel een gek idee voor je, dat je avontuur nu bijna ten einde is. Ben je er al aan toe om terug te komen?
    Of is dit voor jou zo'n eye-opener, dat het avontuur nog maar pas begonnen is?
    Per slot van rekening heb je een neef in de U.S. die nog steeds bar druk is met andere landen, dus ...
    Dag lieve leuke neef, tot ...?
    Dikke zoen, Thea

• 19 Juli 2009 - 20:00

Ton En Marian:

Dag lieve Ben,

Het houdt maar niet op met die avonturen van je. En nu lekker relaxed als vakantieganger. Hier druppelt nu zo af en toe wat informatie binnen over wat er aan de hand is in Honduras. Maar goed dat je je vakantieplannen hebt veranderd, want het is er inderdaad nu niet lekker vertoeven. Volgens mij ben je straks wel een vulkaandeskundige als je terug bent, zoveel jij er al hebt bezocht.
    Altijd weer een kadootje al die foto's van je te bekijken.
    Je bent over 10 dagen terug. Zullen je niet direct overvallen met een bezoek, want dan zijn Ton en ik op vakantie naar Engeland.
    Liefs en groetjes.

• 20 Juli 2009 - 19:56

Tom En Jose.:

Dag lieve Ben.

We waren al een paar berichten op achter, je hebt inmiddels alweer een heleboel gedaan en gezien. Het is wel mooi dat je zo'n website hebt, dan kan je thuis nog eens alles nalezen. In een half jaar beleef je zoveel, je bent alweer bijna vergeten hoe het allemaal in de eerste maand ging.
    Het ziet er ook weer allemaal prachtig uit in El Salvador en net als Thea schreef, ben je zeker een expert geworden op het gebied van de vulkanen.
    Is onze neef Jan ook niet in El Salvador geweest jaren geleden, ik dacht dit namelijk.
    Kun je die mensen die bij een busstop de bus in komen om wat te verkopen wel duidelijk maken dat je niets wilt kopen. Ze zien natuurlijk overduidelijk dat je een toerist bent en geld hebt. Het blijft natuurlijk wel fantastisch om die cultuur zo dichtbij mee te maken. Wat zal je hier weer moeten wennen zeg! Maar nu nog even niet aan denken. Geniet nog maar lekker van je prachtreis.
    Heel veel liefs, wij tellen wel de dagen af hoor, van Tom, Jose, Guus en Mies.