Richting de kust (Pacific) - Reisverslag uit La Libertad, El Salvador van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Richting de kust (Pacific) - Reisverslag uit La Libertad, El Salvador van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Richting de kust (Pacific)

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

15 Juli 2009 | El Salvador, La Libertad

Hallo allemaal, hier alweer het 2e berichtje vanuit een kustplaats in El Salvaldor, La Libertad. Ik zit hier in een modern cybercentrum met wel 30 computers maar die van mij werkt als dikke stro..., zo traag ie is. Maar goed, dan maar even wat langzamer tikken (en jullie wat langzamer lezen), dan komt het allemaal goed.
Iedereen weer ontzettend bedankt voor de leuke, positieve reacties op het vorige (korte) berichtje.

Ja, ik ben hier al weer zo´n 5 dagen en ik merk toch wel wat verschillen met Guatemala hoor.
Ik vind het hier toch over het algemeen een mooier en schoner land, alles is wat meer opgeruimder. Ik ben vandaag bv. door de hoofdstad San Salvador gereden maar dat heeft echt een uitstraling met brede straten, het is er ruim opgezet en heeft grote, moderne gebouwen. Heel anders dan Guatemala-city.
Verder is er hier minder overlast als het hevig regent, en regenen kan het hier hoor. Bijna elke dag rond 19.05 uur kan het hier behoorlijk spoken. Maar er is in de steden goede riolering (aan beide kanten van de straten) dus geen overstromingen zoals in de steden in Guatemala.
De huizen zijn hier grotendeels gebouwd met de rode bakstenen, zoals wij die kennen in Nederland (even voor de bouwkundigen onder ons). In Guatemala zijn het hoofdzakelijk grote betonblokken, de vroegere B2-blokken zal ik maar zeggen. Ik moet zeggen, die rode bakstenen zijn toch wel fraaier hoor.
Ander verschil hier is dat de bussen allemaal nummers hebben van de route die ze rijden (geen namen), de buschauffeurs hier meer als gekken rijden en de wachttijden voor een bus hier (helaas) langer zijn dan in Guatemala.
Verder zie je hier weinig indigenas in de authentieke kledij, zoals je in Guatemala wel ziet in veel plaatsen. Iedereen is hier, zeg maar Westers gekleed.
En wat ik tot slot ook heb gemerkt is dat ik hier (tot nu toe) heel weinig toeristen heb gezien c.q. ontmoet. Het is dan ook erg rustig in de hotels. Dus je kunt wat beter onderhandelen over de prijzen van de kamers.

De prijzen zijn hier gelijk en af en toe wat goedkoper dan in Guatemala. De valuta hier is trouwens de bekende Amerikaanse dollar. Dat is plm. 7 jaar geleden ingesteld, waarom weet ik nog niet. Maar het is echt weer rekenen met de getallen achter de komma.
Busritjes van een uur kosten bv. $ 0,35. Een biertje kost $ 1,15. Een ontbijt kost plm. $ 3,50. Voor en avondmaaltijd (la cena) betaal je hier plm. $ 8,=/ $ 10,=. En voor een normale kamer incl. eigen doucheruimte + ventilator en TV betaal je plm. $ 25,= (voor de onderhandeling) en $ 18,=. Ja, ik blijf een calculator hè.

En dan de route tot nu toe. In Ahuachapan heb ik een dagtocht naar Tabuca gemaakt waar ik een wandelhike heb gedaan in het Nationale Park Imposible. Dat was met een privé-gids die voor mij werd opgetrommeld. Een prachtige wandeling door de natuur in de bergen met veel stijl klim- en daalwerk met kruipdoor/sluipdoor. Voor een dikke 40er als ik was het aardig aanpoten maar de tocht van 4 uur was het dubbel en dik waard.

De dag erna ben ik met de bus via Sonsonate en Santa Ana naar een bergmeer, genaamd Coatepeque gegaan. Een gebied met verschillende vukanen, waaronder de Coatepeque. Het meer is een met water ondergelopen krater en is een mooi gebied. Er komen hier ook veel rijke mensen uit El Salvador naartoe om te waterrecreeren, de plaatselijke jetset zeg maar.
Vanuit deze plaats heb ik 2 andere vulkanen beklommen, de Izalco (1900 m1) en de Cerro Verde (2030 m1). Eigenlijk alleen de Izalco, maar deze trip vertrok vanaf de top van die andere vulkaan, de Cerro Verde, wat je met een bus kan bereiken. Dus het was een afdaling van de Cerro Verde, een beklimming en weer afdaling van de Izalco en weer een beklimming van de Cerro Verde.
Snappen jullie het allemaal nog?
Dus totaal zo´n kleine 8 km omhoog/omlaag. Weet je hoeveel traptreden dat zijn? Héél veel.
De Izalco is een vrij jonge vulkaan (nog maar 230 jaar oud) en was nog tot 1969 actief. Vandaar dat ie nog kaal en antracietkleurig is.

Na Coatepeque ben ik met de bus, via San Salvador, naar de zuidkust gegaan (Pacific), naar de stad La Libertad.
Daar ben ik gisteren aangekomen. Het is een vissersplaats en op de pier zie je de plaatselijke vissersvloot die hun dagelijkse vangst op de markt verkopen. Grote tonijnen en andere grote vissen. Bijzonder om te zien. Verder is deze plaats bekend vanwege de goede mogelijkheden om te surfen. De Punta Roca hier is het surfwalhalla van Centraal-Amerika. Nu heb ik dat gezien en ik vond het wel meevallen; wel grote golven maar niet dat je denkt van, tjongejonge. Maar goed, je ziet er wel verschillende hippe BeachBoys (en -Girls) rondhuppelen met hun "snelle" surfboards.
Vandaag heb ik een kleine stranddag gehad in Playa el Tunco, een kleine badplaats naast La Libertad. Het was echt strandweer, snikheet en weinig wind.

Morgen ga ik meer naar het oosten om nog meer natuurschoon te bekijken.

Dat was het weer even.
Marjan en Ton heel veel succes met jullie verbouwing. Ik kom uiteraard langs om de vorderingen te aanschouwen.
En ik wens iedereen die op vakantie gaat een goede reis en veel moois daar.
Groeten uit La Libertad en tot binnenkort met een nieuw verslag.

Hasta Otra, Ben



  • 16 Juli 2009 - 17:58

    Gonnie:

    Mooie foto's hoor Ben, geniet nog lekker van je laatste dagen.

    Groetjes

  • 17 Juli 2009 - 11:03

    Fam. Reuzenaar:

    Lieve Ben misschien kunnen wij ook van die mooie fotoos maken op ons vakantie adres in Nederland. Het weer vandaag in Nederland regenachtig..

  • 20 Juli 2009 - 10:27

    Jacques Kueter:

    Halo Ben, leuk weer even je berichten te lezen.
    En de mooie tochten die je maakt in El Salvador,maar dat warme weer is voor hollanders toch lastig,zeker als het elkedag zo is dan zou een fikse regen bui welkom zijn,met de daar bij behorende temperatuur daling. geniet nog zolang het duurd, De medicijn mannen links laten en de geloof brengers hebben wellicht zelf wat hulp nodig. Hasta la Pasta.
    En tot ziens in Holland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: El Salvador, La Libertad

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 54711

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: