Spannend uurtje - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Spannend uurtje - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Spannend uurtje

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

21 Februari 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo allemaal, ja dat was even een spannend uurtje. Wat was het geval. Ik wilde wat geld opnemen bij een geldautomaat bij een plaatselijke bank. Het was een andere automaat als waar ik normaal heen ga. En alle schermteksten in het Spaans natuurlijk. Nou ja, het lukte mij niet om er geld uit te krijgen en ik heb waarschijnlijk een keertje een verkeerd knopje ingedrukt. Wat bleek nou, ik kreeg mijn creditcard er niet meer uit. Ik heb echt alle knoppen ingedrukt maar niks, nada. Nou daar sta je dan, vreemd land, vreemde taal en geen creditcard. Ik ben toen snel naar de balie van de bank gerend en heb geprobeerd uit te leggen dat mijn kaart was ingeslikt. Nou, na wat handen-/voetenwerk (mijn Spaans is nog niet zo dat ik vloeiend kan zeggen dat mijn kaart is ingeslikt) ging de juffrouw achter de balie een servicenr. bellen en vertelde mij dat over 2 uur!!! iemand langs zou komen om de geldautomaat te openen en mijn kaart eruit te halen. En daar sta je dan te wachten, ik zag het scenario al voor mij: geen servicemonteur, bank gesloten en ik dus geen creditkaart.
Nou dan wordt je wel een beetje zenuwachtig en duurt het wachten lang hoor. Maar gelukkig na een uur stapte 2 mannen in uniform, één met een geweer, uit een auto en gaven te kennen de servicmonteur te zijn. Ze vroegen mij om een copie van mijn paspoort, die ik gelukkig toevallig bij mij had. De kaart was er zo uit en toen ik mijn copie had ingeleverd kreeg ik mijn kaart terug. Ik heb daar dus geen 2e keer gepind.
Dat was donderdagmiddag gebeurd.
Afgelopen zondag zijn we nog met een groepje naar de vulkaan Chicabal geweest met een groot meer op de top. Het was 3 kwartier rijden vanuit Xela in de open pickup-truck van de organisatie ICA, waar ik vrijwilligerswerk doe. Het was gelukkig geen hoge berg, plm. 400 meter hoog en niet zo stijl. We gingen heel vroeg er naar toe (06.00 uur in de ochtend!!). Dat had te maken met het feit dat s´ochtends vroeg het weer boven de berg nog helder is. Dat bleek ook wel want rond een uur of 9 kwamen er plotseling mistflarden aandrijven en kon je bijna niks meer zien. Het was een mooi gezicht en de gids die mee was, eigenaar Enrique van ICA, heeft ons e.e.a. verteld over de Maya-cultuur (o.a. de kalendertelling). Ik heb niet alles kunnen volgen maar af en toe pikte ik wel e.e.a. op. Leuk uitstapje dus (zie foto´s). Verder zijn we donderdagavond naar een concert geweest van de Buena Vista Corazon Club. Dat is een broertje van de beroemde Buena Vista Social Club uit Cuba. Een bandlid is eruit gestapt en heeft zijn eigen (salsa)band opgericht. Erge leuke en swingende muziek, ik heb zelfs ook een paar salsa-pasjes gedanst. Het was er lekker druk dus een geslaagde avond.
Verder deze week niet zo erg veel gebeurd. s´Ochtends werken bij de boomkwekerij en s´middags beetje studeren, lezen en af en toe een terrasje pakken. Het weer is nog steeds erg goed. De nachten worden nu ook minder koud. We gaan hier ook richting het voorjaar.
Dit week-end is hier ook carnaval, niet zo uitbundig als de optocht in Zwaag maar er wordt wel veel aandacht aan geschonken. Er zijn ook allerlei markten en kermissen verspreid door de stad. Eén bont gekleurde sfeer hier. Vanmiddag even kijken daar.
Morgen met ICA naar een leuk dorpje hier in de buurt; het bezoeken van een mooie kerk en leuke authentieke activiteiten, oa. een weverij.
Volgende week ga ik weer een week naar de Spaanse school, hoop weer e.e.a. op te steken.
Ik hoop dat de foto´s die in op de site zet goed te bekijken zijn, ikzelf vind ze af en toe een beetje donker. Ik zal kijken of ze toch wat lichter kunnen.
Nou dit was het weer even, bedankt voor jullie leuke reacties en een goed (carnaval)week-end gewenst in o.a. Zwaag (carnavalsoptocht).
Hasta Otra en iedereen de hartelijke groeten toegewenst vanuit een warm en kleurig Guatemala, Ben

  • 22 Februari 2009 - 17:54

    Tom En Jose.:

    Lieve Ben.

    Nou, dat is wel even schrikken met die creditcard. Dan voel je je wel even heel vervelend en dan is het ook zo naar dat je die taal niet helemaal goed beheerst. Maar het is weer goed afgelopen dus daar maar niet meer aan denken!!
    Wat een mooie foto's weer Ben. Daar bij die vulkaan en het meer, echt fantastisch mooi. Deed mij een beetje denken aan onze reis naar Nieuw Zeeland waar wij ook van die mooie natuurverschijnselen hebben gezien.
    Wat een kleurrijke begraafplaats zeg, daar wordt je gewoon een beetje vrolijk van. Er zijn zowieso veel kleuren te zien op je foto's zoals op die markt.
    Nu weer een weekje school, je zult zien dat je Spaans steeds beter gaat.
    Hier alles goed.
    Nou Ben geniet weer van al het moois om je heen en tot gauw. Dag lieverd.
    Heel veel liefs van Tom, Jose, Guus en Mies.

  • 25 Februari 2009 - 05:16

    Annet:

    Ha die Ben,

    Klinkt allemaal heel relaxt wat je daar aan het doen bent! Ik geniet van je verhalen. Zit maar niet in over je spaans leren, als je het lekker huis-tuin en keuken spreekt kom je al een heel eind, zou ik zo denken! Geniet maar van al het reizen en de mensen om je heen!

    een omhelzing
    Annet

  • 25 Februari 2009 - 18:24

    Karianne:

    Hoi Ben, ik lees je verhalen en bekijk je foto's. Super leuk om te zien hoe anders het daar is.
    Wat een spannend verhaal over die ingslikte creditkaart. Gelukkig is het goed afgelopen!
    Doe voorzichtig en geniet ervan!
    Zaterdag naar de verjaardag van Mirjam, weer een jaartje erbij.
    Groetjes

  • 27 Februari 2009 - 12:52

    Johan En Alie:

    Hoi Ben, Dit zijn nog eens spannende momenten. Dit maak je alleen in dit soort landen mee. Als ik zo de foto's zie en je berichtjes lees, dan lijkt me het allemaal enorm relaxt en kom je vollop in aanraking met de bevolking. Lijkt me erg top om het mee te maken en zo aan het zien heb je geen last van heimwee.
    Gistermiddag was het voor ons allen schrikken van het vliegtuigongeluk bij schiphol, relatief goed afgelopen. Ik ben jaloers op en ik kan me de relaxte sfeer wel aardig inbeelden. We zijn trots op je, wat je allemaal voor de gemeenschap daar doet en ik denk dat het voor jou veel voldoening geeft. Binnenkort mail ik weer even naar je.
    Veel plezier en succes vanuit Bovenkarspel.
    Groeten Johan en Alie

  • 27 Februari 2009 - 19:41

    Marian:

    Hallo Ben,
    Zat je toch bijna zonder geld. Ook leuk om te weten dat daar een bewapende servicemonteur zijn werk komt doen. Ik krijg het op Schiphol al spaans benauwd als ik daar al die figuren zie lopen met een wapen in een holster. Worden die lui dan bedreigd of zo dat ze met een geweer hun werk moeten doen. Hoorde wel 30 jaar geleden, toen wij net in Jubbega woonden, dat de controleur voor kijk-en luistergeld een keer met een knuppel achterna gezeten werd door 1 van onze toenmalige buren. Dat kan je zo hebben he op t platteland.
    Je moet trouwens van alle Beemsterboertjes uit Eemnes de hartelijke groeten hebben en ze wensen je veel sukses daar.
    Je foto's zijn weer om van te smullen en zeker niet te donker, maar lekker kleurig. Vooral bij de begraafplaats, maar ook op de markt. Moeten we in Nederland ook maar eens invoeren.
    Ik mis nog wel een paar foto's van je danskwaliteiten en dan met name de salsa. En ben je met de carnaval ook verkleed gegaan?
    Morgen ga ik netwerken voor ons bedrijf op de Markt Voor Mogelijkheden in Drachten. Kijken of ik wat potentiele klanten kan strikken. Als alles volgens plan loopt wordt het wel eind dit jaar dat we daadwerkelijk kunnen starten. Maar dat mag de pret niet drukken.
    Ik zie vol spanning je volgende bericht weer tegemoet. Hoop dat het al wat beter en makkelijker gegaan is met je spaanse les.
    Liefs en dikke tut,
    Marian

  • 01 Maart 2009 - 10:09

    Pablo Araya:



    Hallo,
    ik ben een aankomend student bouwkunde (20 jaar) en overweeg ook een tijdje huizen te gaan bouwen in een spaans talig land.
    Hoe heb jij dit project aangepakt? Welke website kan ik raadplegen?
    Kun jij informeren of ze nog mensen nodig hebben voor 2 of 3 maanden?
    groeten
    Pablo

  • 01 Maart 2009 - 10:10

    Pablo Araya:

    Ik vergeet nog een email adres te vermelden.
    mlemaire@xs4all.nl
    Ik hoor graag iets van je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 54755

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: