San Simon, een plaatselijke "heilige" - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu San Simon, een plaatselijke "heilige" - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

San Simon, een plaatselijke "heilige"

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

18 Maart 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo allemaal, hier en berichtje uit een wat koeler Xela. Het is wat koeler momenteel, de afgelopen dagen is het behoorlijk bewolkt geweest en de zon kwam heel af en toe schijnen. Het lijkt wel een beetje Nederland. En jawel, we hebben de eerste regenbui gehad. Dat gebeurde afgelopen maandagnacht. Is toch wel gek hoor, 2 maanden droogte en dan zomaar een bui. Schijnt normaal te zijn in deze tijd van het jaar. Het echte regenseizoen begint pas in April dus we hebben nog even. Ja, wat is er allemaal gebeurd afgelopen week. Vorige week donderdag kwam een hele grote groep kinderen ons assisteren bij het vrijwilligers-project. Nou, dat was me een drukte zeg. Zo´n 70 kinderen in de leeftijd 10-11 jaar waren overal bezig. Ik moet zeggen van echt werken kwam er niet veel van. Het was meer de schoolmeester spelen en de kinderen in gebrekkig spaans uitleggen wat ze moesten doen. Nou ja, voor een ochtend (paar uurtjes) was het wel leuk.

Afgelopen week-end ben ik zelf naar een paar dorpjes hier in de buurt geweest. Met de chickenbus natuurlijk. Waarom ze het chickenbus noemen is omdat bovenop de bussen allerlei spullen opgeladen worden, waaronder veel kippen. Eerst ben ik zaterdagochtend voor de eerste keer hier naar de kapper geweest. Het was echt zo´n ouderwetse kapperzaak met van die grote, vaste stoelen. Zoiets als bij kapper Koomen vroeger (voor de Zwagers die dit lezen). Het was er niet druk dus ik kon meteen aan de bak. Mijn haren hoefde volgens de kapper niet gewassen te worden dus hij ging meteen aan de slag. Ik had maar gezegd dat er niet al te veel af moest want ik zag de bui alweer hangen. Maar hij deed het heel aardig; zijn zoon zat er bij, waarschijnlijk om het vak te leren. Na de kapper de bus in en zo´n 15 minuten rijden naar Almolonga. Dit is een klein dorpje waar elke zaterdag een grote markt is met veel groenten en fruit. Het wordt niet veel bezocht door toeristen, dat bleek ook wel want ik had het idee dat ik de enigste was die boven de 1.75 m1 uitstak. Ik was dus ook een bezienswaardigheid, een hoop gegiechel om mij heen. Wat ook heel mooi is dat daar nog bijna alle vrouwen in die kleurige authentieke kleding loopt. Een prachtig gezicht als je die drukte daar ziet. Nou, daar even rondgelopen, een kerkje bezocht en toen weer met de bus naar een ander dorp, Zunil genaamd. Dat is bekend om een plaatselijke beroemdheid die als een soort heilige wordt vereerd. Er zit een heel verhaal om deze heilige, ik zal jullie de details besparen, maar als je het tafereel ziet schiet je wel in een lach hoor. Wat blijkt nou, ze hebben in een grote schuur (boet voor de westfriezen) een aluminium stoel/troon gemaakt en daarop een aangeklede etalagepop gezet, compleet met zonnebril. Maar heel veel mensen geloven in hem. Het is gebruikelijk om deze pop te "voeden" met sigaren, sterke drank en natuurlijk geld. Het lijkt verdacht veel op zwendel maar zeg dat daar niet hardop want je bent gelijk persona non grata. Het geheel is inclusief veel brandende kaarsen en (aan)biddende mensen. Er waren ook verschillende kaartlezers die meteen ook even je toekomst konden voorspellen. Die sterke drank wordt gewoon in zijn mond gegoten (door even de stoel te kantelen). Het komt waarschijnlijk in een reservoir met een kraantje om het weer af te tappen haha. Nou ja, ieder moet het zelf weten maar ik geloof er dus geen snars van. Maar wel geinig om het even te zien.
Verder heb ik in dat dorpje een begraafplaats gezien met weer mooie gekleurde grafzerken. Het weer was erg bewolkt dus de kleuren kwamen helaas niet zo mooi over.
S´avonds met Frank en Patrick, mijn andere huisgenoten, wat in de stad gedronken.

Zondag wilde ik naar de sauna in Xela. Het was een aardig stukje lopen en de sauna stond langs de grote weg. Ik wilde ook een massage proberen, oa. ook voor mijn rug die af en toe behoorlijk te lijden heeft van het vrijwilligerswerk. De sauna viel tegen. Het was een zeer kleine privé-sauna welke ontzettend heet was en niet zo schoon. En het was maar een uurtje. De massage echter was heerlijk. En niet door 1 masseuse, nee door 2 masseuses. Misschien vanwege mijn grote lengte waren het 2 dames, ik weet het niet, maar nogmaals het was heerlijk (heb er helaas geen foto´s van).
De zondagavond weer eens buiten de deur gegeten. Met Frank, een student uit Taiwan, proberen we alle Taise/ chinese restaurants uit. We hebben er nog veel te gaan.

Deze week weer een weekje Spaanse les (´s middags) en werken (´s ochtends). Vandaag, woensdag een vrije dag wat werken aangaat. Is toch wel vermoeiend hoor én werken én school. Ik ben elke dag weer blij dat het weer 19.00 uur (einde les) is.

Dit weekend misschien naar het meer Atitlan, gelegen tussen de bergen tussen Xela en Antigua. Schijnt er erg mooi te zijn met leuke dorpjes om het meer, misschien nog een vulkaan beklimmen.
Nou tot zo weer even, iedereen weer bedankt voor jullie leuke berichtjes. Allemaal veel succes met alles, sterkte met de (wereld)crisis en de hartelijke groeten.
Hasta Otra, Ben



  • 18 Maart 2009 - 20:44

    Tom En Jose:

    Dag lieve Ben.

    Wat een fantastisch verhaal van San Simon. Hij heeft wel een beetje van Michael Jackson. (Die gaat trouwens nog zijn laatste concert in Londen geven dit jaar.) Toch geweldig hoe die mensen van dat dorp daar zo in geloven.
    Die kleuren die de bewoners dragen zijn echt prachtig op die foto's van de markt in Almolonga. Ook die grafzerken zijn mooi, vooral die met zo'n Jezusprint erop.
    Je maakt hele leuke dingen mee en zoals je schrijft gaat het allemaal zo gemakkelijk en relaxed.
    Je hebt er eindelijk een regenbui meegemaakt!!
    Hier begint het voorjaar steeds meer op gang te komen, we kunnen al af en toe even buiten zitten.
    Nou lieverd tot gauw maar weer.
    Heel veel liefs van Tom, Jose, Guus en Mies.

  • 19 Maart 2009 - 10:46

    Naomi:

    Hoi Ben,
    Ik wil je even vertellen dat ik steeds weer geniet van je mooie,leuke verhalen en foto's!
    Je hebt het zo te lezen erg naar je zin daar in Xela!
    Hier gaat ook alles goed, en het (werk) leventje loopt lekker door en het voorjaar is hier ook al een beetje in zicht!
    dikke groet van Naomi

  • 20 Maart 2009 - 15:55

    Niels En Martine:

    Hoi Ben!

    Ziet er mooi uit daar! Fijn dat het zo goed gaat met je en dat je het zo naar je zin hebt!

    Liefs

    Niels en Martine

  • 20 Maart 2009 - 17:31

    Nico En Silvia:

    Hai Broer, weer een fantatisch verhaal zeg.
    Ja op kapper "Koomen" lijkt het daar zeker nog.
    Wel een "snel" kapsel hoor Ben. Vertellen de bewoners nu wat er hier en daar te zien is, of ontdek je dat geheel zelf ?
    Goede week weer en hou je taai.
    Liefs Nico,Silvia, Aneesha en Shaylene.


  • 27 Maart 2009 - 22:10

    Marian:

    Hallo Ben,

    Ja, zoals Tom en Jose al schrijven, die San Simon lijkt inderdaad veel op Michael Jackson. Alleen zijn neus is mooier. En wie zou nu die lekkere borrels stiekem tot zich nemen uit dat reservoir?
    Je foto's geven iedere keer een leuk beeld van wat je daar aan het doen bent. Ik blijf me ook verbazen over de prachtige kleuren, die de mensen gebruiken in de straten en op de kerkhoven. Dat vrolijkt de boel wel op zo. Zou hier in nederland ook niet misstaan, maar dat mag hier vast niet. Moet je vast weer een of andere vergunning voor aanvragen. (haha)
    Moeders (tante Lies) vertelde van het bezoek van Jose, kids en je ouders en een paar dagen daarna heeft ze bij Thea en Martin ook maar eens al je avonturen doorgelezen op de computer. Van haar dus de groeten en dikke kussen. (Je kent ze wel, van die echte klinkende smakkers)
    Nou Ben, hou je goed daar en weer tot schrijfs.

    Dikke tut en groet van Ton.
    Marian


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 54765

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: