Berichtje uit stoffig Xela - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Berichtje uit stoffig Xela - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Berichtje uit stoffig Xela

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

11 Maart 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo, allemaal. Hier weer een berichtje van mij. Ja, zoals de titel zegt, het is hier af en toe best wel een stoffige stad. Het heeft hier al maanden niet geregend en alles is gortdroog. Dus met de combinatie van een beetje wind kan het hier behoorlijk stuiven. Als ik naar het vrijwilligersproject loop (plm. 30 minuten lopen) kom ik langs een paar plekken waar ze stenen/puin sorteren voor fundaties van wegen etc. Daar kan het dus ook ontzettend stuiven.
Vaak zie je ook dat ze de straten vochtig maken om de stof wat te beperken.
Wat hier ook regelmatig voorkomt is de vuile lucht van uitlaatgassen etc. van vrachtauto´s en bussen, in combinatie met mist. Maar ik klaag niet hoor. Het valt alleen op.

Nou, ik lees van jullie dat het voorjaar ook in Nederland aanklopt. Fijn hoor voor jullie, een beetje zon doet veel goed bij de mens. Dat is ook wat ik hier zo lekker vind. Het is hier (bijna) elke dag heerlijk warm weer en helemaal niet broeërig/ benauwd warm (geen bol weer dus).

Vorige week weer een weekje les gehad. Ik heb nu zo´n beetje alle vormen van Presente (tegenwoordige tijd) en Pasado (verleden tijd) gehad. Nu is het zaak dit uit het hoofd te leren en ook de (spaanse woordenschat) uit te breiden. Afgelopen vrijdag hadden we nog een klein feestje op het vrijwilligersproject. Eén van de vaste werknemers (Carlos) was jarig en gaf een klein feestje. Smiddags hadden we een heerlijke lunch met wat bier erbij. Het was kleinschalig maar een leuke ervaring. We aten met z´n zessen en we begonnen met een gezamelijk gebed, best wel indrukwekkend. Daarna was het heerlijk eten en drinken, met oa. je raad het al: KIP.

Afgelopen week-end ben ik met een groep toeristen naar een eco-lodge geweest. Het is een groot stuk bos waar zo´n 45 gezinnen een community hebben opgericht en waar ze op democratische en ecologische wijze allerlei projecten hebben. Het is in hoofdzaak een koffie-plantage, oorspronkelijk door een Duits bedrijf gerund. Veel dingen worden ecologisch opgezet. Zo is er bv. een groot waterbassin waar water uit de bergen wordt opgespaard. Elke dag wordt hiermee stroom opgewekt (witte steenkool??). Dus vanaf 6 uur 's middags tot 11.00 ´s avonds hebben ze er stroom van. En de volgende dag wordt het bassin opnieuw gevuld. In het regenseizoen (mei-oktober) hebben ze de hele dag stroom ervan. De koffieplantage wordt dus door de families gerund, ze hebben ook met weinig middelen een eigen fabriekje gebouwd waar de geplukte bonen worden bewerkt en geschikt gemaakt om te branden. Het branden gebeurd nu nog buiten de deur. Maar het is een behoorlijk intensief proces om de koffiebonen geschikt te maken voor consumptie. Er gaan vele, vele uren arbeid in om (oa. veel keren reinigen, spoelen, sorteren, pellen, drogen). Ze hebben een 1e soort (voor export) en een 2e soort (voor eigen gebruik). Het is een redelijk commercieel succes maar het is hard werken en de koffie(wereld)prijzen kunnen wel eens behoorlijk zakken. Verder zijn er op het terrein vele planten en bomen die een genezende/helende werking hebben. Zo hebben ze bv. een blad van een plant die je onder je kussen moet leggen als je slaapproblemen hebt. En je slaapt er beter mee. Heb het niet geprobeerd, slaap sowieso wel goed.
Verder hebben ze een bedrijfje wat op ecologische wijze (oude) olie reinigt, door middel van een ingenieus procedé. Verder een kleine werkplaats gezien waar ze bamboe meubels maken (leuk hè Eelco).
Als laatste project hebben ze een ecologische groententuin langs de berghelling aangelegd. Zag er indrukwekkend uit.
En de natuur in dit gebied is er prachtig. Het ligt iets lager dan Xela (plm. 1000 m1 boven zeenivo). Dus iets tropischer en we hebben een paar hikes (wandelingen) gemaakt. Je waant je af en toe echt in de jungle. Grote bomen, struiken, varens, prachtige bloemen etc. Echter geen beesten gezien, behalve een paar mooie vogelsoorten en vlinders. Verder stromen er een paar riviertjes met mooie watervallen. Het was een heerlijk relaxed week-end, heerlijk rustig te midden van de bossen. Alleen het bed (stapelbedden) was heel erg basic en klein. Dus die ene nacht niet veel geslapen (had dan toch die plant nodig). En ook nog op verschillende plekken geprikt door kleine zwarte vliegjes. Wat een krengen zeg. De bultjes jeuken behoorlijk.
De zondagavond ben ik naar een film geweest hier in Xela. De film, genaamd Motorcicle Diarees, gaat over een gedeelte van het leven van Che Guavara, de legendarische guerillastrijder uit Argentinië. Ik had die film ook al eens in Nederland gezien en het blijft een prachtige film. Het gaat over een reis door Zuid-Amerika die Che op jonge leeftijd (op een motor) had gemaakt met zijn vriend Alberto Granado. Prachtige natuurbeelden en een mooi verhaal. Mede door deze film had ik besloten om naar Latijns-Amerika toe te gaan.

Deze week een weekje werken (´s ochtends). Smiddags een beetje relaxen. Vanaf gisteren is er een grote groep studenten uit de States gearriveerd. Ze komen van de universiteit uit Philadelpia en hebben een weekje schoolvakantie en zijn hier voor de Spaanse taal en om wat vrijwilligerswerk te doen. Erg nobel allemaal dus. Het is wel een gezellige drukte, er is zelfs een radio op de werkplek te horen.
Wat ik dit week-end ga doen weet ik nog niet. Misschien weer een vulkaan bezoeken of een leuk stadje hier in de buurt.

Wat je hier in Xela ook veel ziet is dat in bijna ieder huis wel een bedrijfje is gevestigd. Of het is een kruideniersbedrijfje, of het is een bakkerijtje of en klein eethuisje waar je verse tortilla´s met bonen, kip en lekkere saus kan eten (comedores). Overal zie je dit soort winkeltjes. De mensen hier zijn erg ondernemend allemaal. Verder natuurlijk de normale restaurtants, winkels (veel kleding en schoenenwinkels).

Over de politiek hier in Guatemala hoor/lees ik niet veel over (mede door mijn helaas nog gebrekkige Spaans). Ik heb wel eens gehoord dat het een land is met veel corruptie, in allerlei zaken. Zo is bv. in de voetbalcompetetie al jaren bekend wie de volgende kampioen gaat worden. Dat is elke keer één van de 2 grote clubs uit GUA-city (waar het meeste geld zit). Scheidsrechters worden gewoon omgekocht hier.
Verder heb ik toevallig een krantenbericht gelezen over Rios Montt, de oud-president hier die in de jaren 80 een behoorlijk schrikbewind voerde en vele mensen hier heeft laten oppakken en vermoorden. Een echte misdadiger dus maar nu gewoon weer in het parlement zit. Hij is volgens mij nooit berecht voor zijn misdaden. Hij heeft zoveel macht om zich te beschermen tegen de politie en (buitenlandse) justitie zodat hij gewoon vrij kan blijven rondlopen.
Maar hier op straat merk ik van corruptie en onrecht niets van hoor. Het zijn allemaal hele aardige mensen die alles door een gekleurde bril zien.
Nou dat was het weer even. Allemaal weer bedankt voor jullie leuke, lieve berichtjes (ook op hotmail). Ik zou zeggen Hasta Otra.
Groetjes Ben

• 12 Maart 2009 - 11:35

Gert Van Der Sar :

Hoi Ben toevallig kwam ik op je site en wil graag van gedachten wisselen en jou doel om spaans te leren en Xela.
    Ik ben er vorig jaar ook een paar maanden geweest. mailadres: kassenbouw@hotmail.com
    Groet van Gert uit Naaldwijk

• 12 Maart 2009 - 22:45

Thea Beemsterboer:

Hé neef,
    wat een geweldige verhalen allemaal! Een belevenis om nooit te vergeten. Geweldig hoe je via deze site contact kan houden met het thuisfront en v.v.
    Ik sprak afgelopen zondag je zus José en je ouders. Die waren bij tante Lies op bezoek. Ik zei tegen José: we moeten weer gaan nadenken over een reunie. Altijd zo leuk om al die neven en nichten Huisman te zien en te spreken (al heb ik zo mijn voorkeuren!). Dus weer iets om naar uit te kijken als je terug komt!
    Maar voorlopig voor jou nog volop genieten en je laten inspireren door de Maya cultuur met zijn kleurrijke mensen.
    Dag neefie, go with the flow.
    Dikke zoen van je nichie, Thea

• 15 Maart 2009 - 21:10

Tom En Jose:

Dag lieve Ben.

Vanuit een grijs Nederland even een berichtje naar jou sturen. Weer een prachtig verhaal van jou gelezen over o.a. je bezoek aan een eco lodge. Ook weer een leuke ervaring. Al je foto's zijn weer fraai en die jungle plaatjes zien er prachtig uit.
    Het doet ons goed dat je het er zo naar je zin hebt. Regelmatig vragen vrienden en familie van Tom hoe het daar met jou gaat. We kunnen dan gelukkig heel positief zijn en eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht.
    Hoe gaat het nu met het Spaans? Het zal vast beter gaan doordat je het dagelijks spreekt tijdens je werkzaamheden.
    Hier gaat alles goed. We hebben tante Lies bezocht met pa en ma en het was reuze gezellig, het blijft een prachtig mens!! Ze kijkt er al naar uit om je weer te zien!
    Nou Ben dit was het weer even. Hou je goed lieverd.
    Heel veel kussen van Tom, Jose, Guus en Mies.

• 15 Maart 2009 - 21:26

Marian:

Dag lieve Ben,
    Het is lekker relaxen daar voor je. Lekker weer, een prachtige omgeving. Wij zitten hier te smachten naar het voorjaar. Zo af en toe denk ik nu gaat het gebeuren, maar dan is er weer zo'n saai, bewolkt dagje, dus het wil nog niet vlotten hier met de zon. Dus blijf nog maar ff weg en geneit ervan. Heb je ook wat gemerkt van de kredietcrisis daar? Hier is het schering en inslag en de politiek is er maar druk mee om aan ons te vertellen dat we niet ongerust hoeven te zijn. Wel leuk dat daar allerlei kleine bedrijfjes zijn. Een ondernemend volk, dus. Mocht het ons hier dan niet lukken dan gaan we toch gewoon naar Guatemala. Daar zijn vast niet zoveel regeltjes waar je je aan moet houden. Of moet je daar weer allerlei lui wat extra centen toeschuiven?
    Nou Ben Hasta Otra (wat dat dan ook betekenen mag)
    Dikke tut (en dat is fries) Marian.

• 16 Maart 2009 - 10:25

Jan De Haan:

Hé Ben. Ik zie dat jij je erg goed vermaakt maar ook veel meemaakt. Leuke berichten. Je zou journalist moeten worden.
    Néé hoor, grapje. Je bent voor calculator geboren en ik kan niet zonder je ;) Hier begint het weer al ietsje beter te worden. Ik ga over 3 weken op de motor naar Italië, dan moet het weer goed zijn. Verder loopt het hier prima.
    Groeten Jan

• 16 Maart 2009 - 18:55

Nico,Sil Ed Kids:

Hai Ben, weer opnieuw een indrukwekkend verhaal zeg en hele mooie foto's er weer bij.
    Heb je trouwens het idee, dat je iets meer betaald voor de plaatselijke koopwaar, of valt dat wel mee ?
    Ben weer een goede week toegewenst van ons allen hier.
    Liefs Nico, Silvia,Aneesha en Shaylene.

• 22 Maart 2009 - 17:06

Ingrêthe:

Hoi Ben, dat ziet er weer even geweldig uit! Wat een natuur! Dan is het hier maar een saaie bedoening. Gelukkig begint het voorjaar hier te komen en hebben we net een aantal prachtige zonnige dagen achter de rug. Maar we hebben nog allemaal bleke snoetjes!
    De inwoners van Xela lijken lijken echt op de Mexicanen. Het ligt natuurlijk ook vlak bij elkaar. Krijg je geen last van je rug met die kleine plantjes planten.
    En worden dat boompjes, wat voor bomen. Wanneer ga je ook al weer naar je volgende plek waar je meer bouwwerkzaamheden gaat verrichten. Ik zie het wel weer op de site.
    Ben hou je goed en sterkte met het woordjes stampen! gr. Ingrêthe en Duncan.