3x is scheepsrecht - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu 3x is scheepsrecht - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

3x is scheepsrecht

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

12 Mei 2009 | Guatemala, Antigua

Dag allemaal, hier weer een berichtje vanuit het verre Guatemala. Ja, de vorige keer was een paar dagen voor Koninginnendag, niet wetend wat voor een drama dat opleverde. Ik hoorde ervan op de dag zelf rond de middag (bij jullie dus ´s avonds 8.00 uur). Ik was in een prachtig museum over de authentieke kleding in Guatemala (met prachtige kleuren) toen ik werd gebeld door ConstruCasa dat de receptie die avond bij de Nederlandse Ambassade, waar ik heen zou gaan, niet doorging. Het bleek dus te gaan om een aanslag op de Koninklijke Familie. Sta je dan wel raar van te kijken hoor. Wat een drama zeg. Er was die avond nog wel een ¨feestje¨ vanwege Koninginnedag waar ik even geweest ben. De dag erna, 1 mei, heb ik wel gewerkt maar de hele samenleving hier ligt plat hoor. Deze dag heeft iedereen vrij en wordt door vele gebruikt om te protesteren voor meer werk, meer steun van de regering, betere voorzieningen/omstandigheden etc.

**Op dit moment wordt ik eruit geknald (geen stroom vanwege het slechte weer (onweer) maar na een paar minuten is er weer stroom en ziedaar, mijn getikte berichtje tot nu toe staat er nog in). Gelukkig maar.**

Zaterdag 2 mei heb ik voor een groot deel doorgebracht in de plaatselijke mercado (= markt). Maar wat is dat groot zeg. Je kunt er echt verdwalen want alles lijkt op elkaar. Deels buiten en deels overdekt met allerlei kleine kraampjes waar ze echt van alles verkopen, dus ook sportschoenen. Ik heb ze niet geteld maar ik ben wel bij 20 schoenenwinkeltjes geweest om sportschoenen (hardloopschoenen) te kopen. Maar steeds bleef het steken bij hoogstens maat 43/44. En ik moet maat 46/47 hebben. Hadden ze dus niet. Heb dus te grote voeten voor GUA. Er schijnt ergens een winkel te zijn met Amerikaanse kleding én schoenen. Daar maar eens proberen.

**Wordt er inmiddels voor de 2e keer uitgeknald maar weer gesaved.**

Ik was die woensdag voor de Koninginnedag nog met ConstruCasa naar Las Pampas geweest om te kijken hoe het ging met de bouw van de huizen (werkbezoek). Op zich ging het goed maar de omstandigheden waren slechter dan dat ik er was. Nog warmer weer, geen stroom en de halve nacht veel herrie rond het huisje waar de vrijwilligers sliepen. Dus aan één kant massel voor mij dat ik er dus niet bij was. Ik heb ook wat foto's gemaakt van de sanitaire voorzieningen aldaar.

Ik zou de week van 4-8 mei weer werken aan een woning maar zondagnacht/maandagochtend was het weer hommeles met mijn darmen en weer diarree. Weer afgezegd en dinsdag 5 mei ben ik voor de 2e keer naar de dokter geweest voor een test en voor een nieuwe kuur. Kreeg nu andere pillen en ik mocht geen kaas en melk hebben. Kuurtje van 5 dagen gehad en ik moet zeggen dat het nu een stuk beter gaat. Geen diarree meer hoewel ik nog steeds geen kaas en melk neem. Vanwege de diarree ben ik vorige week weer begonnen met een Spaanse School voor 5 dagen (t/m morgen). Het is een leuke school met zo'n 25 studenten. Hierdoor heb ik ook weer wat nieuwe contacten met internationale studenten, is ook erg leuk. En afgelopen week-end ben ik voor de 3e keer!!! naar de vulkaan Pacaya geweest om eindelijk eens wat lava te kunnen zien. En inderdaad dat is mij nu eindelijk gelukt. Ik moest er wel vroeg voor uit mijn bed (5.00 uur) maar dat was het waard.
Afgelopen week-end heb ik ook nog kennissen uit Xela hier ontmoet. Twee studenten uit Denemarken die hier in Antigua waren. Weer leuk om wat verhalen uit Xela te horen.
Het weer is hier behoorlijk aan het veranderen. We zitten nu middenin het regenseizoen en is er elke dag bewolking en vaak 's middags of 's avonds regen en onweer. S ochtends en begin van de middag is het gelukkig nog wel goed (zonnig) weer. Dit regenseizoen gaat zo'n beetje door tot half oktober (half jaar) en dat noemen ze hier de winterperiode. De temperatuur is nog wel goed hoor.

Ik ga vanaf a.s. woensdag voor plm. 4-5 dagen naar Lago Atitlan. Het is een groot bergmeer, zo'n 2 uur rijden vanaf hier. Het is omringd door enkele vulkanen en er liggen leuke dorpjes rond de kust.

De varkensgriep lijkt in Mexico op zijn retour. De kranten staan hier desalnietemin nog elke dag bol van nieuws over de influenza H1N1. Guatemala heft afgelopen week 10-duizenden vacinaties gekregen/gekocht vanuit het buitenland. Er zijn hier nu 3 officiele gevallen van infectie met deze griep. Gelukkig krijg ik af en toe wat info van de Nederlandse Ambassade want ja, wat de kranten hier schrijven moet je ook niet allemaal geloven. Ik las bijv. in de krant dat de persvrijheid hier niet zo denderend is. Alleen Venezuela en Cuba scoorde slechter volgens een internationaal onderzoek. Dat dit bericht nog in de krant werd geplaatst is mij ook een raadsel.

Ik kreeg nog wat mindere sportberichten uit Nederland. Ons andere oranje, Volendam, is helaas gedegradeerd naar de 1e divisie. Hard knokkend, dat wel, en ze hebben niet veel geluk gehad volgens mij. En ook de plaatselijke voetbalclub, WestFriezen, moet nog strijden om niet te degraderen. En met de F1 is het een hele andere (spannender)situatie dan vorig jaar, op zich wel weer leuk. Weet niet of ze op mijn werk nog een pouletje hebben. In ieder geval succes Theo met je voorspellingen want Ferrari doet het volgens mij niet al te best.

Nou verder even niks te mekkeren. Het gaat hier voor de rest allemaal goed en ik ben alweer over de helft van de periode. Nog een kleine 3 maanden hier. Helaas vliegt de tijd ook hier. Hoop nog ontzettend veel leuke bezienswaardigheden/dingen te melden aan jullie.

O ja, bijna vergeten te melden. Ik heb weer een aardschok meegemaakt!!Het was zondagochtend 3 mei dat ik op de 1e verdieping van het huis stond (=betonnen vloer) en het echt zo'n 8 seconden alles trilde, ook de vloer dus. Een rare ervaring weer hoor. Het bleek de zwaarste aardschok van dit jaar geweest te zijn hier in Guatemala (5,9 schaal van richter) en totaal ruim een minuut geduurd te hebben. Maar niet gevreesd, ik hoorde vandaag dat hier bijna elke dag de grond (heel licht) in beweging is, iets wat we niet voelen hoor.

Nou, nu stop ik er echt mee.
Adios en Hasta Otra, Ben
(en bedankt weer voor jullie leuke reacties; ga zo door).

  • 12 Mei 2009 - 22:09

    Jan:

    Hoi Ben, wat kan jij mooi schrijven. Volgens mij ben jij een ander mens geworden, met een schat aan ervaring.
    Gaat wel hard inderdaad, maar een nadeel voor jou en een voordeel voor ons;) geniet.......

  • 15 Mei 2009 - 19:30

    Tom En Jose.:

    Dag lieve Ben.

    Weer een mooi geschreven verhaal!
    Wat jammer dat het feest op de ambassade niet doorging. Wel terecht natuurlijk vanwege de aanslag. Ook in Nederland zijn een hoop festiviteiten afgelast. Het was een hele rare dag.
    Wat leuk dat je naar zo´n grote mercado bent geweest.
    Met de sportschoenen is het dus nog niet gelukt, je hebt in hun ogen wel enorme voeten! Een opvallende verschijning!
    Wat vervelend dat de diarree toch weer is teruggekomen! Gelukkig inmiddels weer op z´n retour, laten we hopen voor je dat dit nu een poosje weg blijft.
    Je hebt echte lava gezien! Lijkt me geweldig. Zeker als je er al twee keer bent geweest en er toen geen lava te zien was. Heel indrukwekkend.
    Wat weer betreft zit je nu wel in een iets mindere periode. Hier is het weer redelijk, op het moment dat ik je schrijf regent het al uren en ziet het er voorlopig nog niet goed uit. We kunnen elkaar dus wel de hand schudden!
    Hier gaat alles goed. Met de sport hou ik mij niet zo bezig, Tom iets meer. Ik heb nog wel een voetbalnieuwtje, Louis van Gaal gaat naar Bayern Munchen en Marco van Basten is weg bij Ajax.
    Of wist je dit allemaal al.
    Nou lieverd we mailen weer snel, hou je goed....heel veel kussen van Tom, Jose, Guus en Mies.

  • 17 Mei 2009 - 22:22

    Ton En Marian:

    Dag lieve Ben.
    Je zit al over de helft van je verblijf. Wat gaat de tijd snel.
    Eindelijk dus de warme (hete) lava kunnen aanschouwen en we zullen het weten.
    Prachtige foto's weer van je. Wel apart, je hebt al meerdere foto's gestuurd van begraafplaatsen en die waren dan zeer kleurrijk en nu dan 1 helemaal in 't wit.
    Trouwens een berichtje hier in de Leeuwarder Courant dat de president van Guatemala beschuldigd wordt van moord. Hij schijnt een advocaat te hebben vermoord. Veel oproerpolitie op de foto te zien in Guatemala-stad. Heb jij er wat van gemerkt daar in Antigua of ben je op veilige afstand?
    Verder wordt je aardig op de hoogte gehouden van het wel en wee in Nederland zie ik wel. Vers van de pers is: de Toppers hebben helaas de finale (haha) niet gehaald van het Eurovisie Songfestival en SC Heerenveen heeft, na strafschoppen, de bekerfinale gewonnen van FC Twente. Is dat nieuws of niet! Zo dan ben je weer ff op de hoogte.

    Groetjes
    Marian

  • 18 Mei 2009 - 17:33

    Nico, Sil Ed Kids:

    Hai Ben. Wat weer een belevenissen zeg, fantastisch gewoon. En dan die foto's , heel boeiend om met name zo dicht bij de lava te staan. Dat was wel even puffen. Net wat je zegt, alweer over de helft.
    Wat vliegt die tijd.
    Als we nog schoenen moeten regelen horen we het wel.
    Ben goede week weer en tot een volgend bericht.
    Gr. Nico, Sil en de meiden.

  • 22 Mei 2009 - 12:01

    Peter En Ans:

    Hallo Ben,
    hoop dat je zolen niet gesmolten zijn. Als we zo je berichten lezen, ga je je al meer thuis voelen en vergeet je bijna te melden dat er nog een aardbeving was.
    Dat wordt weer wennen in nederland...
    Veel plezier en goede gezondheid toegewenst!!

  • 23 Mei 2009 - 13:16

    Pierre En Corine Sch:

    Hoi Ben,

    Leuk zo te lezen hoe het daar met je gaat en hoe je omgeving eruit ziet. Nog heel veel succes de laatste maandjes. We blijven op de hoogte via jouw site en natuurlijk via Sil en Sniek. Geniet er nog lekker van.

    Pierre en Corine Schouten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 54765

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: