Politieke crisis in GUA en andere zaken - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Politieke crisis in GUA en andere zaken - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Politieke crisis in GUA en andere zaken

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

23 Mei 2009 | Guatemala, Antigua

Dag allemaal, nou er is hier in Guatemala weer aardig wat gebeurd. Dan heb ik het over de politiek hier in den lande. Guatemala is sowieso een land met weinig stabiliteit. Er heerst hier erg veel corruptie (zelfs bij de politie), er is veel criminaliteit en de veiligheid is in sommige gebieden (vooral in en rond Guatemala-city) ver te zoeken. Ik lees regelmatig de Prensa Libre en daar ontdek ik soms bijzondere dingen. Zo is er bv. een wet aangenomen waarbij een motorrijder geen medepassagier achterop mag hebben. Deze wet is ontstaan omdat veel moordzaken worden gepleegd in het verkeer waarbij een motorbestuurder naast een auto(bus) gaat rijden en de passagier achterop de schutter is.
Nou is daar misschien wel wat voor te zeggen maar op zich is het een rare wet. Er was ook heel veel protest tegen en nu hebben ze als consensus de wet alleen in het gebied in en rond de hoofdstad geldig verklaard.
Andere grote zaak is dat hoge functionarissen, waaronder de zoon van de legendarische Rios Montt (ex president/dictator in de roerige jaren ´80), in het verleden (begin 2000) grote sommen geld hebben verduisterd en er nu een onderzoek wordt ingesteld. Hoe eerlijk zo´n onderzoek zal zijn kun je je hier afvragen.
En klap op de vuurpijl is dat tegenwoordig de landelijke krant Prensa Libre bol staat van een ander groot schandaal. De president van Guatemala zelf, Alvaro Colom, z´n vrouw en nog een paar hoge functionarissen van de regering worden beschuldigd voor medeplichtigheid van moord op 3 personen, waaronder een advocaat. Deze advocaat heeft zijn eigen dood als het ware zelf aangekondigd in een zelf gemaakte videoband. In deze video, die 3 dagen na zijn dood (hij is doodgeschoten in een park tijdens joggen) is gevonden verklaarde hij dat de president, zijn vrouw en andere belangrijke mensen betrokken waren bij de moord op 2 andere mensen, welke de advocaat als zaak had onderzocht. In deze zaak had hij ontdekt, en waarschijnlijk ook de 2 vermoordde personen, dat de president en zijn vrouw + andere mensen betrokken zijn bij smerige zaken met een financiele bank. Deze advocaat verklaarde dus dat hij waarschijnlijk ook groot gevaar liep om vermoord te worden (omdat hij kennis had van vuile praktijken waar mogelijk ook o.a. de president bij betrokken zou zijn). Hij is dus nogmaals 3 dagen na die video ook vermoord. Het is hier echt groot nieuws. Elke dag vele artikelen hierover. Er zijn grote protest-manisfestaties geweest en je hebt hier 2 kampen, de pro´s en de contra´s. Colom zoekt als een gek allerlei steun (ook vanuit het buitenland) en iedereen schreeuwt om een eerlijk en transparant onderzoek. Zelfs de Europese Unie eist dit.
Maar ja, hoe eerlijk zal het hier dan gaan denk ik dan.
Met zo'n grote zaak, wat hier een echte crisis veroorzaakte, wordt ook allerlei ander 'oud zeer' naar boven gebracht. Zo blijkt uit onderzoek dat Justitie maar 1%!! van alle strafzaken heeft opgelost. En zo zijn er allerlei omkoopschandalen in het verleden die worden opgenoemd. Je zult begrijpen dat de bevolking geen of heel weinig vertrouwen heeft in de regering. Er komt wel wat meer protest vanuit allerlei kanten en ook de bevolking zelf gaat zich er al meer mee bemoeien.
Deze grote zaak zal nog wel en tijdje voortduren maar de oppositie eist nu al het aftreden van de president. En daar zit ik dan middenin, lekker hè. Ik hou het voor jullie in de gaten, want ik vind het zelf wel erg interressant. (ik hoorde dat dit nieuws ook Nederland heeft bereikt; als jullie ook (ander)nieuws hebben hierover hoor ik het graag).

En hoe gaat het verder met mij. Nou, ik ben 1,5 week geleden 5 dagen naar Lago (meer) Atitlan geweest. Het is een bergmeer temidden van verschillende vulkanen. Dit meer is duizenden jaren ontstaan tijdens een enorme implosie van een vulkaan wat het meer deed ontstaan (volgens Lonely Planet). Het is plm. 300 m1!! diep en bevat weinig vis. Ik heb daar met de ferryboot verschillende dorpjes bezocht. Ik begon bij San Marcos (1 dag; klein dorpje en erg rustig, voor mij wat te rustig, maar wel veel spirituele dingen te doen), San Pedro (2 dagen; leuker en gezelliger dorp, verschillende leuke mensen daar ontmoet) en tot slot Panajachel (1 dag; zeer toeristisch dorp met heel veel winkeltjes en restaurantjes; had er niet zo veel mee). Op zich een heel leuke trip en het weer viel ook niet tegen, vooral in San Pedro. Ik heb in San Pedro ook nog een berg beklommen, genaamd de Neus van een Indiaan. Van veraf lijkt het inderdaad op een gezicht van een persoon met de neus als hoogste top. Hele leuke tocht (met o.a. 2 mensen uit Ierland) en mooie vergezichten.

Afgelopen week heb ik weer gewerkt voor Constru Casa, het bouwen van een huis in San Maria en Jezus. Het is een klein dorpje tegen de heuvels van de vulkaan Augua, dichtbij Antigua. Omdat het niet ver is konden we elke dag naar huis. De familie waar we het huis voor bouwen is zeer arm en ze hebben ook niet al te veel grond. Hun bestaande behuizing bestond voor een groot gedeelte uit houten palen/balken met golfplaten en een vloer van grond. Ze krijgen nu een stenen huis van plm. 9,50 x 3.00 m1, bestaande uit 3 kamers incl. een aparte toilet en douche. Inclusief een betonnen vloer, metalen buitendeuren en -ramen en een zinken golfplaten dak. De familie helpt goed mee met de bouw, vooral de vader doet goed zijn best. Begin volgende week wordt begonnen met een 2e huis in dit dorpje. We werken met 2 vrijwilligers en 3 bouwvakkers per woning.
Volgende week is er voor ons vrijwilligers even geen ruimte omdat er een speciale (grote) groep Nederlanders komt om te helpen aan deze huizen.

Ik ga volgende week weer een weekje Spaanse Les volgen in Antigua. Mijn Spaanse nivo wordt wel ietsje beter maar het gaat heel geleidelijk. Ik merk ook dat als ik er een tijdje niks aan heb gedaan mijn nivo weer wat zakt. Ik moet regelmatig woordjes in mijn kop stampen om het bij te houden.

Morgen ga ik met een andere vrijwilligster, Dahpne, naar een dorpje zo'n 2,5 uur hier vandaan. Het heet Chicicastenango en is bekend om zijn grote markt op Zondag. Dus ik hoop op lekker weer en vele kleurige dingen/mensen te zien (ook voor de foto's).

Comunicaciones is voetbalkampioen van Guatemala geworden, volgens de voorspellingen (ook fraude??). Ze kunnen (helaas??) geen Champion League spelen.

Verder even geen nieuws, ik wil iedereen weer erg bedanken voor jullie leuke reacties. Ik hoop dat in Nederland het weer de goede (warme) kant opgaat. Hier vooral 's ochtends heerlijk zonnig weer en 's middags meer bewolking en regelmatig een regenbui in de late middag c.q. avond/nacht.

O ja, bijna vergeten. We hebben afgelopen week weer een lichte aardschok gehad. Te vergelijken met de vorige keer (redelijk krachtig). Ik begin er aan te wennen merk ik.

Hartelijke groeten vanuit een aangenaam maar politiek onstabiel Guatemala,
Hasta Otra, Ben







  • 25 Mei 2009 - 07:26

    Jacques Kueter:

    Hallo Ben,
    je bricht gelezen,het lijkt daar wel het wilde westen,maar het klinkt mij niet vreemd in de oren het blijft een bananen republiek. Als de mensen uit alle lagen van de bevolking voldoende onderwijs zouden ontvangen, en dan onderwijs die een objectief beeld geeft van de ontstaans geschiedenis van dit land.En er een vorm van pers vrijheid zou zijn,dan kan er een democratische vorm gevonden worden.Om het beter te laten worden voor de bewoners van dit land.Ook uncle Sam probeerdt op alle mogelijke manieren deze midden Amerikaanse landen klein te houden.
    Zij zijn ook degene die economisch aan de touwtjes trekken, en de stranden voor de Happy Americans houden. Maar desondanks is het bewondering waardig hoe deze mensen met creativiteit en geduld hun leven in vullen en er toch wat van weten te maken. Hasta Otra Jacques Kueter.

  • 25 Mei 2009 - 18:54

    Nico+Sil Ed Kids:

    Hai, Broer wat een zooitje is het daar zeg. Daar deugt ook bijna helemaal niets lijkt het wel. Maar het komt in de "beste landen" voor zullen we maar zeggen. Het was trouwens wel grappig hoe je het weer omschreef Ben. Maar het is toch zeer, zeer vervelend voor de bewoners aldaar. Je zal er maar wonen. Het blijft vechten tegen de bierkaai. Verders goed om te horen c.q. te lezen over je indrukwekkende uitstapjes. Hier alles wel. Prachtige dagen gehad rondom Hemelvaart en het weekeind zelf. Houw je taai Ben en tot horens.
    Liefs Nico,Sil, Aneesha en Shaylene.

  • 26 Mei 2009 - 08:43

    Hans Reuzenaar:

    Deze landen zullen m.i.z. nooit uit de impasse komen. Toch begint de bevolking te morren.Die advocaat heeft lef. Hopelijk zijn er meer van deze mensen die durven zich te uiten, maar met de afrekening in je achterhoofd........?
    Ben, blijf genieten, de tijd gaat onverdroten voort Groetjes Hans Anita en kids

  • 26 Mei 2009 - 15:46

    Rina:

    Hoi Ben,wat heb je weer 'n hoop meegemaakt en wat gaat de tijd snel,voor jouw omdat er zoveel nieuws en leuks te beleven valt maar voor mij eigenlijk net zo.Als je even denk,ik ben weer op de hoogte wat Ben zoal beleeft heeft,dan zijn er zomaar weer een paar weken voorbij en heb ik weer heel wat te lezen over je.Dus gaat het bij mij kennelijk ook zo snel maar wat ik zoal beleef is in vergelijking met jouw niet zo veel.Maar Ben blijf schrijven want het is prachtig om te lezen.
    Hartelijke groeten.

  • 28 Mei 2009 - 21:48

    Thea:

    Ha die Ben,
    ik zit met kromme tenen het verhaal van de politieke crisis te lezen. Hier in de krant wordt er ook wel over geschreven; maar 't komt toch veel dichterbij als jij erover schrijft zo "dicht bij het vuur"! Wel heelhuids thuiskomen hoor neefie; want terug in Nederland zal je wel op audiëntie moeten bij tante Lies om "life" al je verhalen nog 'ns dunnetjes over te doen, omlijst door een prachtige fotoreportage!!!
    Het is toch elke keer weer een kleine cultuurshock, jouw Guatemala-verhalen te ontvangen in dit Eemnesser boerendorpje.
    Wat stelt een kredietcrisis hier in Nederland nou voor, als je daar in Guatemala amper een nagel hebt om aan je kont te krabben. Laat staan wat de crisis uiteindelijk daar voor gevolgen gaat hebben ...
    Afijn, jij komt in ieder geval rijk (aan ervaringen) terug!
    Zoen, Thea

  • 05 Juni 2009 - 21:37

    Marian:

    Dag live Ben,
    Wat een chaos daar bij jou. Gelukkig leven we hier dan toch maar in een relatief politiek rustig land. Al wint de PVV van Wilders dan wel behoorlijk bij de Europese Verkiezingen, zo gek als het daar gaat is het niet. Wat zijn we dan toch een bofkonten. Lijkt me ook heel onwezenlijk om dat als een nederlander van zo dichtbij mee te maken. En wat betreft rare wetten, mogen wij hier gelukkig nog steeds iemand achterop hebben op de motor.
    Morgen vertrekken Ton en ik weer voor een motorweekendje naar Nieuwenoord (onze oude werplek, waar Thea ook werkt) in Baarn. We gaan dan met zo'n 85 motoren met zijspan op zondag een rit maken met de clienten van Nieuwenoord. Het wordt dit jaar voor de 26e keer. De zijspan op de aanhanger achter de camper en ik rij mijn motor solo heen en weer. Kan ik ook weer ff een stevig ritje maken.
    Nou Ben, hou je de aankomende 54 dagen van je verblijf rustig en bemoei je maar niet met de politiek, dan weten we zeker dat je weer heelhuids terug komt.
    Dikke kus en we horen weer van je (of jij van ons)
    Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 54765

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: