Spaanse lesweek en bouwen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Spaanse lesweek en bouwen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Spaanse lesweek en bouwen

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

10 Juni 2009 | Guatemala, Antigua

Dag allemaal, ik keek even naar de datum van het vorige bericht en zag dat het alweer ruim 2 weken geleden is. Wat vliegt de tijd zeg.
Hoe gaat het hier? Nou er is weer één en ander gebeurd.
Ik was dus met Daphne een dagje (zondag 24 mei) naar de bekende markt in Chichicastenango geweest. Het is een grote buitenmarkt op een plein en ook de straten eromheen zijn markt. Nou, een leuke ervaring hoor maar na een paar uur daar had ik het wel gezien. Maar wel weer erge leuke foto´s gemaakt en ook nog wat kleine dingetjes gekocht.

De week erna heb ik weer een Spaanse lesweek gehad. Het was een beetje herhalen van eerder geleerde dingen. Ik moet het allemaal goed in mijn hoofd stampen en dan gaat het wel. Was wel een leuke school (APPE) en ook een leuke maestra. Heb weer een diplomaatje erbij.

Die vrijdagmiddag ben ik nog met ConstruCasa naar de opening geweest van een huis waar ik ook een tijdje aan heb gewerkt. Dit huis was ook door een andere groep (Nederlandse) vrijwilligers gebouwd. De familie was zeer blij en onder de indruk van hun nieuwe behuizing en bedankte iedereen voor hun inzet. Daarna was er een klein feestje daar, incl. een stoelendans en polonaise. Het blijven Hollanders hè.
Die zaterdag heb ik nog een klassiek concert gezien in de grote Franciscus kerk. Een groot jongenskoor incl. een Symphonisch orkest uit de States (universiteit Notre Dame) kwam een éénmalig (gratis) concert geven en daar (gratis dus) houden wij hollanders wel van. Het was een mooi concert en de kerk was helemaal vol belangstellenden.
Die zondag ben ik nog met Daphne naar een beroemd hotel hier geweest, genaamd Hotel Santa Domingo. Het is hier het duurste hotel, gebouwd tussen de ruïnes van een oud klooster maar ontzettend mooi opgezet met vele binnenplaatjes, tuinen en mooie uitzichten. Er zijn ook 3 musea ingericht wat erg interressant is om te zien. Het is ook hét hotel waar belangrijke buitenlandse gasten (bv. Bill Clinton) slapen tijdens hun verblijf hier in Antigua.

De week erna eindelijk weer een week buiten werken (huis bouwen). Dit keer een huis hier in de buurt, in Jocotenango, een klein dorp ten noorden van Antigua. Het is voor een arme familie met 5 kinderen die in een heel armoedige behuizing wonen, samen met hun grootmoeder. We bouwen dit keer het huis tegen een heuvel wat het op zich wel lastiger maakt om te bouwen. Het huis krijgt 2 vloernivo´s en de fundatie wordt ook trapsgewijs gemaakt. Verder moesten de materialen zo´n 40 m1 omhoog gesjouwd worden langs een slecht modderpad. Gelukkig voor ons werd dat gedaan door de familie en kennissen die soms wel met 8 stenen tegelijk (een steen weegt plm. 8 kg!!) naar boven sjouwden.
De ruimte om het nieuwe huis is helaas zeer krap. Dit houdt bv. in dat we opgeslagen materialen meerdere keren moeten verplaatsen om weer andere ruimte te creëren. En de grond zelf is ook zeer lastig te bewerken; erg veel puin, huisafval etc. Dus al met al een echte uitdaging maar de voldoening zal op het eind groter zijn. De verwachting is dat het zo´n 2 dagen extra werk geeft (totaal 2,5 week).
Maar het uitzicht is er wel prachtig hoor. Je kijkt echt uit over een vallei richting Antigua met de heuvels en vulkanen eromheen.
Afgelopen week-end niet veel bijzonders gedaan. Wat rondgewandeld door de stad (met een nieuwe bewoner in ons huis), een museum bezocht over de historie van Antigua (incl. de Spaanse Inquistadores) en wat gedronken hier en daar.
Deze week (9-13 juni) weer een week werken in Jocotenango. Het weer is gelukkig goed (weinig regen overdag) dus ook weinig regenverlet.
Komend week-end ga ik verhuizen naar een andere locatie (een Hostell). Na 8,5 week vind ik het wel weer prettig om een andere slaapplek te hebben.

Wat is er verder voor nieuws te melden. De Mexicaanse griep blijft hier doorsudderen. Na een rustige beginperiode loopt het aantal melding van H1N1 nu aardig op en zitten we nu op plm. 60 meldingen. Zelfs scholen worden hier en daar gesloten om de uitbreiding van dit griepvirus te beperken.

Het onderzoek naar de moord op de advocaat Rosenberg (+ 2 andere moordzaken) is momenteel gaande en de media begint te morren want het blijft verrassend stil. Ondanks dat de advocaat in zijn video met belastende bewijzen kwam (kopies van documenten etc). Ik ben bang dat deze hele kwestie als een nachtkaars zal uitgaan. Ik heb ook de indruk dat dit land heel veel organisaties, commissies heeft die allemaal wat te zeggen hebben maar van daadkracht en samenwerking komt er maar zeer weinig van terecht. Helaas.

Guatemala is ook hét land van de Marimba, een muziekinstrument. Dit is een soort vibrafoon welke in alle maten te zien is. Je moet er van houden, ik ben er niet kapot van, maar je hoort het hier in Antigua overal. De (oudere) toeristen vinden het prachtig denk ik.

Eind juni ga ik ruim een week een rondtoer maken door Guatemala. Dan kom ik terug in Antigua en de maand juli wil ik zo´n 3 weken rondreizen door Honduras en El Salvador.

Nou, dit was het weer even. Allemaal bedankt weer voor jullie leuke reacties. Ik wil jullie ook bedanken voor de extra fotoruimte op deze site.
Hasta Otra, Ben



  • 11 Juni 2009 - 08:06

    Annet Rijsdijk:

    He Ben,
    Dacht vanmorgen aan je toen ik naar kantoor fietste en realiseerde me dat ik al even niets gehoord had en of het allemaal wel goed met je ging. Maar ik begrijp dat alles prima gaat. Geniet er nog maar even van, want inderdaad de tijd vliegt en het is zo de dag dat we gebak eten op kantoor, omdat je weer terug bent.

    een omhelzing
    Annet

  • 11 Juni 2009 - 15:11

    Jacques Kueter:

    Hallo Ben, Hier nog even een berichtje van mij.
    Vandaag 11 juni, gaan we met Scope een hapje eten in het Restautant van Rob in Almere Haven. het is genaamd het Veerhuis.
    Direct aan de haven van Almere Haven. Als je weer terug bent, kunnen we daar wellicht eens gaan Lunchen.Verder mijn contract loopt af per 1 juli a.s. maar als je weer in het land bent, en start met je werk dan kom ik nog even langs in de Goorn,om je de hand te schudden en een kopje koffie te drinken.
    Hasta Otra, Jacques.

  • 14 Juni 2009 - 19:27

    Tom En Jose:

    Dag lieve Ben.

    Wat een prachtig verslag weer. Je beleefd er genoeg!
    Wat een locatie om een huis te bouwen. Ben je dan niet bang om te vallen?
    Het zag er best wel stijl uit op de foto's.
    De familie zal maar wat blij zijn met jullie hulp. Zo'n huis van steen is voor hen een paleisje!
    De andere foto's zijn ook weer prachtig. Vooral die kleuren van die spullen op de markt zijn zo mooi.
    De mexicaanse griep suddert hier in Nederland ook wel door. Er zijn op een basisschool 26 kinderen besmet. Het is een Japanse school hier in Nederland. Maar er heerst geen grote onrust hier hoor.
    Nog even en dan begin je aan je rondreis en dat is dan alweer het laatste stukje van je grote trip naar Midden Amerika.
    Wat zal je hier weer moeten wennen en wat heb jij een fantastische herinnering geboekt!
    Voorlopig is het nog niet zover. Geniet van alles en blijf voorzichtig doen!
    Heel veel liefs van Tom, Jose, Guus en Mies.

  • 28 Juni 2009 - 15:44

    Jacques Kueter:

    Hallo Ben, dank voor je berichtje per mail.Er staat over 31 dagen zal ik weer thuis zijn, van wanneer is dat gerekend.
    Met andere woorden wanneer ben je dan thuis.Dit om even te plannen wanneer ik naar Scope kom om koffie te komen drinken en bij praten.
    Groeten Jacques Kueter.

  • 29 Juni 2009 - 17:38

    Rina:

    Hoi Ben,ja het is net wat je schrijft''wat vliegt de tijd",ik ben inmiddels 50 jaar geworden en heb Sarah ontmoet hoor,geweldig feest gehad en erg jammer dat je er niet bij was maar ja je kan niet alles hebben en jij maak zo veel meer mee dan ik.Ik heb weer genoten van je reisverslag en je mooie kleurige foto's.Beleef lekker mooie dingen zodat (als jij het weer opschrijft)we weer lekker kunnen mee genieten.
    Groetjes Rina

  • 29 Juni 2009 - 21:06

    Fia De Lange :

    Hoi die Ben, We hebben Rina haar verjaardag gevierd hoor,komende woensdag hebben we de bbq, Ik zal je missen je was altijd een dankbaren gast.En daar geniet ik van.
    Maandag wordt ik geopoereerd aan me knie Ik heb een meniskens als je terug ben loop ik weer als een kiviet.Ben ik geniet van je verslag en foto`s gr FIA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 54765

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: