Eind van de werkperiode: begin van de vakantie - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Eind van de werkperiode: begin van de vakantie - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Eind van de werkperiode: begin van de vakantie

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

29 Juni 2009 | Guatemala, Antigua

Dag allemaal, het is inmiddels alweer eind juni. Op 28 juni was een goede vriend, Tiddo, en m'n jongste zus, José, jarig. Ik was er helaas niet bij maar ik wil jullie van hieruit nog van harte feliciteren.

Ja, en verder weer iedereen ontzettend bedankt voor jullie leuke en spontane reacties op deze verhaaltjes. Ik hoop dat jullie op deze manier toch een aardige indruk krijgen van de land.

Inmiddels heb ik het vrijwilligerswerk achter de rug. Ik heb na het afgebouwde huis in Jocotenango nog een begin gemaakt met een ander huis vlak ten zuiden van Antigua. Het was een prachtige werklocatie. De grond was er vlak en goed te bewerken. De materialen konden ook naast de woning gelost worden dus wat wil je nog meer. Helaas hier maar een weekje gewerkt en op mijn laatste werkdag werd ik door ConstruCasa nog in de bloemetjes gezet. Ik werd door enkele mensen, waaronder mijn opperhoofd van de werkploeg, Carlos, nog bedankt voor mijn inzet en kreeg een leuke certificaat en een CD met allemaal foto's van de werkperiode bij ConstruCasa. De week erna (vorige week) heb ik nog een paar dagen op het kantoor van ConstruCasa gewerkt en nog wat dingen voor hun uitgewerkt en dat waren echt de laatste werkdagen.

Ik ben momenteel beland in de vakantieperiode, ook niet verkeerd. Samen met een vriendin, genaamd Quinta, van een andere Nederlandse vrijwilligster zijn we vanaf vorige week vrijdag (26 juni) een rondtoer door Guatemala aan het maken. We zijn die vrijdagochtend vroeg vanuit Antigua met een klein shuttlebusje naar Guatemala-city gereisd. Dat begon al leuk want we werden in de hoofdstad bij de verkeerde busterminal afgezet. Dus wachten, wachten totdat die chauffeur van de shuttle ons weer kwam ophalen en bij de andere terminal afzette. En daar waren we dus net te laat en moesten we nog eens 2,5 uur wachten voor de volgende bus naar Rio Dulce. Dat is een plaats langs een groot meer waar vandaaruit een rivier, de Rio Dulce, naar de Caraïbische zee stroomt. Het is daar een mooi watergebied met hele dure jachten vanuit de hele wereld, maar vooral vanuit de States. Daar zit nog veel geld hoor. We hebben daar een heel leuk hotel gevonden met houten bungalows op palen en een rieten dak. Echt bijzonder en het was er (nog) niet druk, want het seizoen moet nog beginnen. ´s Middags hebben we een bezoekje gebracht aan een oud Spaans kasteel, San Felipe. De volgende dag met een boot (lancha) de rivier afgevaren richting de Caraïbische kust, Livingstone. Daar heb je nog echt de invloeden van de Afro-cultuur. Zo'n 'don't worry be happy' cultuurtje heb je daar nog. En dat klopte wel. Alles is er relaxed, je moet niet letten op een uurtje. De mensen hebben daar ook een donkerder huidskleur en zijn afstammelingen van de Afrikaanse slavenperiode die ook hier heerste tijdens de Spaanse bezetting. Het was een prachtige tocht over de rivier Rio Dulce met mooie natuur. Na een dag in Livingstone zijn we weer via deze rivier terug gegaan naar het plaatsje Rio Dulce. Daar hebben we (zondag 28 juni) een mooie wandeling gemaakt (begeleid door een gids) door een mooi bosgebied en rubberplantage. Prachtige vergezichten maar ook veel mosquitos onderweg. Lang leve de DEET.
In Rio Dulce weer een overnachting gehad en vanochtend vanuit Rio Dulce met de bus vertrokken naar Flores, midden in de provincie El Petén (noorden). We gaan morgenochtend vroeg hiervandaan naar Tikal om de beroemde Maya tempels enzo te bekijken. Dit staat midden in de jungle dus het moet een fascinerend gezicht zijn.

Vervolg, 4 juli:
Ja, de trip zit er inmiddels op en ik moet zeggen het was er prachtig en indrukwekkend. Aangekomen in Tikal (dinsdag 30 juni) hebben we een hotel genomen naast het park. Daar zijn we eind van de middag het park ingegaan om de 1e indrukken te krijgen. Het complex ligt midden in de jungle en de tempels liggen erg verspreid. Zeer indrukwekkend hoe groot sommige tempels zijn, vooral tempel nr. 4 met een hoogte van plm. 70 m1. Helaas zijn veel gebouwen nog grotendeels bedekt met aarde en dikke begroeiing, waaronder tempel 4, het resultaat van eeuwenlange verwaarlozing van dit complex.
De volgende dag ben ik met een groep en gids grotendeels over dit terrein geweest en hebben we de belangrijkste gebouwen gezien. De Mayas hebben hier een hele periode geleefd met een bloeiperiode tussen plm. 700 en 900 na christus. Toen leefden in Tikal plm. 150.000 mensen!! Totdat de Spaanse Inquistadores kwamen hebben de Mayas hier geleefd. Ze waren zeer welvarend en kundig, o.a. astronomie en hebben een tijdkalender uitgevonden welke voor die tijd zeer nauwkeurig was. De pyramides hier zijn een beetje te vergelijken met de Egyptische pyramides.
We hebben daar overdag ook nog (kleine) apen gezien in de bossen van het park, de spidermonkey en de brulaap. Deze brulaap is op zich een kleine aap maar een geluid wat ie kan produceren, ongelooflijk. Het lijkt wel een bloeddorstig monster wat je hoort. Vooral eind van de dag en ´s avonds kun je ze horen. Echt de moeite waard was dit bezoek.

Daarna zijn we weer terug gereden naar Flores voor een overnachting en de volgende dag (donderdag 2 juli) is Quinta rechtstreeks naar Antigua gereisd (plm. 8 uur bussen) en ben ik doorgegaan naar Coban (plm. 6 uur bussen).

In Coban aangekomen ben ik meteen doorgereisd naar een prachtig natuurgebied, genaamd Semuc Champey. Dit is een bosrijk gebied waar een rivier stroomt met mooie waterpartijen/waterbekkens en deels de rivier (snelstromend) ondergronds stroomt. Er is ook een hoog gelegen viewpoint vanwaar je het hele gebied kan aanschouwen. Lekker gezwommen daar. Ik heb daar ook met een groep een prachtige tocht gemaakt in een grot, wadend door water waarbij sommige stukken zwemmend gedaan moesten worden. Inclusief de nodige klim- en springpartijen. En als enigst lichtpuntje een kaars die iedereen bij zich had. Avontuurlijk toch? Helaas geen foto´s want er was geen waterbestendige camera voorhanden.
Ben daar ook nog van een hoge brug afgesprongen (plm. 8 m1 hoog). Je ziet het, hoe ouder hoe gekker.
En nog een tocht gemaakt in een tube (grote binnenband).
Daar ben ik ruim een dag geweest en na al dit water de reis doorgezet en beeindigd in Antigua, waar ik eind van de middag (vandaag) ben teruggekeerd.
Uiteraard vele foto´s gemaakt en heb er onderweg ook vele mensen ontmoet. Ook veel Nederlanders en gek genoeg daar zit ik niet echt op te wachten.

Komende dagen blijf ik nog even in Antigua, even bijtanken, de was doen etc., en daarna de land(en) naast Guatemala opzoeken. Ik zal binnenkort hier iets over vertellen, voordat ik weer vertrek vanuit Antigua.

Allemaal weer de hartelijke groeten, en tot binnenkort.
Hasta Otra, Ben


  • 30 Juni 2009 - 14:01

    Marijke De Bruin:

    Hey Ben,

    Hier in Nederland is alles goed. Bij ons is het mooi weer ook aangekomen en nog een paar weken hebben we ook vakantie. Ik had al gelezen dat je eerst nog te Lappendag ga, voor je weer te werk ga. Dat is een gezellig idee.
    Onderhand heb ik mijn studie afgerond, dus ik kan zonder studiestress vakantie houden.
    Ik vind het elke keer weer leuk iets van je te lezen, geniet lekker verder van dit grote avontuur. Heel veel plezier en tot op de Lappendag.

  • 01 Juli 2009 - 14:11

    Tom En Jose:

    Dag lieve Ben.

    Zo, en nu nog lekker even genieten van een welverdiende vakantie!!
    Je hebt zo te lezen een leuk afscheid gehad en ik denk ook wel een heel dierbaar afscheid!
    Nu even lekker aan jezelf denken. Het klinkt allemaal prachtig wat je gedaan hebt met Quinta en wat jullie nog gaan bekijken deze dagen. We zijn best wel jaloers!!
    Hier gaat alles goed. De zomer is nu echt begonnen, we hebben temperaturen van zo'n 25-30 graden!
    We hebben mijn verjaardag samen met Coen en Ria gevierd, met mooi weer. Het was een heerlijke dag.
    Nou lieverd geniet nog maar lekker van dat "don't worry be happy" leventje daar want nog even en je zit hier weer in het super gejaagde kikkerlandje!
    Heel veel liefs van Tom, Jose, Guus en Mies.

  • 02 Juli 2009 - 18:53

    Tiddo:

    Hoi Ben,

    Bedankt voor de felicitatie! We hebben een leuk feestje gehad in het dorpscafé van Warder met alle vrienden en kids.
    Geniet nog lekker van de komende vakantieperiode, want het aftellen lijkt nu toch wel begonnen en voor je het weet zit je weer in het (nu erg warme) Nederland.

    Veel plezier nog.

    Groeten,
    Tiddo en Silvia

  • 04 Juli 2009 - 10:36

    Hans Reuzenaar:

    De tijd vliegt. Ik moet nog 4 weken werken dan ook lekker vakantie. Jij ook nu, dat mag ook wel. Geniet er van . Het is hier hoog zomer maar volgende week krijgen we toch wat regen. Wordt weer eens tijd. Zie je gauw weer, de borrel staat klaar.

  • 05 Juli 2009 - 14:57

    Armand En Francina:

    Hoi Ben,

    We hebben je gemist bij het laatste feestje in Warder. Volgen heel af en toe je verslag (dit ivm comp. problemen) maar nu weer on line gelukkig. Hartelijke groeten , geniet er nog even van en tot spreeks en ziens, kus van us.

    Armand, Francina en Luuk

  • 06 Juli 2009 - 17:10

    N&S Ed Kids:

    Hai broer. Opnieuw weer een boeiend avontuur.
    En ook de foto's zijn weer wonderschoon. Wat kan de natuur toch mooi zijn. Had jij die ezel nu gekocht of ......
    Ben geniet nog van je vakantie periode aldaar.
    We zien elkaar weer snel.
    Gr. Nico, Sil en de kids.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 54759

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: