1e week in Antigua, Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu 1e week in Antigua, Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

1e week in Antigua, Guatemala

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

01 September 2019 | Guatemala, Antigua

Dag lieve mensen in Nederland (e.o.),
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de leuke en meelevende berichtjes op mijn reisverslagen. Zo hoor ik af en toe ook iets over wat er in Nederland gebeurd. Ik heb hier nog geen suffertje of Telegraaf ontdekt. Gaat ook niet gebeuren denk ik.
Vandaag is het zondag 1 september en ik zit nu al weer ruim een week in Antigua, Guatemala. En de afgelopen week gewerkt op kantoor van ConstruCasa. Dit kantoor is gevestigd in een klein dorp iets buiten Antigua en ik ga er elke dag met de chickenbus voor 2 Quetzales (plm. € 0.25) naar toe, een ritje van 15 minuten. Die chickenbussen zijn de oude schoolbussen uit USA en worden zo genoemd omdat er van alles, oa. kippen dus, mee wordt genomen door de mensen die met die bus gaan. Het is hét vervoermiddel voor de bewoners hier, en ook voor mij. Altijd een feestje om erin te zitten; de chauffeur scheurt de straten door; zijn assistent schreeuwt z'n best om iedereen in die bus te krijgen.
Het kantoor van ConstruCasa wordt bemand door plm. 10 mensen waarvan ik dus als vrijwiliger en nog een studente die er stage loopt. Ik heb een eigen burootje en computer tot mijn beschikking.
De 1e dag op kantoor wat projecten in de regio bezocht waar ConstruCasa heeft gebouwd. De dag erna werd ik al meteen op een nieuw te bouwen project gezet; het maken van een kostenraming voor de nieuwbouw van een Medisch Centrum (1800 m2 BVO: 4 bouwlagen) wat in Solola (bij Atitlanmeer) wordt gerealiseerd. Voor ConstruCasa een groot project en voor mij heerlijk om op te pakken. Geen IbisTrad hier (calc.programma) maar 'gewoon' in Excel.
De afgelopen dagen hier aan gewerkt. Inmiddels zijn ook de tekeningen incl. constructietekeningen afgeleverd en kan ik volop aan de bak.
Tusentijds nog een dagje met de projectleider van ConstruCasa naar een plaats gereden richting de Zuidkust, genaamd Escuintla. We reden door het gebied wat door de vulkaan Fuego een jaar geleden is verwoest en dan zie je dus diverse verwoeste (spook)dorpjes waar niet meer wordt gewoond en ook de infrastructuur (wegen/bruggen) wordt herbouwd (vanwege verwoestingen). Toch indrukwekkend wat voor impact deze ramp heeft veroorzaakt. De plaats waar wij gingen kijken is een soort nieuw te bouwen dorp waar huizen worden gebouwd voor de families die door deze ramp hun huis zijn kwijtgeraakt. De regionale overheid heeft grond (gratis) beschikbaar gesteld en de eerste huizen zijn reeds gebouwd. Ook staan er tijdelijke woningen die door de USA zijn geschonken.
ConstruCasa gaat er ook verschillende huizen bouwen; dit bezoek was een oriëntatiebezoek dus.
De huizen (3/4 kamers) die ConstruCasa bouwt bestaan uit een betonnen gevelframe (kolommen+liggers) en de openingen gevuld met betonnen metselblokken (soort B2-blok). Dak is opgebouwd uit stalen gordingen en golfplaten. Vloer is een cementdekvloer, plm. 5cm dik. Kozijnen zijn van staal en de woning krijgt een eigen toilet+doucheruimte. Verder is er eenvoudige riolering, water en elektra/verlichting.
Beetje technisch verhaal dit keer, maar toch wel leuk om te weten.
Ik woon weer bij een familie in huis, dezelfde familie als de vorige keer dus ook hier weer veel herkenning. Inclusief 3x per dag een maaltijd (incl. lunchpakketje) dus ik word goed verzorgt. Het eten is prima, wel regelmatig de klassieke ingrediënten: bruine bonen (frigoles), eieren (huevos), tortillas (van mais), en kip (pollo).
Vandaag ga ik wat musea bekijken. Gisteren nog naar de kapper geweest; zie er weer 10 jaar jonger uit.......
Tot de volgende keer y muchos abrazos,

Ben

  • 01 September 2019 - 20:41

    Fam. Reuzenaar:

    Hoi Ben,

    Zo te lezen is het weer een beetje thuiskomen. Gastgezin bekend, de kippenbus als vervoer, en je pak je eigen werk weer op.
    Toch is die Trump niet zo beroerd, hij schenkt toch maar tijdelijke woningen, of heeft hij er een bedoeling mee?
    Museum jaarkaart ben je toch niet vergeten ?
    Hier loopt het meeste lekker op rolletjes Je huisje wordt goed verzorgt en Tatjana en ik planten in de tuin andere struikjes want de buxusmot heeft hard toegeslagen. Maar dat zie je nog wel.
    y muchos abrazos.

  • 01 September 2019 - 22:46

    Daphne Otter:

    Hi Ben
    Wat leuk dat je op een bekende plek bent terecht gekomen.
    En dat je werkt doet waar jij je hand niet voor om draait.
    Al met een fijnere plek dan Peru.
    Geniet nog
    En zie je eind sept
    Liefs Daphne

  • 02 September 2019 - 11:41

    Arend En Lida:

    Hé lieve Ben,
    Je bent weer helemaal in je element, wat het werk aangaat. Mooie, maar noodzakelijke projecten staan op je te wachten.
    En weer terug bij je gastgezin, wat een leuk weerzien moet dat geweest zijn. Maar ook bij ConstruCasa; voelt lekker vertrouwd.
    We wensen je daar weer een hele mooie en produktieve tijd toe.
    En je hebt weer prachtige foto’s gemaakt. Wat hebben ze daar toch mooie kerken en gebouwen. Zulke kleuren moeten ze hier in Nederland ook maar gaan gebruiken. Daar wordt je toch blij van?
    Liefs, Arend en Lied

  • 02 September 2019 - 21:38

    Tom En José:

    Dag lieve Ben,
    Weer een prachtig reisverslag Ben, zo steken wij ook nog wat op vanuit de bouwwereld! Wat zullen ze weer blij met je zijn en wat doen zij (ConstruCasa) veel goeds voor de bevolking daar. Evenals jij natuurlijk, super dat jij dit toch weer doet Ben!! Leuk om te lezen dat jij zo verwend wordt door je gastgezin en ook lekker vertrouwd dus.
    Mooie foto's en inderdaad, die kleurrijke gebouwen, wat brengt dat veel vrolijkheid met zich mee. Hier alles goed. Verhuizing is achter de rug, nu druk met uitpakken en schoonmaken. Adreswijzigingen moeten nog de deur uit, we zijn weer lekker vlot....Lieve schat, veel werkplezier daar en geniet ook van dit prachtige land. Dikke tút van Tom en José xx

  • 04 September 2019 - 22:45

    Francina:

    Hoi Ben, ik ben er maar eens even voor gaan zitten om al je avonturen te lezen en de bijbehorende foto’ s te bekijken. Ik had nl nogal wat “in te halen”. Wij hebben Japan en de kermis en lappendag overleefd en gaan nu weer “gewoon” doen :) Wat een mooi verslag van alles wat je al beleeft heb en wat een prachtige foto’s! Zo te lezen vermaak je je prima en wat leuk dat je weer bij dezelfde mensen logeert. Super dat je voor ConstruCasa / de bevolking al dat werk verricht. Mooi! Ben nu al benieuwd naar je volgende verslag. Keep up the good work, dikke hug, Topper!! Groet Francina

  • 09 September 2019 - 11:35

    Tineke:

    Heee lieve Ben!
    Zo te lezen ben je daar helemaal op je plek. Weer lekker bij dezelfde familie...en je werk bij ConstruCasa. Een mooi project Ben... heel waardevol. Ik zie het al helemaal voor me...elke ochtend in die ouwe schoolbus tussen de kippen en weet niet allemaal meer!! Helemaal leuk!

  • 09 September 2019 - 12:07

    Tineke:

    Oeps... berichtje was per ongeluk alweer verstuurd!! Pffff...
    Ik zit op m'n mobiel dit bericht te schrijven...een beetje onhandig allemaal.
    Wij zijn voor een paar weken richting Normandië... met de auto. We zitten nu een paar dagen in Arras. Prachtig stadje. Morgen gaan we weer verder...en kijken wel waar we dan weer terechtkomen.
    Nou Ben... geniet van elke dag... tot de volgende keer!
    Liefs van Ron en Tien

  • 09 September 2019 - 13:43

    Dianne:

    Hai Ben,

    Ik heb zojuist pas ( tot mijn grote schaamte) al jouw reisverslagen gelezen....Fantastisch wat jij allemaal doet en meemaakt Ben ! Wat een prachtige foto's heb je gemaakt ! De manier waarop jij alles verwoordt is ook heel leuk Ben ! Veel plezier ook de komende tijd ! Groetjes, Dianne

  • 18 September 2019 - 20:01

    Nico & Silvia Huisman:

    Hai Ben, loop wat achter met het lezen van je reisverhalen, maar een wat meer bouwkundig verslag spreekt ons 'huismannen" wel aan natuurlijk. Leuk weer om te lezen. Je weet het, mocht je d'r met een aannemer niet uitkomen, kan je ons bellen (ha ha). Maar zoals ik lees, wordt je gelijk op projekten enz. gezet, dus je hoef je niet te vervelen. Ook weer grappig dat je de fam. weer hebt ontmoet en ook weer bij hun eet en slaapt.
    Inderdaad veel herkenning en het voeld als een beetje "thuiskomen" toch ?. Nauw het dak van AZ-stadion gaat er grotendeels af. Ik had je al eerder doorgegeven dat een flinke storm, deels het dak liet instorten.
    Best afkommen, zeggen we dan maar weer. Verders gaat het hier z'n gangetje. Veel plezier daar op het werk en in de omgeving. Liefs Niek, Sil en de dames.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

Hallo lieve mensen,
Over een kleine week vertrek ik weer voor een nieuw avontuur naar dit keer Peru en Guatemala. Op vrijdag 19 juli is het zover en ga ik weer met een volle koffer naar Zuid-Amerika. Ik zal daar 5 weken zijn en deels vrijwilligerswerk doen in een dierenopvang-centrum vlak buiten de stad Cusco, midden in de Andes. Ik verblijf dan 2 weken bij een gastgezin in Cusco en zal in die periode werkzaam zijn in het opvangcentrum. Daar worden gevonden en gewonde dieren opgevangen en verzorgt. Ik zal daar allerlei hand&spandiensten verrichten. Ik ben benieuwd hoe het daar zal gaan, ook omdat de omgeving op een hoogte van plm. 3400 meter boven zeenivo ligt. Erg hoog dus en dus wennen aan de ijlere lucht, vooral de eerste paar dagen. Het advies is om rustig aan te doen en weinig fysieke inspanning te doen. Veel water drinken wordt ook geadviseerd.
Na die 2 weken wil ik zo'n 3 weken de regio ontdekken en andere bijzondere plekken in Peru bekijken, zoals Machu Picchu, Titicaca-meer, Nazca-afbeeldingen, Lima.
Na die 5 weken ga ik door naar Guatemala waar ik weer het huizen-project ga doen bij ConstruCasa. Dat wordt dan de 3e keer dat ik daar ben en dit keer zal ik 2-3 weken veel werk op kantoor van de organisatie doen, zoals bouwkosten-overzichten maken en zaken voorbereiden. Een beetje wat ik ook op mijn werk hier in Nederland doe. Verder hoop ik weer te helpen bij het bouwen van een huis.
Daarnaast weer leuke tripjes doen in Guatemala en wellicht een tripje naar een buurland. Ik zie het wel.
Ik heb er erg zin in en kijk er naar uit.
Tot het volgende berichtje, wellicht vanuit Peru.

Groet,
Ben

Recente Reisverslagen:

13 Oktober 2019

Laatste week sabbatical

22 September 2019

Flores, Tikal y mas

15 September 2019

3 weken in Antigua

01 September 2019

1e week in Antigua, Guatemala

25 Augustus 2019

Laatste dagen in Peru en start in Guatemala
Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 54717

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: