Het gaat beginnen - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Het gaat beginnen - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Het gaat beginnen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ben

14 Januari 2009 | Nederland, Hoorn

Hallo, nou eindelijk is het zover. Ik ga voor 6,5 maand naar Midden-Amerika om daar vrijwilligerswerk te doen. Ik heb er ontzettend veel zin in.
Het zal op z’n tijd best wel lastig zijn en ontzettend wennen maar ik heb er alle vertrouwen in dat het zal gaan lukken.
Ik vlieg vrijdagochtend 16 januari om 10.50 uur met Lufthansa naar Guatemala-city, heb onderweg 2 tussenstops (1xFrankfurt; 1xMexico-city) en zal daar om 23.05 uur (plaatselijke tijd) aankomen. Dan is het hier 7 uur later (dus liggen jullie waarschijnlijk nog te slapen).
Ik word daar opgehaald door Gilda die mij naar een B&B brengt in GUA-city om te overnachten. De volgende ochtend (zaterdag) wordt ik op een bus gezet die mij in één keer naar Quetzaltenango (Xela) brengt, plm.
4-5 uur reizen. Daar wordt ik opgehaald door de Fam. Diaz (eigenaar van ICA + Spaanse school). Deze organisatie vangt de vrijwilligers op en plaatst ze bij een project. Voor mij is dat de 1e 3 maanden bosbouw in de buurt van Xela. Ik zal ook in een gastgezin terechtkomen wat voor mij wel wennen is omdat ik al ruim 20 jaar zelfstandig woon. We zien wel.
De eerste 4 weken zal ik Spaanse les gaan volgen bij ICA; dat betekend 5 dagen in de week elke dag 4-5 uur les met de nodige huiswerk. Dat wordt dus aardig blokken voor mij als talenknobbel (niet dus). Maar ik heb hier in Nederland al wat privé-les Spaans gehad dus ik heb al een basis.
De eerste 3 maanden dus bosbouw. In Guatemala worden heel veel bossen gekapt door de boeren/bedrijven om het geschikt te maken voor andere doeleinden, bv. akkerbouw en landbouw (bv. telen van soja). Diverse instanties zijn bezig om d.m.v. bosaanplant nieuwe bossen te creëren; hierbij ga ik als vrijwilliger aan meehelpen. Lekker buiten werken; hoewel ik geen echte “groene” vingers lijkt het mij wel leuk.
Na die 3 maanden zal ik even naar het buitenland gaan (paar dagen) om weer met een nieuw visum (max. 90 dagen) de volgende 3 maanden in Guatemala door te brengen. Dan zal ik naar Antigua gaan (vlak bij GUA-city) om daar te helpen met huizen bouwen (via de organisatie construCasa). Deze organisatie is plm. 10 jaar geleden in Guatemala door Nederlandse mensen opgericht en d.m.v. (Nederlandse) sponsors wordt geld ingezameld om de arme mensen te helpen aan betere huisvesting met goede hygiënische voorzieningen. Daar ga ik dus ook helpen/assisteren en hoop er diverse huizen te bouwen.
Het ligt in de bedoeling dat ik tot half juli dit ga doen en dan plm. 2 weken wat ga rondtrekken (vakantie) in de buurlanden van GUA.
Eind juli zal ik weer naar Nederland komen dus ik ben ruim voor de Hoornse kermis weer terug op de Drieboomlaan.
Ik wil iedereen alvast bedanken voor de leuke toewensingen en ik zou zeggen: Adiós Hasta el verano (tot de zomer).

Groet, Ben

  • 15 Januari 2009 - 11:43

    Wanda:

    Hoi Ben,

    Wat super dat je dit gaat doen! Ik wens je heel veel succes en plezier en tot de zomer.

    Liefs,
    Wanda

  • 15 Januari 2009 - 14:41

    Ruud :

    Ben net terug van de visite bij jou op de driebomenlaan. Ben heel veel succes en een leerzame en plezierige tijd gewenst in Guatamala.
    Ben tot over een halfjaar en horen je verhalen in de 'Globetrotter.

    Liefs Ruud

  • 15 Januari 2009 - 14:50

    Mirjam:

    Ben zeer benieuwd naar je verhalen en foto's!
    Veel succes en geniet ervan!
    Kus Mirjam


  • 16 Januari 2009 - 09:02

    Carla Ruiter:

    Ben, heel veel succes, geluk en sterkte met je avontuur. Goed dat jij gewoon doet waar anderen alleen maar over denken! Ik zal je site in de gaten houden.
    Hou je haaks!

    Groeten van Carla/Breekwerk

  • 16 Januari 2009 - 10:03

    Karianne:

    Héé Ben, ik hoorde van Mirjam dat je een half jaar naar Guatamala gaat. Wat ontzettend spannend! Ik wens je heel veel succes! En doe voorzichtig!

  • 20 Januari 2009 - 07:13

    Marijke De Bruin:

    Hey Ben,

    Veilig aangekomen? Hoe is je eerste reactie? Helemaal geweldig!We zullen je volgen

    Succes

  • 21 Januari 2009 - 19:47

    Bart En Martine:

    Alo Ben,

    Ons kaartje voor in jouw boekje hebben we te laat op de bus gedaan. Wij willen wel nog graag een boodschap aan jou meegeven. Wij willen jou daar heel veel succes, plezier en geluk toe wensen. Maak er een mooie tijd van en geniet van elke dag die komt. Dit doe je maar 1 keer! Mucho placer (plezier).

    Liefs Bart en Martine.

  • 01 Maart 2009 - 10:06

    Pablo Araya:

    Hallo,
    ik ben een aankomend student bouwkunde (20 jaar) en overweeg ook een tijdje huizen te gaan bouwen in een spaans talig land.
    Hoe heb jij dit project aangepakt? Welke website kan ik raadplegen?
    Kun jij informeren of ze nog mensen nodig hebben voor 2 of 3 maanden?
    groeten
    Pablo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hoorn

Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 54864

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: