Laatste werkweek dierenopvang - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ben Huisman - WaarBenJij.nu Laatste werkweek dierenopvang - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ben Huisman - WaarBenJij.nu

Laatste werkweek dierenopvang

Door: Ben Huisman

Blijf op de hoogte en volg Ben

03 Augustus 2019 | Peru, Cuzco

Dag allemaal,
Hier weer een kort verslagje van mij hier uit Cusco, Peru. Ik zit nu al weer 2 weken hier en heb gisteren de laatste werkdag gehad bij de Dierenopvang. Ik vond het een bijzonder en leerzaam project, toch wel vaak dagelijks terugkerende werkzaamheden gedaan wat hoofdzakelijk bestond uit schoonmaken van de dierenverblijven, eten klaarmaken en voeren van de dieren. Leuk was het ook dat we de 4 schildpadden mochten eten geven. Ze deden het heeeeel rustig aan maar aten toch best wel veel (papayas en watermeloen). En het bovenschild moest even schoongemaakt worden ivm vogelpoep (ze verblijven nl. in de papagaaienkooi). Maar ik heb ook een paar rondleidingen mogen meemaken wat leerzaam was. Nogmaals, erg leuk om een keer zo' n dierenopvang bewust mee te maken. Er werken dagelijks 2-4 vrijwilligers; verder divers vast personeel die ook veel gidswerk doen. En er zijn dagen dat het er best druk is met bezoekers (ook kinderen vinden het er prachtig).
Elke dag met een busje er naartoe (halfuurtje rijden voor 3 soles (plm. 80 eurocent)). Er kunnen zo'n 10 mensen mee maar het komt regelmatig voor dat we met 18 mensen meerijden (blijft commerciele business natuurlijk).
De vrije tijd vul ik in met wat lezen, museum of kerk bezoeken (heel veel Inca-stuff natuurlijk).
Wat mij bijzonder intrigeert is de manier van bouwen van Inca's. Ze bouwden de muren op met grote rechthoekige stenen (meestal dubbelsteens) die precies op elkaar pasten (elke steen werd exact zo gemaakt dat er geen voeg te zien was). Ze gebruikten ook geen specie of lijm in de voegen, wel een soort bitumen die in kleine uitgehakte halve cirkels (2 stenen maakte een cirkel) werd gegoten. En zo opgestapeld dat ze diverse aardbevingen hebben overleefd. In Cusco zijn er nog diverse muren uit die periode te zien. De bloeiperiode van Inca's duurde zo'n 100 jaar tot dat de Spaanse bezetting een feit was (november 1532) en het Rijk afbrokkelde.
Ik ben vanmiddag nog naar de voormalige Zonnetempel geweest in Cusco waar toentertijd heel veel goud was aangebracht (ornamenten, plafonds, deurposten etc). De Inca's zagen goud als een reflectie van de zon, hun oppergod. Dus niet zozeer als kostbaar materiaal. De Spanjaarden zagen dat natuurlijk wel als kostbaar, keken hun ogen uit en hebben alles weggeroofd en in 'broodjes' naar Spanje laten verschepen.
Morgen ga ik een dagtour doen door de regio (Secret Valley) waar ik ook diverse archeologische plekken ga bekijken. Dinsdag een dag Machu Picchu en vanaf donderdag met de bus rondtrekken door Zuid-Peru, oa. Titicacameer (hoogste bevaarbare meer ter wereld; 3800+), Arequipa en Nasca (-lines).
Foto's volgen spoedig.....

Adios y hasta la otra vez
Ben

  • 04 Augustus 2019 - 05:38

    Tom En José :

    Dag lieve Ben.
    Weer een interessant verslag van jou belevenissen Ben. Wat zie je veel moois en inderdaad heel intrigerend als je die muren van de Inca’s bekijkt. Wat knap dat zij dat zo bouwden en ook nog eens aardbeving Proof!! Met al die informatie leren wij ook nog wat van jou reis!!
    En dan het werk op de dierenopvang, je bent weer een hele ervaring rijker.
    Geniet van je uitstapjes zondag en dinsdag en ook veel plezier tijdens je bus reis door zuid Peru. We houden contact!! Heel veel liefs vanuit Leeuwarden, oant sien..

  • 04 Augustus 2019 - 07:58

    Hans En Anita Reuzenaar:

    Hoi Ben, nu even cultuur opsnuiven in Peru. Even geen ( verplichting) meer. Geniet ervan. Ziet er mooi uit trouwens.

  • 04 Augustus 2019 - 08:16

    Nico & Silvia Huisman:

    Hai Ben, weer een mooi verslag van je laatste dagen als dierenverzorger enz. Ik denk dat je een goede vervanger van Arend kan worden. Ook leuk dat je deze week nog naar Machu Picchu en het Titicacameer gaat. Ons ook bekend. Verder gaat het hier in Nerdeland wel zijn gangetje. Weer is vrij aardig en de voetbal competitie is ook weer begonnen. Verder staat Max op polo in de GP van Hongarije. Morgen zelf weer aan de bak, maar "Cassie an" zoals je zelf ook al aangaf in eerdere verslag. Ben Goede week, veel plezier en we horen weer van je. Gr. Niek & Sil.

  • 04 Augustus 2019 - 17:40

    Arend En Lida:

    Hé lieve Ben,
    Nou Ben, na deze ervaring van 2 weken als dierenverzorger kun je zo aan de bak bij ARTIS! Leuk om dat mee te maken. En het vervoer kost daar ook een drol, zeg.
    Maar goed, jouw eerste "project" zit er op en ga je het een en ander bekijken. We wensen je daarbij heel veel plezier en ik we kijken al weer uit naar je volgende belevenissen met de bijbehorende foto's.
    Liefs, Arend en Lied

  • 04 Augustus 2019 - 18:42

    Marian Beemsterboer:

    Hallo Ben,
    Met veel plezier je verslagen van de afgelopen 2 weken gelezen en genoten van de bijbehorende foto’s.
    Nu de tijd krijgen om cultuur te gaan snuiven.
    Liefs,
    Marian.

  • 05 Augustus 2019 - 05:10

    Chantal:

    Hi Ben!
    Wat gaat het alweer snel, 2 hele werkweken zitten er alweer op voor je. Hele nieuwe carrière begonnen als dierenverzorger, dat had ik niet achter je gezocht ;-).
    Mijn vakantie is ook alweer voorbij, zit nu weer op kantoor. Maar voor ik je hier weer zie, ga jij eerst nog heel veel avonturen beleven. Heel veel plezier en ik blijf je volgen.
    Groetjes Chantal

  • 05 Augustus 2019 - 08:20

    Lilian:

    Leuk Ben, je verhalen over je dierenopvang avontuur. Maar nu de rest van Peru. Ben heel benieuwd hoe je dat ervaart qua natuur, archeologie en geschiedenis, maar ook qua veiligheid en sociale contacten met de mensen daar. Veel plezier in ieder geval. Groetjes uit Almere, Lilian

  • 05 Augustus 2019 - 10:06

    Marco Van Der Haar:

    Leuk weer om over jouw avonturen te lezen beste Ben. Alsof we een beetje met jou mee reizen. Heel veel plezier bij de volgendereisbestemmingen! Groeten van de fam vanuit het Moezel gebied (ook leuk!). Marco

  • 07 Augustus 2019 - 09:28

    Roy:

    Erg leuk om te lezen! Ook de foto's geven een mooie indruk. Veel plezier nog en geniet ervan!!

  • 10 Augustus 2019 - 08:43

    Ingrid En John:

    Leuke ervaring en nu de uitdaging om te bouwen zonder specie

  • 11 Augustus 2019 - 18:15

    Naomi:

    Heej Ben! Vanuit het zonnige Spanje heb ik je mooie reisverhalen gelezen. Wie had dat gedacht, Ben als dierenverzorger haha ;) Ik lees en zie alweer hele mooie avonturen, geniet maar weer van deze mooie ervaringen. Ik zal je aankomende weken met veel nieuwsgierigheid blijven volgen. Het ga je goed, dikke kus Naomi

  • 13 Augustus 2019 - 08:21

    Linda:

    Hallo Ben, ik heb net je reisverslagen gelezen, heel leuk om te lezen wat jij daar allemaal meemaakt. Mooie foto's ook, het lijkt me geweldig om een tijdje in zo'n andere wereld te mogen vertoeven. Ik kijk uit naar je volgende verslag, veel plezier de komende tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

Hallo lieve mensen,
Over een kleine week vertrek ik weer voor een nieuw avontuur naar dit keer Peru en Guatemala. Op vrijdag 19 juli is het zover en ga ik weer met een volle koffer naar Zuid-Amerika. Ik zal daar 5 weken zijn en deels vrijwilligerswerk doen in een dierenopvang-centrum vlak buiten de stad Cusco, midden in de Andes. Ik verblijf dan 2 weken bij een gastgezin in Cusco en zal in die periode werkzaam zijn in het opvangcentrum. Daar worden gevonden en gewonde dieren opgevangen en verzorgt. Ik zal daar allerlei hand&spandiensten verrichten. Ik ben benieuwd hoe het daar zal gaan, ook omdat de omgeving op een hoogte van plm. 3400 meter boven zeenivo ligt. Erg hoog dus en dus wennen aan de ijlere lucht, vooral de eerste paar dagen. Het advies is om rustig aan te doen en weinig fysieke inspanning te doen. Veel water drinken wordt ook geadviseerd.
Na die 2 weken wil ik zo'n 3 weken de regio ontdekken en andere bijzondere plekken in Peru bekijken, zoals Machu Picchu, Titicaca-meer, Nazca-afbeeldingen, Lima.
Na die 5 weken ga ik door naar Guatemala waar ik weer het huizen-project ga doen bij ConstruCasa. Dat wordt dan de 3e keer dat ik daar ben en dit keer zal ik 2-3 weken veel werk op kantoor van de organisatie doen, zoals bouwkosten-overzichten maken en zaken voorbereiden. Een beetje wat ik ook op mijn werk hier in Nederland doe. Verder hoop ik weer te helpen bij het bouwen van een huis.
Daarnaast weer leuke tripjes doen in Guatemala en wellicht een tripje naar een buurland. Ik zie het wel.
Ik heb er erg zin in en kijk er naar uit.
Tot het volgende berichtje, wellicht vanuit Peru.

Groet,
Ben

Recente Reisverslagen:

13 Oktober 2019

Laatste week sabbatical

22 September 2019

Flores, Tikal y mas

15 September 2019

3 weken in Antigua

01 September 2019

1e week in Antigua, Guatemala

25 Augustus 2019

Laatste dagen in Peru en start in Guatemala
Ben

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 54710

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 01 Oktober 2019

3e Vrijwilligersreis, naar PERU en GUATEMALA

02 April 2015 - 30 Juni 2015

2e Vrijwilligersreis Suriname-Guatemala (2015)

16 Januari 2009 - 29 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: